Nowe BMW serii 1. Nie ma już „manuala”, za to otrzymało nowe oznaczenia

Michał Domański

Michał Domański

Aktualizacja

Kolejna generacja BMW serii 1 została zaprezentowana zaskakująco szybko, bo już po pięciu latach od debiutu poprzednika. Samochód zdecydowanie będzie zwracał na siebie uwagę, ponieważ kończy on z kilkoma tradycjami, charakterystycznymi dla bawarskiej marki.

BMW M135 xDrive wyraźnie różni się do poprzednika - najbardziej zrywającym z tradycją wyglądem reflektorów
BMW M135 xDrive wyraźnie różni się do poprzednika - najbardziej zrywającym z tradycją wyglądem reflektorówmateriały prasowe

Nowe BMW serii 1 zrywa z tradycją

BMW od lat eksperymentowało z jednym z najbardziej charakterystycznych elementów stylistycznych swoich modeli, czyli reflektorów z podwójnymi "ringami". Nawiązywały one do czasów, gdy samochody bawarskiego producenta miały podwójne, okrągłe światła. Z czasem trafiły one pod wspólny klosz, ale o ich obecności przypominały podwójne świecące pierścienie. Później BMW zaczęło zmieniać ich wyglądem - najpierw "ringi" były niepełne, a potem zmieniono je na kształty, przypominające strzałki, jakie znajdziemy w kilku obecnie oferowanych modelach.

Nowe BMW serii 1 odchodzi i od tej koncepcji, zachowując jedynie motyw podwójnych świateł do jazdy dziennej. Nie ma tu już jednak nawet krzty nawiązania do dawnych modeli, również jeśli chodzi o kształt reflektorów. Na pocieszenie pozostają charakterystyczne pionowe wloty powietrza w zderzaku, jakie znamy z wielu innych BMW, a "nerki" osłony chłodnicy nie są przerośnięte, lecz przyjemnie smukłe.

Nowe BMW serii 1 jest tylko nieznacznie dłuższe od poprzednika i ma niemal identyczną linię nadwoziamateriały prasowe

Więcej charakterystycznych dla BMW elementów znajdziemy z tyłu, choćby w wyglądzie świateł czy kształtach zderzaka z wyrazistymi wcięciami po bokach. Nowa seria 1 jest o nieco ponad 4 cm dłuższa od poprzednika i odrobinę wyższa. Pozostałe wymiary pozostały bez zmian.

długość
szerokość
wysokość
rozstaw osi
4361 mm (+42)
1800 mm 
1459 mm (+25)
2670 mm

Wnętrze nowego BMW serii 1 prezentuje się znajomo

We wnętrzu nowej serii 1 nie czekają nas natomiast żadne niespodzianki. Kierowca ma przed sobą panel z dwoma ekranami o przekątnej 10,25 oraz 10,7 cala, który znamy z innych kompaktowych modeli BMW. Pod centralnym wyświetlaczem (obsługiwanym wyłącznie dotykowo i obsługującym również klimatyzację), znalazła się wąska szczelina centralnych nawiewów, które taka jak i w większych modelach marki, mają nie rzucać się w oczy, ale zachować wydajność typową dla klasycznych nawiewów. Ciekawym ozdobnikiem jest podświetlany panel nad nimi, a podobne znalazły się też nad bocznymi nawiewami.

BMW serii 1 ma znajomo wyglądający kokpitmateriały prasowe

Nowością jest również możliwość zamówienia tapicerki z poliestru pochodzącego z recyklingu. Zresztą całe w całym wnętrzu nowej serii 1 standardowo nie znajdziemy ani trochę skóry. Mimo to, ma ono sprawiać wrażenie przebywania w samochodzie w z wyższej półki.

Producent zapewnia, że we wnętrzu znajdziemy sporo miejsca i swobodnie zmieści się w nim pięć osób. Mamy co do tego jednak pewne wątpliwości, zważywszy na to, że wymiary serii 1 zmieniły się tylko nieznacznie. Z pewnością nadal nadal stosunkowo nieduży jest też bagażnik o pojemności 380 l, który w wersjach z układem miękkiej hybrydy maleje do 300 l.

BMW serii 1 nadal ma niezbyt duży bagażnikmateriały prasowe

Silniki BMW serii 1 tylko ze skrzynią automatyczną

Pewną rewolucją w nowej serii 1 jest decyzja BMW, aby zrezygnować całkowicie z manualnej przekładni. Wszystkie jednostki standardowo łączone są z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Do wyboru są następujące odmiany:

 
116
120
M135
118d
120d
silnik
t. benz.
t. benz.
t. benz.
t. diesel
t. diesel
cylindy
3
3
4
4
4
pojemność
1499
1499
1998 
1995
1995
moc
122 KM
170 KM
300 KM
150 KM
163 KM 
moment obr.
230 Nm
280 Nm
400 Nm 
360 Nm
360 NM 
silnik el.
-
20 KM
-
-
20 KM
napęd
na przód
na przód
4x4
na przód
na przód
przysp. 0-100 km/h
9,8 s
7,8 s
4,9 s
8,3 s
7,9 s
prędk. maks.
210 km/h 
226 km/h
250 km/h 
222 km/h
222 km/h
śr. spalanie
5,7 l
5,3 l
7,6 l
4,6 l
4,3 l

Przy okazji warto zauważyć, że BMW rezygnuje z kolejnej tradycji, jaką jest dodawanie litery "i" do oznaczeń wersji benzynowych (np. 120i). Litera ta odnosiła się wtrysku paliwa ("injection"), ale obecnie ma być związana tylko z modelami elektrycznymi.

BMW M135 xDrive wyróżnia się czterema końcówkami wydechu i lotką nad tylną szybąmateriały prasowe

Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy, to BMW podkreśla, że nowa seria 1 jest jeszcze zwinniejsza i jeszcze lepiej radzi sobie w zakrętach od poprzednika. Jest to zasługa zwiększonej sztywności karoserii oraz punktów mocowania zawieszenia, a także amortyzatorów wykonanych "w nowej technologii". Zwiększono też kąt pochylenia przednich kół o 20 proc.

Nowe BMW serii 1 - polskie ceny

Chociaż informacja o nowej generacji serii 1 pojawiła się dziś rano, BMW Polska podało już ceny tego modelu. Można więc składać już zamówienia, ale pierwsze egzemplarze nowej "jedynki" pojawią się dopiero w październiku.

Wersja
116
120
M135
118d
120d
Cena
127 tys. zł
164 tys. zł
235 tys. zł
155 tys. zł
165 tys. zł
Nowa seria 1 ma grill z poprzeczkami ustawionymi pionowo i pod kątemmateriały prasowe
Tył serii 1 nawet w zwykłej wersji 120 prezentuje się dość muskularniemateriały prasowe
Opcjonalne 18-calowe felgi oraz sportowy układ hamulcowy M prezentują się rasowomateriały prasowe
We wnętrzu nowej serii 1 uwagę zwracają podświetlone elementy ozdobne nad nawiewamimateriały prasowe
Wersja M135 dostępna jest ze sportowymi fotelami ze zintegrowanymi zagłówkamimateriały prasowe
Według BMW z tyłu serii 1 swobodnie usiądą trzy osobymateriały prasowe
Nowa seria 1 przejęła typowy dla współczesnych BMW panel z przełącznikiem wybieraka skrzyni biegów, przyciskiem hamulca ręcznego, pokrętłem głośności i kilkoma innymi przełącznikami.materiały prasowe
Zegary nowej serii 1 korzystają z dobrze znanej grafiki, która ładnie wygląda, ale ma przeciętną czytelnośćmateriały prasowe
Centralny ekran służy do obsługi wszystkich funkcji - także klimatyzacjimateriały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas