Używane BMW serii 7 E38 (1994-2001)

Ten samochód wciąż budzi emocje, bo ma charakter i... solidną konstrukcję. Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 10 tys. zł. Najdroższe – nawet 7 razy tyle!

BMW serii 7
BMW serii 7Motor

BMW SERII 7 E38lata produkcji: 1994-2001ceny: od 10 000 zł

Seria E38 to ostatnia "siódemka", która nie jest przeładowana elektroniką. To także ostatnia edycja tego modelu zaprojektowana w klasyczny sposób. Następca był już szalonym eksperymentem Chrisa Bangle.

Klasyka i funkcjonalność. Wiek widać po wypalonych pikselach na bursztynowych wyświetlaczach, popękanej skórze foteli i poskrzypywaniu tworzyw sztucznych.Motor

Nie tylko "Transporter"

E38 jest w pewnym sensie samochodem kultowym - swoje trzy grosze dołożyli do tego Pierce Brosnan (James Bond, "Jutro nie umiera nigdy") oraz Jason Statham, który właśnie tym modelem jeździł na planie pierwszej części kasowego hitu "Transporter". Warto jednak zaznaczyć, że w tym drugim przypadku wersja filmowa była "składakiem" przygotowanym na potrzeby srebrnego ekranu. Bo jak inaczej można nazwać odmianę 750iL wyposażoną w ręczną skrzynię biegów z 850 ci? "Siódemka" Stathama zmienia w trakcie filmu swoje wyposażenie. Na planie zdjęciowym korzystano z kilku egzemplarzy. Część z nich nie wytrzymała popisów kaskaderskich i nie dotrwała do końca produkcji.

Prawie każda „siódemka” tak ma: elektryczna regulacja i pamięć ustawienia foteli oraz wysokiej jakości skórzana tapicerka. Motor

Miłośnikom BMW i filmów polecamy także znacznie mniej popularną produkcję "The Hire". To seria ośmiu krótkich filmów sensacyjnych w pewnym sensie podobnych do "Transportera". W każdym pojawia się inne BMW. Seria 7 jest bohaterem pierwszego z nich zatytułowanego "Ambush". Wyreżyserował go John Frankenheimer, a za kierownicą siedzi Clive Owen.

Auto jest szerokie, ale jeśli z tyłu mają usiąść trzy osoby, będzie im niewygodnie. Przeszkadzają tunel i wyprofilowanie kanapy. Motor

Rynkowe realia

Lektura ogłoszeń sprowadza osoby zafascynowane E38 na ziemię. Za ładny egzemplarz po liftingu trzeba zapłacić przynajmniej 20-25 tys. zł. Auta w idealnym stanie kosztują ponad 30 tys. zł (a przecież chodzi o zaawansowane roczniki 2000-2001!).

Zakup "siódemki" za 10-15 tys. zł jest natomiast prawdziwą loterią. Trzeba niestety wnikliwie sprawdzać powypadkową przeszłość, zaglądać pod uszczelki w poszukiwaniu korozji i z aptekarską dokładnością sprawdzać silnik, bo widmo remontu kapitalnego podwoi wartość samochodu.

Wygodny dostęp do bagażnika. Pojemność 500 l sprawia, że nawet jeśli ogranicza go zbiornik na LPG i tak pozostaje sporo miejsca na bagaże. Pod podłogą – pełnowymiarowe koło zapasowe.Motor

Jeśli siódemka, to która?

Podstawowy silnik benzynowy 2.8 jest najtańszy w serwisowaniu, ale wbrew temu, co wynika z danych katalogowych, okazuje się zbyt słaby do samochodu tego formatu. Znacznie lepsza jest "trzylitrówka", choć trzeba z nią uważać, bo niektóre egzemplarze mają spory apetyt na olej silnikowy. Polecamy natomiast kolejną jednostkę - 3.5. Absolutnie nie należy bać się ośmiu cylindrów. Właśnie one pozwalają poczuć klasę serii 7. Popularny silnik 4.4 jest jeszcze lepszy, ale - uwaga - sporo pali. Nic dziwnego, że można go kupić taniej niż 3.5.

Topowe 5.4 to już finansowe wyzwanie. I nie chodzi już tylko o rachunki pod dystrybutorem, ale o koszty serwisowania. 12 cylindrów, dwie wiązki przewodów do sterowania silnikiem, dwa komputery i dwa układy paliwowe. To dwie 6-cylindrowe rzędówki "połączone" w całość.

Jeśli chodzi o diesle - starszego 2.5 nie polecamy, a nowszy 3.0... polecamy warunkowo. Owszem, jest udaną konstrukcją, ale zazwyczaj ma już gigantyczny przebieg. Jeśli ktoś chce oszczędzać na paliwie, powinien raczej wybrać jedną z wersji benzynowych i założyć instalację LPG.

Rozsądne optimum – jeśli tak można napisać w przypadku BMW serii 7. 8 cylindrów, pojemność 3,5 l, realne średnie zużycie paliwa ok. 11 l/100 km. Motor

Inne wydatki

Rarytasem są wersje z ręczną skrzynią. Ale automaty też spisują się nieźle. Po zakupie trzeba się natomiast przygotować na regenerację zawieszenia. Wydatek ok. 2,5 tys. zł wystarczy, żeby poczuć przyjemność z jazdy.

Wersja
728i
735i
740i
750i
725 tds
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
2793 cm3
3498 cm3
4398 cm3
5379 cm3
2497 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
V8/24
V8/24
V12/48
R6/12
Moc maksymalna
193 KM/5300
235 KM/5700
286 KM/5700
326 KM/5000
143 KM/4600
Maksymalny moment obrotowy
280 Nm/3950
320 Nm/3300
420 Nm/3900
490 Nm/3900
280 Nm/2200
Osiągi (dane producenta)   
Prędkość maksymalna
227 km/h
244 km/h
250 km/h
250 km/h
206 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
7,6 s
6,6 s
6,6 s
11,4 s
Średnie zużycie paliwa
7,8 l/100 km
8,9 l/100 km
8,9 l/100 km
10,2 l/100 km
6,2 l/100 km

BMW SERII 7 E38: HISTORIA MODELU

1994: premiera serii 7 E38. Zastępuje serię E321996: modernizacja gamy silnikowej (728i, 735i, 725 tds)1998: lifting modelu; cechą charakterystyczną są nowe reflektory z powiększonymi, okrągłymi odbłyśnikami

Cecha charakterystyczna aut po liftingu z 1998 roku: duże, okrągłe odbłyśniki reflektorów.Motor

1999: zmienne fazy rozrządu w silnikach V82001: nowa generacja modelu - E65

Następcą serii E38 jest seria E65 (2001-2008). Auto stylizował Chris Bangle. Motor

UŻYWANE BMW SERII 7 E38 (1994-2001): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Rozrządy nie są wieczne: w autach z przebiegiem ponad 300 tys. km trzeba zazwyczaj wymienić rozrząd. W silnikach V8 to wydatek ok. 3 tys. zł.
  • Korozja: rdzewieją głównie drzwi (pod uszczelkami na dole) oraz krawędzie błotników.
  • Nie działa ASC. Przyczyną jest zwykle zerwana linka przy przepustnicy.
Norma w starszych egzemplarzach BMW - wypalają się piksele na wyświetlaczach.Motor

UŻYWANE BMW SERII 7 E38 (1994-2001): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2001
2000
1999
1998
1997
1996
1995
1994
benzyna
33 000 zł
28 000 zł
25 000 zł
21 000 zł
18 000 zł
15 000 zł
12 000 zł
10 000 zł
diesel
28 000 zł
25 000 zł
21 000 zł
18 000 zł
15 000 zł
12 000 zł
10 000 zł
8000 zł

W ogłoszeniach o sprzedaży serii 7 model E38 zajmuje trzecie miejsce po F01 i E65. Dominują wersje benzynowe, ponad 30% z nich ma już założoną instalację gazową. Najwyższe ceny osiągają egzemplarze z udokumentowanym przebiegiem niższym niż 200 tys. km w idealnym stanie oraz topowe wersje wyposażenia lub rzadkie odmiany, np. Alpine.

UŻYWANE BMW SERII 7 E38 (1994-2001): PODSUMOWANIE

Samochód był produkowany w dwóch odmianach różniących się długością nadwozia i rozstawem osi. Podstawowa: 498/293 cm, wersja „L” 512/307 cm.Motor

Do zakupu BMW serii 7 E38 nie trzeba i nie można nikogo namawiać. Osobom, które już "zachorowały" na ten samochód podpowiadamy jedynie, że najlepsza konfiguracja, która łączy dobre osiągi z rozsądnymi kosztami paliwa i eksploatacji, to 3.5 V8, ostatecznie także z LPG. Diesle też nie są złe, ale ze względu na duże przebiegi są ryzykownym zakupem.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

BMW serii 7 E38 (1994-2001)

BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor
BMW serii 7 E38 (1994-2001)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 47/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas