Problem z fotoradarami w Polsce. Luka w przepisach jest od 2016 r.
Chociaż fotoradary w Polsce są standardem od wielu lat to okazuje się, że wciąż brakuje odpowiednich przepisów wykonawczych dotyczących stacjonarnych urządzeń rejestrujących naruszenia zasad ruchu drogowego. Rzecznik Praw Obywatelskich po raz kolejny wskazuje na brak niezbędnych zapisów i zwraca się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

W skrócie
- Brak przepisów wykonawczych dotyczących stacjonarnych fotoradarów w Polsce powoduje luki prawne od 2016 roku.
- Rzecznik Praw Obywatelskich ponownie apeluje do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wyjaśnienia i działania w tej sprawie.
- Kierowcy nadal zgłaszają wątpliwości co do zasadności mandatów, podczas gdy fotoradary rejestrują setki tysięcy wykroczeń rocznie.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Chociaż pierwsze fotoradary stacjonarne nad Wisłą pojawiły się na początku lat 90. ubiegłego wieku, a dziś kierowców monitorują 646 urządzenia pomiarowe różnego typu, nadal brakuje odpowiednich zapisów prawnych. Do biura RPO wpływają liczne wnioski od obywateli, w których wskazywany jest brak rozporządzenia wykonawczego regulującego sposób działania tych urządzeń, z uwzględnieniem marginesu błędu kierowcy do 10 km/h oraz przetwarzania zarejestrowanych danych. Od 2016 r. brakuje odpowiedniego rozporządzenia, co stworzyło lukę prawną.
Luka w przepisach od 2016 r. RPO po raz kolejny wskazuje braki w przepisach regulujących działanie fotoradarów
Już w 2018 r. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę na ten problem w piśmie skierowanym do ministra infrastruktury. Wskazywał wówczas, że uchylenie wcześniejszego rozporządzenia w 2016 r. nie zostało zastąpione nowymi regulacjami, a resort odpowiedział, że kwestie te mogą być ujęte w innych aktach prawnych. Mowa o przepisach wykonawczych do art. 129h ust. 5 Prawa o ruchu drogowym.

Minister infrastruktury zapewniał, że możliwe jest ulokowanie przepisów wykonawczych do art. 129h ust. 5 pkt 3 p.r.d. w rozporządzeniu MSWiA z 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego. Jednak w tym dokumencie nie uwzględniono sposobu dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązujących na drodze ograniczeń, ani przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, także z uwzględnieniem możliwego błędu kierowcy do 10 km/h w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.
Kierowcy skarżą się Rzecznikowi Praw Obywatelskich. Brak odpowiednich przepisów budzi wątpliwości co do zasadności nakładania mandatów karnych
Problem braku odpowiednich przepisów wykonawczych sprawia, że do biura RPO kierowcy regularnie wysyłają skargi, w których informują o swoich obawach dotyczących braku jednoznacznych regulacji oraz prawidłowości wystawianych mandatów karnych. Rzecznik Praw Obywatelskich po raz kolejny przeanalizował sprawę i potwierdził istnienie istotnych luk prawnych. Wskazał również, że od czasu wskazanej korespondencji w 2018 r. nie wydano przepisów wykonawczych do art. 129h ust. 5 pkt 3 p.r.d.
Zastępca RPO, Stanisław Trociuk, zwrócił się po raz kolejny do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, który nadzoruje fotoradary oraz inne urządzenia pomiarowe, o wskazanie stanowiska GITD w tym zakresie, a także poinformowanie o podjętych działaniach mających na celu zapewnienie prawidłowego rejestrowania prędkości przez urządzenia stacjonarne.

Fotoradary w 2024 r. zarejestrowały prawie 720 tys. wykroczeń
W minionym roku na polskich drogach znajdowało się dokładnie 459 fotoradarów, które zarejestrowały 719 159 wykroczeń. Rekordowe urządzenie wychwyciło 21 044 naruszenia i znajduje się w Świdniku (woj. lubelskie). Cztery fotoradary z kolejną największą liczbą naruszeń znajdują się w woj. śląskim: w Rudzie Śląskiej - 10 770 naruszeń, w Wanatach - 10 284, w Bieruniu - 10 028 i w Gliwicach - 9 531.
W 2024 r. w skład systemu CANARD wchodziło również 65 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, które zarejestrowały 371 074 wykroczenia oraz 47 systemów Red Light, które odnotowały 60 509 przejazdów na czerwonym świetle.