BMW seria 7
Luksusowa limuzyna BMW serii 7 od niemal pół wieku stanowi jeden z filarów oferty marki z Monachium. Dostojna sylwetka, przestronne i doskonale wykończone wnętrze oraz dynamiczne silniki sprawiły, że model jest jednym z liderów sprzedaży najwyższego segmentu F. BMW 7 to częsty wybór wśród polityków, prezesów wielkich firm oraz gwiazd.BMW seria 7 - najważniejsze informacje
-
Rozpoczęcie produkcji:
1976
Luksusowa limuzyna BMW serii 7 od niemal pół wieku stanowi jeden z filarów oferty marki z Monachium. Dostojna sylwetka, przestronne i doskonale wykończone wnętrze oraz dynamiczne silniki sprawiły, że model jest jednym z liderów sprzedaży najwyższego segmentu F. BMW 7 to częsty wybór wśród polityków, prezesów wielkich firm oraz gwiazd.
Historia BMW serii 7
BMW oferuje luksusowe limuzyny od lat 60. XX w. Model 7 wszedł na rynek w 1976 r. i od razu stał się groźną konkurencją dla Mercedesa Klasy S. Z czasem do grona rywali dołączyło Audi A8 i Lexus LS. Późniejsza generacja modelu stanowiła bazę dla ultra luksusowego samochodu Rolls Royce Ghost. Obecnie w salonach BMW można kupić szóstą generację serii 7.
BMW seria 7 - generacje
Pierwszą generację BMW serii 7 (oznaczenie E23) wyprodukowano w 1976 r. Cztery lata później paleta sześciocylindrowych rzędowych silników została uzupełniona o turbodoładowaną jednostkę napędową. Już na początku lat 80. można było zamówić do BMW 7 elektrycznie regulowaną kanapę tylną oraz telefon komórkowy.
W 1986 r. zaprezentowano nową generację. BMW 7 E32 dostępne było po raz pierwszy także w wersji long, z przedłużonym nadwoziem i rozstawem osi. Wyposażenie dodatkowe obejmowało takie nowości jak ogrzewanie postojowe, czujniki parkowania czy montowane po raz pierwszy w seryjnym samochodzie reflektory ksenonowe. Paletę benzynowych silników rozszerzono o jednostki V8 oraz V12. Prowadzono też prace nad silnikiem V16, który ostatecznie nie trafił jednak do produkcji.
Kolejna generacja BMW serii 7 (E38) weszła na rynek w 1994 r. Podobnie jak poprzednik dostępna była ze standardowym oraz przedłużanym rozstawem osi. Ta ostatnia wersja oferowana była także w wersji opancerzonej. Po raz pierwszy w historii modelu pojawiły się turbodoładowane silniki diesla, także z 8 cylindrami.
W 2003 r. miała miejsce premiera kolejnej generacji o kontrowersyjnej stylistyce projektu Chrisa Bangle. Wygląd samochodu był znacznie bardziej awangardowy. W sprzedaży pojawiły się standardowa wersja nadwozia (E65), przedłużana (E66) i opancerzona, która trafiła do osobnego typoszeregu (E67).
Zaprezentowana w 2008 r. generacja F01 oraz F02 (przedłużony rozstaw osi) także występowała w wersji opancerzonej (F03) oraz po raz pierwszy z napędem hybrydowym (F04). Silniki diesla V8 zniknęły z oferty. Zastąpiły je trzylitrowe jednostki R6 wyposażone w 2 lub 3 turbosprężarki. Wszystkie silniki benzynowe występowały w wersji bi turbo.
Od 2015 r. sprzedawana była piąta generacja BMW G11 oraz G12 – z dłuższym rozstawem osi. W modelu hybrydowym plug-in silnik elektryczny połączono z dwulitrową jednostką benzynową. Zrezygnowano z wersji opancerzonej.
Premiera najnowszego wcielenia BMW 7 odbyła się w 2022 r. (G70). Stylistyka nowego modelu z ogromnymi nerkami wzbudziła nieco kontrowersji. Zrezygnowano z silników V12 i V8. Model dostępny jest tylko z silnikami spalinowymi R6 w wersji hybrydowej plug-in oraz wysokoprężnej. Dostępna jest także wersja z napędem elektrycznym pod nazwą i-7.
BMW seria 7 - dane techniczne
BMW serii 7 oferowane było z wolnossącymi sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi o mocy od 172 do 258 KM. Turbodoładowane jednostki benzynowe o tej samej liczbie cylindrów i pojemności 3 litrów legitymują się mocą 326 KM. Diesle o tej samej pojemności osiągają moc od 193 do 381 KM w zależności od generacji.
Wolnossące benzynowe V8 o mocy od 218 do 367 KM odeszły do lamusa w 2008 r. Turbodoładowane V8 osiągały od 407 do 450 KM. Topowy silnik V12 generował od 326 KM w wersji wolnossącej do 610 KM w wersji bi turbo.
Wszystkie BMW serii 7 od 2003 r. przenoszą napęd przy pomocy 6 lub 8-biegowych przekładni automatycznych. Opcjonalny napęd na cztery koła x-drive dostępny był od 2008 r.
BMW 7 - opinie kierowców
Każda generacja BMW 7 to synonim luksusu. Nawet starsze auta mają komfortowe wyposażenie, a ceny ładnie zachowanych egzemplarzy sprzed lat idą już tylko w górę. Kontrowersyjna generacja E65 zdaniem miłośników marki niezbyt ładnie się zestarzała, stąd też niskie ceny używanych aut.
Generacja F01 boryka się z kosztownymi awariami silników benzynowych. Według użytkowników najlepiej sprawują się trzylitrowe diesle, choć w dużym nadwoziu nie zapewniają spektakularnych osiągów.
BMW seria 7 - Wiadomości
-
BMW i7 M70 to luksusowy pocisk. "Setka" w 3,7 sekundy, a z tyłu telewizor
Czwartek, 25 lipca (07:00)Elektryczne BMW i7 M70 xDrive to budząca respekt na drodze, blisko 5,4-metrowa sala kinowa, która od 0 do 100 km/h bezszelestnie rozpędza się w 3,7 sekundy. W segmencie flagowych limuzyn... -
Nowe limuzyny Orlenu. Obajtek kpi z nowych władz, a te... nokautują
Czwartek, 20 czerwca (11:46)Daniel Obajtek chciał uderzyć w nowy zarząd Orlenu, sugerując, że zakupił nowe limuzyny. Jednak natychmiastowa odpowiedź spółki rozwiązała wątpliwości. Koncern rzeczywiście posiada... -
W BMW już nie trzeba będzie trzymać kierownicy i patrzeć na drogę
Czwartek, 16 listopada 2023 (14:52)BMW idzie śladami Mercedesa i wprowadza do swojej flagowej limuzyny system autonomicznej jazdy trzeciego stopnia. Od przyszłego roku kierowcy spalinowych i elektrycznych odmian serii 7,... -
BMW 740d mistrzowsko przyciąga spojrzenia, ale czy to wystarczy?
Środa, 14 czerwca 2023 (20:19)Najnowsza generacja serii 7 budzi mnóstwo emocji, zaskakuje przepychem oraz możliwościami wysokoprężnego silnika. Bez wątpienia robi największe wrażenie z obecnie oferowanych niemieckich... -
BMW i7 M70 xDrive. Oto najmocniejszy model o napędzie elektrycznym
Poniedziałek, 17 kwietnia 2023 (16:10)Elektryczne wydanie nowego BMW serii 7 doczekało się mocniejszej wersji. Wariant M70 xDrive łączy bezemisyjną jazdę ze sportowymi osiągami i luksusem najwyższej klasy. Co o niej wiemy? -
BMW serii 7 oraz i7 – rewolucja 2.0
Niedziela, 6 listopada 2022 (00:01)Pamiętacie BMW E65? Debiutująca w 2001 roku czwarta odsłona serii 7 była prawdziwą rewolucją ale budziła też spore kontrowersje. Z czasem jednak wiele rozwiązań okazało się słusznych, a... -
Produkcja nowego BMW serii 7 wystartowała. Do wyboru szeroka paleta napędów
Wtorek, 5 lipca 2022 (12:27)Pierwsze egzemplarze BMW serii 7 zjechały z taśmy produkcyjnej. Na początek powstała wersja elektryczna i7 oraz spalinowa, w przyszłości pojawi się napęd hybrydowy plug-in. -
Pokazowa trasa nowego BMW serii 7. Odwiedzi wszystkie polskie salony
Wtorek, 10 maja 2022 (09:40)BMW przygotowuje się do wprowadzenia na rynek serii 7 nowej generacji. Samochód trafi na rynek w listopadzie, 45 lat po debiucie pierwszej generacji.