BMW seria 1
BMW seria 1 - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
2004
-
Zakończenie produkcji:
-
-
Generacje:
BMW 1 od niemal 20 lat reprezentuje monachijskiego producenta w segmencie aut kompaktowych. Model kusi nienagannymi właściwościami jezdnymi oraz stylistyką charakterystyczną dla tej marki. Mocniejsze wersje potrafią być niezwykle szybkie.
Drugą generację BMW serii 1 (F20) zaprezentowano w 2011 roku. Zrezygnowano z wersji coupe oraz cabrio na rzecz siostrzanego modelu serii 2. Kupujący jedynkę mogli wybierać między trzy- i pięciodrzwiowym hatchbackiem. Druga generacja auta była zarazem ostatnią z tylnym napędem.
Najnowsza odsłona BMW serii 1 (F40) miała premierę w 2019 roku i jest oferowana jedynie jako pięciodrzwiowy hatchback. Wraz z rezygnacją z klasycznego napędu zmieniły się nieco proporcje nadwozia, które ma teraz znacznie krótszą maskę od swoich poprzedników.
Tylko najmocniejsza wersja o mocy 306 KM była wspomagana dwiema turbosprężarkami. Zwolennikom silników wysokoprężnych była oferowana dwulitrowa jednostka z jedną lub dwoma turbinami o mocy od 122 do 204 KM.
Do przeniesienia napędu w BMW 1 służą skrzynie manualne lub automatyczne.
Dwulitrowe diesle sprzed 2015 roku miewają problemy z trudno dostępnym i drogim w naprawie napędem rozrządu. Podobne bolączki dotykają turbodoładowane silniki benzynowe o pojemności 1,6 l oferowane w latach 2011–2015.
Historia BMW 1
BMW 1 nie jest bezpośrednim następcą modelu z serii 3 Compact, oferowanego w latach 1993–2004. Jedynka, zaprezentowana w 2004 roku, była zupełnie nowym modelem.BMW 1 – generacje
Pierwsza generacja BMW serii 1 (E87) wyróżniała się tylnym napędem oraz zorientowaniem na przyjemność kierowcy z jazdy. Samochód od 2004 do 2007 roku dostępny był jedynie jako pięciodrzwiowy hatchback. Wraz z liftingiem modelu w 2007 roku do palety nadwozi dołączyły trzydrzwiowy hatchback, dwudrzwiowe coupé i kabriolet.Drugą generację BMW serii 1 (F20) zaprezentowano w 2011 roku. Zrezygnowano z wersji coupe oraz cabrio na rzecz siostrzanego modelu serii 2. Kupujący jedynkę mogli wybierać między trzy- i pięciodrzwiowym hatchbackiem. Druga generacja auta była zarazem ostatnią z tylnym napędem.
Najnowsza odsłona BMW serii 1 (F40) miała premierę w 2019 roku i jest oferowana jedynie jako pięciodrzwiowy hatchback. Wraz z rezygnacją z klasycznego napędu zmieniły się nieco proporcje nadwozia, które ma teraz znacznie krótszą maskę od swoich poprzedników.
BMW 1 – dane techniczne
Paleta silnikowa BMW 1 może przyprawić o zawrót głowy. Spośród benzynowych silników najstarsza generacja była sprzedawana głównie z wolnossącymi jednostkami o mocy od 116 do 265 KM. Nie zabrakło również sześciocylindrowych rzędowych „szóstek”.Tylko najmocniejsza wersja o mocy 306 KM była wspomagana dwiema turbosprężarkami. Zwolennikom silników wysokoprężnych była oferowana dwulitrowa jednostka z jedną lub dwoma turbinami o mocy od 122 do 204 KM.
Od 2011 roku mocno zmieniono paletę dostępnych silników. Wszystkie warianty benzynowe zostały wyposażone w turbodoładowanie. W zależności od pojemności i wersji osiągały one moc od 102 do 340 KM.
Do dwulitrowego diesla dołączyła mniejsza jednostka o pojemności 1,6 l o mocy od 95 do 116 KM. W 2011 roku po raz pierwszy wprowadzono do sprzedaży wersję z napędem na cztery koła
Do dwulitrowego diesla dołączyła mniejsza jednostka o pojemności 1,6 l o mocy od 95 do 116 KM. W 2011 roku po raz pierwszy wprowadzono do sprzedaży wersję z napędem na cztery koła
Od 2019 roku próżno szukać sześciocylindrowych jednostek benzynowych. Wachlarz silników został okrojony do dwóch wariantów o pojemności 1,5 oraz 2,0 l o mocy od 109 do 306 KM. Diesle są dostępne w takich samych wersjach pojemności, a ich moc wynosi od 116 do 190 KM.
Do przeniesienia napędu w BMW 1 służą skrzynie manualne lub automatyczne.
BMW 1 – opinie klientów
BMW serii 1 jest chwalone za doskonałe właściwości jezdne i wysoką jakość wykonania. Ilość miejsca oraz komfort podróży w pierwszym rzędzie foteli także oceniane są wysoko. Najsłabsze jednostki napędowe nieco rozczarowują jednak swoją dynamiką.Dwulitrowe diesle sprzed 2015 roku miewają problemy z trudno dostępnym i drogim w naprawie napędem rozrządu. Podobne bolączki dotykają turbodoładowane silniki benzynowe o pojemności 1,6 l oferowane w latach 2011–2015.