BMW 116i - test
W imię oszczędności bazowa odmiana „jedynki” po liftingu otrzymała 3-cylindrowy silnik turbo. Niestety, efekt jest odwrotny do zamierzonego.
Od kilku lat 3-cylindrowe jednostki przeżywają renesans - w pogoni za niższym zużyciem paliwa (przynajmniej "na papierze") trafiają do coraz większych aut. Jako pierwszy producent premium, na wprowadzenie takiego silnika zdecydowało się BMW, najpierw w nowym Mini, później w serii 2 , a teraz również w odnowionych seriach 1 i 3.
Sztuka dla sztuki
W przypadku "jedynki" korzysta z niego bazowa wersja 116i, która zastępuje wcześniejszą 114i. Zamiast 4-cylindrowej jednostki 1.6 turbo (102 KM) pod jej maską pracuje 1,5-litrowy silnik R3, również turbo, o mocy 109 KM. Maksymalny moment pozostał bez zmian (180 Nm) i jest dostępny niemal przy tych samych obrotach. Według danych fabrycznych nowe 116i jest o włos szybsze od 114i, a przy tym zużywa średnio do 0,5 l paliwa na 100 km mniej.
Subiektywnie BMW wydaje się jednak słabsze niż wskazują na to pomiary. Niewielki silnik ospale reaguje na gaz i z trudem zmaga się z ważącym blisko 1400 kg samochodem. Do okolic 3000 obr./min zdecydowanie brakuje mu ciągu, a i później jest niewiele lepiej. Sytuację pogarszają stanowczo za długie przełożenia ręcznej, 6-stopniowej skrzyni. W efekcie jazda 116i nie należy do przyjemnych - trudno w płynny sposób dynamicznie ruszyć lub zmienić bieg.
Nie najlepiej jest też z kulturą pracy: w dziedzinie ograniczania wibracji lepiej wypada relatywnie tani Ford Focus. Co gorsza, inżynierskie zabiegi wcale nie przekładają się na niższe zużycie paliwa. Sprawna jazda po zatłoczonym mieście to około 9-10 l/100 km, spokojna w trasie - ok. 5,5 l/100 km.
Sportowe geny
Wyróżnikiem BMW na tle innych kompaktów pozostaje sportowy charakter: kierowca siedzi nisko, w dobrze skrojonym fotelu sąsiadującym z wysokim tunelem i trzyma w dłoniach grubą kierownicę. Szkoda, że przy ustawianiu siedzenia trzeba wybierać - albo za daleko od pedału sprzęgła, albo zbyt blisko kierownicy, która w dodatku zasłania wskaźniki. Sam kokpit ma skromną formę, ale wciąż zwraca uwagę nienaganną jakością wykończenia i czytelnym rozplanowaniem instrumentów.
Największym atutem tylnonapędowej serii 1 jest jednak zwinne, pewne prowadzenie, i to bez uszczerbku na komforcie jazdy. Jej układ kierowniczy świetnie "waży" w dłoniach, a zawieszenie nie pozwala na żadne niepokojące ruchy nadwozia. Jednocześnie starannie i cicho tłumi nierówności.
Lepszy wybór
Poza zmianami w wyglądzie i palecie silnikowej lifting "jedynki" ograniczył się głównie do wzbogacenia wyposażenia. Nadal wiele elementów wymaga wysokiej dopłaty (składane i dzielone oparcie kanapy: 873 zł, czujniki parkowania: 2839 zł). W pierwszej kolejności warto jednak dołożyć do wersji 118i z silnikiem o mocy 136 KM (od 97 800 zł).
BMW 116i: PODSUMOWANIE
Plusy
- całkiem przestronna kabina,
- bardzo wysoka jakość wykonania,
- pewne prowadzenie,
- skuteczne hamulce,
- bogata lista opcji.
Minusy
- ograniczona widoczność do tyłu,
- słaba dynamika,
- niska kultura pracy silnika,
- nadmierne zużycie paliwa,
- wysoka cena.
116i to przykład bazowej wersji, którą lepiej omijać - ten samochód potrzebuje większego silnika.
NOWY TRZYCYLINDROWY SILNIK
Znany między innymi z Mini 1,5-litrowy silnik R3 turbo (109 i 136 KM) zastąpił bazowe odmiany 4-cylindrowej jednostki 1.6 turbo (102 i 136 KM).Nadal służy ona jednak do napędu wersji 120i (177 KM).
BMW 116i
BMW 116i - czytaj test
BMW 116i | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1499 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 109 KM/4500 |
Maks. moment obrotowy | 180 Nm/1250 |
Napęd | tylny |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentylowane/tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 433/177/142 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Średnica zawracania | 10,9 m |
Masa/ładowność | 1380/490 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 360/1200 l |
Poj. zbiornika paliwa | 52 l (Pb 95) |
Opony | 195/55 R16 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,3 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,1 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 59,5 dB ↑ |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta* | 6,7/4,5/5,3 |
Teoretyczny zasięg | 980 km |
Dane testowe* | 9,3/5,3/7,3 |
Rzeczywisty zasięg | 710 km |
Cena | 93 300 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 26/2015