Nowe modele BMW i MINI już są w Polsce. Poznaliśmy ofertę i ceny
Nowości BMW i MINI zadebiutowały nad Wisłą. Jako jedna z pierwszych redakcji w Polsce mieliśmy okazję przyjrzeć się z bliska nowemu BMW serii 1, najnowszej generacji BMW X3 oraz elektrycznemu MINI Aceman. Wiemy, w jakich wersjach będą dostępne i ile kosztują w Polsce.
Nowe modele BMW oraz MINI debiutują na polskim rynku. W ciągu ostatnich miesięcy do oferty niemieckiej grupy dołączyło nowe BMW serii 1 (F70), nowa generacja BMW X3 (G45) oraz nowy MINI Aceman. Wszystkie trzy modele zostały zaprezentowane podczas jednego wydarzenia. W trakcie spotkania Alexander Baraka - nowy prezes BMW Group Polska - pochwalił się także rosnącym udziałem aut BMW na polskim rynku.
BMW dominuje w Polsce. Nowe modele przejmują rynek
Dla BMW Polska ten rok zapowiada się bardzo dobrze. W ostatnim czasie niemiecka marka zaprezentowała wiele nowości, które - co pokazują liczby - cieszą się wśród polskich klientów bardzo dużym zainteresowaniem. Nowy język stylistyczny, ciekawe technologie czy dobrze dopasowana oferta? Można powiedzieć, że każdy z tych elementów ma w tym swój udział.
Spory sukces odnosi w tym roku nowe BMW serii 5 (G60). W pierwszej połowie 2024 roku w Polsce zarejestrowano 2000 egzemplarzy, co jest najlepszym wynikiem w segmencie E. Coraz częściej wybierane są także sportowe modele spod litery M - w pierwszych dwóch kwartałach zarejestrowano nad Wisłą 865 wyczynowych aut, co jest o 20 proc. lepszym wynikiem względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Najpopularniejszym modelem zostało BMW M3, które w wariancie Touring lub Limuzyna wybrało 263 klientów.
Bardzo dobrze na rynku odnajduje się również BMW serii 7 (G70), które w segmencie luksusowych limuzyn ma 45 proc. udział. W pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku w Polsce sprzedano ponad 400 egzemplarzy. Rynek obserwuje także wzrost zainteresowania elektrycznymi modelami BMW, których gama w ostatnim czasie mocno się poszerzyła. W pierwszym półroczu zarejestrowano 688 bezemisyjne samochody BMW, co jest o 24 proc. lepszym wynikiem, niż w analogicznym okresie roku 2023.
Po teorii przyszła pora na praktykę. Pokazano trzy nowości grupy, czyli nowe BMW serii 1 (F70), nową generację BMW X3 (G45) oraz elektryczne MINI Aceman. Wszystkie z nich były prezentowane w topowych wariantach - M135i xDrive, X3 M50 xDrive oraz SE.
Nowe BMW serii 1 (F70) debiutuje w Polsce
Nowy hatchback znacząco różni się od modelu F40, oferowanego na rynku od 2020 roku. Zmieniono całkowicie pas przedni oraz tylny, a w kabinie pojawił się duży zakrzywiony panel panel z dwoma ekranami o przekątnej 10,25 oraz 10,7 cala, nowa kierownica oraz płaska konsola środkowa z drobnym przełącznikiem do zmiany przełożeń - od tej pory kompaktowy hatchback bawarskiej marki nie będzie już oferowany z manualną skrzynią biegów, bowiem wszystkie jednostki standardowo łączone są z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową.
Nowe BMW serii 1 (F70) - wersje i ceny
Kolejną zmianą jest rezygnacja z oznaczenia “i" w przypadku benzynowych modeli (np. 120i). Litera ta odnosiła się wtrysku paliwa ("injection"), ale obecnie ma być związana tylko z modelami elektrycznymi. Nie oznacza to jednak, że gama silników uległa zmianie. BMW serii 1 wciąż będzie oferowane w wersjach benzynowych (116, 120 i M135) oraz wysokoprężnych (118d i 120d). Ceny nowego modelu zaczynają się w Polsce od 127 tys. zł.
116 | 120 | M135 | 118d | 120d | |
---|---|---|---|---|---|
silnik | t. benz. | t. benz. | t. benz. | t. diesel | t. diesel |
cylindy | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
pojemność | 1499 | 1499 | 1998 | 1995 | 1995 |
moc | 122 KM | 170 KM | 300 KM | 150 KM | 163 KM |
moment obr. | 230 Nm | 280 Nm | 400 Nm | 360 Nm | 360 NM |
silnik el. | - | 20 KM | - | - | 20 KM |
napęd | na przód | na przód | 4x4 | na przód | na przód |
przysp. 0-100 km/h | 9,8 s | 7,8 s | 4,9 s | 8,3 s | 7,9 s |
prędk. maks. | 210 km/h | 226 km/h | 250 km/h | 222 km/h | 222 km/h |
śr. spalanie | 5,7 l | 5,3 l | 7,6 l | 4,6 l | 4,3 l |
Nowe BMW X3 (G45) wjeżdża do polskiej oferty
Nowe wydanie bestsellera z Monachium kipi sportem, jest bardziej wyraziste i większe od poprzednika, a także nafaszerowane technologiami. Czwarta generacja SUV-a jest większa, szersza i niższa od swojego poprzednika - mierzy 4755 mm długości (+34 mm), 1920 mm szerokości (+29 mm) i 1660 mm wysokości (-25 mm), a jej rozstaw osi wynosi niezmiennie 2865 mm. Większy względem poprzednika jest także prześwit, bowiem wynosi teraz 216 mm (+14 mm). Wraz z wymiarami zewnętrznymi urósł bagażnik (+20 litrów) - teraz ma od 570 do 1700 litrów pojemności w wersjach spalinowych i od 460 od 1600 litrów w odmianie hybrydowej plug-in. Istotne dla wielu osób może być również to, że nowe X3, w zależności od wersji, jest w stanie holować przyczepę o masie do 2500 kg.
W przypadku nowego X3 mamy do czynienia z podświetlanym grillem, wąskimi i podłużnymi światłami do jazdy dziennej LED oraz dostępnymi opcjonalnie reflektorami matrycowymi. Front jest wysoki i kanciasty, a linia boczna wydaje się masywniejsza. To wszystko dzięki krótkim zwisom, płaskich powierzchni i wysoko poprowadzonej linii szyb. Przy projektowaniu nowej odsłony celem było zwiększenie przestrzeni nad głowami pasażerów drugiego rzędu. Garb na linii dachu kończy się niemal pionowym cięciem, a większe tylne słupki, wraz ze sporą klapą bagażnika, otulają trójwymiarowe lampy LED zachodzące na błotniki. Dobre wrażenie także subtelny czarny dyfuzor, który w sportowej odmianie M50 zdobią jeszcze cztery końcówki układu wydechowego. Auto jest cięższe dla oka, niż generacja G01, która schodzi właśnie z rynku.
W kabinie nowej generacji rozciąga się wielka deska rozdzielcza, która jest zdominowana przez dwa zakrzywione wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości. Ten przed kierowcą ma 12,3-cala, a ten zamontowany centralnie 14,9 cala. Nowy system multimedialny iDrive BMW 9 można obsługiwać dotykowo lub za pośrednictwem fizycznego pokrętła. Na wyciągnięciu ręki mamy też przyciski-skróty, wywołujące na ekranie najważniejsze zakładki. Sporo miejsca wygospodarowano także na półkę z funkcją indukcyjnego ładowania smartfonów, dwoma gniazdami USB-C i miejscami na kubki. Ważną rolę we wnętrzu odgrywają listwy świetlne, których kolor zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy.
Nowe BMW X3 (G45) - wersje i ceny
BMW X3 występuje na polskim rynku z dieslem, hybrydą plug-in oraz w dwóch odmianach benzynowych. Dla wszystkich odmian standardem jest automatyczna skrzynia biegów, napęd na wszystkie koła i elektryczny pomocnik w postaci miękkiej hybrydy. Ofertę otwiera wariant xDrive20 z 2-litrowym “benzyniakiem" o mocy 208 KM, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy. Znany i lubiany “ropniak" dysponuje mocą 197 KM i osiąga “setkę" w 7,7 sekundy.
Wersja plug-in hybrid bazuje na 2-litrowej benzynie o mocy 190 KM, którą wspiera elektryczny silnik o mocy 184 KM. Łączna moc układu napędowego to 299 KM, co pozwala przyspieszyć do 100 km/h w 6,2 sekundy. Topowy na ten moment wariant spalinowy jest napędzany 3-litrową, rzędową “szóstką", generującą 398 KM i przyspieszającą od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy.
Najnowsze BMW X3 można już konfigurować i zamawiać na polskiej stronie marki. Ceny nowego modelu zaczynają się od 250 tys. złotych - tyle zapłacimy za odmianę xDrive20. Na 260 tys. złotych został wyceniony diesel xDrive20d, a hybryda plug-in xDrive30e startuje od 280 tys. złotych. Usportowiona odmiana M50 xDrive to wydatek co najmniej 365 tys. złotych.
Wersja | Silnik | Skrzynia | Moc | 0-100 km/h | Prędkość maks. |
---|---|---|---|---|---|
BMW X3 xDrive20 | R4, benzynowy | automatyczna, 8-biegowa | 208 KM i 330 Nm | 7,8 s | 215 km/h |
BMW X3 xDrive20d | R4, wysokoprężny | automatyczna, 8-biegowa | 197 KM i 400 Nm | 7,7 s | 215 km/h |
BMW X3 xDrive30e | R4, benzynowy + elektryk | automatyczna, 8-biegowa | 299 KM (190 KM + 184 KM) i 450 Nm | 6,2 s | 215 km/h |
BMW X3 M50 xDrive | R6, benzynowy | automatyczna, 8-biegowa | 398 KM i 580 Nm | 4,6 s | 250 km/h |
Elektryczne MINI Aceman wjeżdża na polski rynek
Nowe MINI Aceman to elektryczny crossover, plasujący się pośrodku gamy - pomiędzy Cooperem, a Countryman’em. Auto mierzy 4079 mm długości, 1754 mm szerokości i 1514 mm wysokości. Rozstaw osi to 2806 mm, a pojemność bagażnika wynosi od 300 do 1005 litrów (po złożeniu kanapy). Nowy Aceman na pierwszy rzut oka mocno przypomina pozostałe modele marki. Kanciaste nadwozie, kanciaste reflektory, krótkie zwisy i opcjonalnie nawet 19 calowe felgi - to wspólne cechy nowych modeli marki.
W kabinie również jest całkiem podobnie. Pierwsze skrzypce w kabinie odgrywa okrągły wyświetlacz OLED o średnicy 240 mm. Na środku ekranu znajduje się menu startowe, a poniżej znajduje się pasek ze skrótami umożliwiającymi bezpośredni wybór wskazanej funkcji. W górnej części wyświetlacza kierowca może wyświetlać informacje dotyczące jazdy - prędkość czy poziom naładowania akumulatora. Nad schowkiem z miejscem na kubki i wbudowaną indukcyjną ładowarką znajduje się panel z przełącznikami i dźwigniami. Za ich pomocą można obsługiwać hamulec postojowy, biegi, włączanie i wyłączanie auta, tryby Experience oraz głośność systemu multimediów. Miejsca w przednim rzędzie nie zabraknie, ale wyższe osoby mogą mieć problem z komfortowym podróżowaniem na dłuższych trasach.
Nowe MINI Aceman - wersje i ceny
Elektryczną nowość MINI można już konfigurować i zamawiać w salonach. Auto jest dostępne w dwóch wariantach napędu - E oraz SE. W pierwszej auto oferuje 184 KM i 290 Nm momentu obrotowego, co pozwala osiągnąć pierwszą “setkę" w 7,9 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 160 km/h, a akumulator o pojemności 42,5 kWh ma zapewniać zasięg 294-310 km (według norm WLTP). Jej ceny zaczynają się od 161 500 zł.
W odmianie SE mamy do dyspozycji 218 KM i 330 Nm momentu obrotowego. Czas do 100 km/h wynosi w tej odmianie 7,1 s, a prędkość maksymalna została podwyższona do 170 km/h. Za magazynowanie energii odpowiada wysokonapięciowy akumulator o pojemności 54,2 kWh, który pozwala na przejechanie 382-407 km (według WLTP). Mocniejsza odmiana startuje od 204 700 zł. Baterię możemy ładować prądem przemiennym o mocy 11 kW, a także prądem stałym: w odmianie E auto może przyjąć prąd o mocy 75 kW, z kolei wariant SE o mocy 95 kW. Uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. ma zajmować wówczas "mniej niż 30 minut".