BMW 116i - test

W imię oszczędności bazowa odmiana „jedynki” po liftingu otrzymała 3-cylindrowy silnik turbo. Niestety, efekt jest odwrotny do zamierzonego.

Po zmianach najmniejsze BMW prezentuje się bardziej agresywnie. W opcji pojawiły się w pełni diodowe reflektory.
Po zmianach najmniejsze BMW prezentuje się bardziej agresywnie. W opcji pojawiły się w pełni diodowe reflektory.Motor

Od kilku lat 3-cylindrowe jednostki przeżywają renesans - w pogoni za niższym zużyciem paliwa (przynajmniej "na papierze") trafiają do coraz większych aut. Jako pierwszy producent premium, na wprowadzenie takiego silnika zdecydowało się BMW, najpierw w nowym Mini, później w serii 2 , a teraz również w odnowionych seriach 1 i 3.

Zmiany w kabinie ograniczyły się do nowych okładzin. Świetny montaż, prosta obsługa i niska, sportowa pozycja za kierownicą.Motor
Doskonale wyprofilowane fotele o szerokim zakresie regulacji.Motor
Dużo miejsca nad głową, przeciętnie na kolana, wąski otwór drzwi. Motor
Bagażnik – wystarczająco pojemny (360 l) i foremny, ale z wysokim progiem (70 cm). Motor

Sztuka dla sztuki

W przypadku "jedynki" korzysta z niego bazowa wersja 116i, która zastępuje wcześniejszą 114i. Zamiast 4-cylindrowej jednostki 1.6 turbo (102 KM) pod jej maską pracuje 1,5-litrowy silnik R3, również turbo, o mocy 109 KM. Maksymalny moment pozostał bez zmian (180 Nm) i jest dostępny niemal przy tych samych obrotach. Według danych fabrycznych nowe 116i jest o włos szybsze od 114i, a przy tym zużywa średnio do 0,5 l paliwa na 100 km mniej.

Subiektywnie BMW wydaje się jednak słabsze niż wskazują na to pomiary. Niewielki silnik ospale reaguje na gaz i z trudem zmaga się z ważącym blisko 1400 kg samochodem. Do okolic 3000 obr./min zdecydowanie brakuje mu ciągu, a i później jest niewiele lepiej. Sytuację pogarszają stanowczo za długie przełożenia ręcznej, 6-stopniowej skrzyni. W efekcie jazda 116i nie należy do przyjemnych - trudno w płynny sposób dynamicznie ruszyć lub zmienić bieg.

Nie najlepiej jest też z kulturą pracy: w dziedzinie ograniczania wibracji lepiej wypada relatywnie tani Ford Focus. Co gorsza, inżynierskie zabiegi wcale nie przekładają się na niższe zużycie paliwa. Sprawna jazda po zatłoczonym mieście to około 9-10 l/100 km, spokojna w trasie - ok. 5,5 l/100 km.

Sportowe geny

Wyróżnikiem BMW na tle innych kompaktów pozostaje sportowy charakter: kierowca siedzi nisko, w dobrze skrojonym fotelu sąsiadującym z wysokim tunelem i trzyma w dłoniach grubą kierownicę. Szkoda, że przy ustawianiu siedzenia trzeba wybierać - albo za daleko od pedału sprzęgła, albo zbyt blisko kierownicy, która w dodatku zasłania wskaźniki. Sam kokpit ma skromną formę, ale wciąż zwraca uwagę nienaganną jakością wykończenia i czytelnym rozplanowaniem instrumentów.

Największym atutem tylnonapędowej serii 1 jest jednak zwinne, pewne prowadzenie, i to bez uszczerbku na komforcie jazdy. Jej układ kierowniczy świetnie "waży" w dłoniach, a zawieszenie nie pozwala na żadne niepokojące ruchy nadwozia. Jednocześnie starannie i cicho tłumi nierówności.

Lepszy wybór

Poza zmianami w wyglądzie i palecie silnikowej lifting "jedynki" ograniczył się głównie do wzbogacenia wyposażenia. Nadal wiele elementów wymaga wysokiej dopłaty (składane i dzielone oparcie kanapy: 873 zł, czujniki parkowania: 2839 zł). W pierwszej kolejności warto jednak dołożyć do wersji 118i z silnikiem o mocy 136 KM (od 97 800 zł).

Nowe, zachodzące na klapę tylne lampy poszerzają optycznie karoserię zmodernizowanej serii 1.Motor

BMW 116i: PODSUMOWANIE

Plusy

  • całkiem przestronna kabina,
  • bardzo wysoka jakość wykonania,
  • pewne prowadzenie,
  • skuteczne hamulce,
  • bogata lista opcji.

Minusy

  • ograniczona widoczność do tyłu,
  • słaba dynamika,
  • niska kultura pracy silnika,
  • nadmierne zużycie paliwa,
  • wysoka cena.

116i to przykład bazowej wersji, którą lepiej omijać - ten samochód potrzebuje większego silnika.

NOWY TRZYCYLINDROWY SILNIK

silnik 3-cylindrowy turbo BMWMotor

Znany między innymi z Mini 1,5-litrowy silnik R3 turbo (109 i 136 KM) zastąpił bazowe odmiany 4-cylindrowej jednostki 1.6 turbo (102 i 136 KM).Nadal służy ona jednak do napędu wersji 120i (177 KM).

BMW 116i

BMW 116i - czytaj test

BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116iMotor
BMW 116i
 
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1499 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
109 KM/4500
Maks. moment obrotowy
180 Nm/1250
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe wentylowane/tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
433/177/142 cm
Rozstaw osi
269 cm
Średnica zawracania
10,9 m
Masa/ładowność
1380/490 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
360/1200 l
Poj. zbiornika paliwa
52 l (Pb 95)
Opony
195/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,2 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
59,5 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*
6,7/4,5/5,3
Teoretyczny zasięg
980 km
Dane testowe*
9,3/5,3/7,3
Rzeczywisty zasięg
710 km
Cena
93 300 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 26/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas