BMW M135i - test

BMW serii 1 to jedyny tylnonapędowy kompakt, a jego wersja M135i jest najbardziej szalonym kompaktem na rynku.

BMW M135i dostępne jest również w wersji xDrive z napędem na obie osie.
BMW M135i dostępne jest również w wersji xDrive z napędem na obie osie.Motor

Druga generacja BMW serii 1 debiutowała w 2011 r., ale jej gama ciągle się rozwija. Właśnie zyskała dwie nowe wersje silnikowe. Pierwszą, czyli bazowe, 102-konne 114i, opisywaliśmy w "Motorze" nr 4/2013. Tym razem sprawdziliśmy, co potrafi ta druga, czyli "jedynka" z przeciwnego końca cennika - model M135i.

Samochód ten dołączył do serii M Performance - słabszych niż topowe odmiany M, ale i tak potwornie mocnych modeli o sportowym charakterze.

Symbol szaleństwa

Znaczek M135i na pokrywie bagażnika testowanego auta to sygnał, że pod maską pracuje 3-litrowy silnik o sześciu cylindrach w rzędzie i mocy aż 320 KM.

Elegancki i bardzo ergonomiczny kokpit M135i ze świetną kierownicą o bardzo grubym i dobrze wyprofilowanym wieńcu.Motor

Montowanie tak potężnej jednostki w kompakcie może się wydawać szaleństwem. Przejechanie tym autem kilkuset kilometrów tylko potwierdza te przypuszczenia - BMW M135i to szalony samochód. Napęd na tylną oś i 450 Nm momentu obrotowego, dostępne od 1300 do 4500 obr./min, sprawiają, że tył auta nieustannie próbuje wyprzedzić przód.

W trakcie testu zdarzyły się dni z opadami śniegu, kiedy kontrolka symbolizująca interwencje układu kontroli stabilności (DSC) migała właściwie bez przerwy. Wyłączenie tego systemu w zimowych warunkach zmusza kierowcę do nieustannej walki z ogromną nadsterownością. Niewystarczająco delikatne obchodzenie się z gazem lub spóźniona o ułamek sekundy kontra kierownicą w najlepszymprzypadku skończą się efektownym piruetem.

Czekając na lato

Co innego na suchej nawierzchni. Gdy szerokie opony (te z tyłu są o 2 cm szersze od przednich) M135i mają zapewnioną dobrą przyczepność, prowadzenie auta zachwyca.

O ile kierowca nie wykonuje zbyt gwałtownych ruchów prawą stopą, "jedynka" nie ma tendencji do wypadania z zakrętu - ani przodem, ani tyłem. To zasługa zamontowania silnika bardziej za niż przed przednią osią i ukrycia akumulatora pod podłogą bagażnika - dzięki tym zabiegom rozkład mas pomiędzy osie jest optymalny.

Oczywiście jeśli kierowca zechce, może tym autem jeździć poślizgami - wystarczy wyłączyć DSC. Najlepiej jednak mieć wprawę w jeździe podobnymi autami, bo spory nadmiar mocy i stosunkowo niewielki rozstaw osi sprawiają, że kontrolowanie poślizgu wcale nie jest łatwe.

Auto jest jednocześnie niesamowicie zwrotne i zwinne - duża w tym zasługa "uwolnienia" przednich kół od konieczności napędzania samochodu, ale nie bez znaczenia jest też sportowy układ kierowniczy (seryjny w topowej "jedynce"). Jego zmienne przełożenie sprawia, że nawet ostre zakręty pokonuje się bez zdejmowania rąk z kierownicy.

Dynamiczną jazdę ułatwia świetny, sportowy automat o ośmiu przełożeniach z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów łopatkami przy kierownicy.

BMW M135i

BMW M135i (czytaj test)

Z kolei tryb Eco Pro ułatwia oszczędzanie paliwa.Motor
W trybie Sport układ kierowniczy i pedał gazu stają się bardziej czułe, a jeśli auto ma opcjonalne zawieszenie i automatyczną przekładnię, staje się sztywniejsze i szybciej zmienia biegi. Program Sport+ jeszcze bardziej „wyostrza” zachowanie auta.Motor
Przełącznikiem na konsoli centralnej kierowca zmienia charakter auta.Motor
Duże i wygodne fotele zasługują na najwyższe noty. Dzięki regulowanym boczkom doskonale podtrzymują ciało w zakrętach. Mają przy tym ogromny zakres regulacji (łącznie z długością siedziska).Motor
Dla poprawy rozkładu mas potężna, 3-litrowa jednostka z turbodoładowaniem wsunięta jest daleko wgłąb komory silnika kompaktowego BMW.Motor
Elegancki i bardzo ergonomiczny kokpit M135i ze świetną kierownicą o bardzo grubym i dobrze wyprofilowanym wieńcu.Motor
Świetny, sportowy, 8-biegowy automat. W trybie Sport zmiana przełożenia jest błyskawiczna.Motor
BMW M135i dostępne jest również w wersji xDrive z napędem na obie osie.Motor
BMW M135i jest najzwinniejszym modelem tej marki. Najmniejszy ruch kierownicy przekłada się na natychmiastową zmianę kierunku jazdy.Motor

Druga natura

Kiedy jednak kierowca nie ma ochoty na szaleństwa na drodze, topowa "jedynka" potrafi być zaskakująco komfortowa. Mimo 18-calowych kół i sportowego, obniżonego o 1 cm zawieszenia, bardzo skutecznie niweluje większość nierówności. Tylko duże wyrwy potrafią wstrząsnąć nadwoziem, jednak praca zawieszenia nawet w takim przypadku pozostaje cicha.

Silnik, którego chęć wkręcania się na obroty oraz narowista natura i rasowy ryk w górnej części obrotomierza tak pasują do wariackiego charakteru auta, jest też w stanie imponować ciszą, kulturą i chęcią do pracy przy niskich obrotach.

Co ciekawe, choć mało kto spodziewa się takiej cechy po 320-konnym "potworze", potrafi on imponować oszczędnością. Spokojna jazda w trasie daje wynik na poziomie 6,5 l na 100 km. W mieście można się zmieścić w 10 litrach. Trzeba jednak zaznaczyć, że kierowca z "ciężką nogą" bez problemu podwoi oba wyniki.

Kwestia odniesienia

BMW serii 1 z topowym silnikiem kosztuje 173 500 zł. Można by powiedzieć, że to bardzo dużo jak na auto kompaktowe. I rzeczywiście - kwota ta jest bardzo wysoka, ale tylko do momentu porównania z konkurentami. A właściwie z innymi szybkimi autami w podobnej cenie, bo bezpośrednich rywali topowa "jedynka" nie ma.

Za zbliżoną kwotę można kupić 295-konne Mitsubishi Lancer Evolution. Ma ono doskonały napęd na cztery koła, ale nie dorasta serii 1 do pięt pod względem prestiżu, jakości wykończenia oraz wyposażenia.

Lepiej wychodzi to 272-konnemu Audi TT-S, jednak ono także ma napęd 4x4 (zdecydowanie gorszy niż w Mitsubishi), kosztuje o 23 tys. zł więcej niż testowane BMW i tak naprawdę rywalizuje z ...czteronapędową wersją M135i.

W końcu 4x4

Czteronapędowa "jedynka"? Do niedawna - nie do pomyślenia, najmniejszy model bawarskiej marki był jedynym, którego nie można było kupić z napędem wszystkich kół. Teraz jednak do gamy dołączyła kolejna nowość, czyli BMW M135i xDrive.

To oferta dla wszystkich klientów, którym przeniesienie 320 KM mocy na tylne koła wydaje się pozbawione sensu. Co prawda model ten kosztuje 193 tys. zł, ale - poza o wiele skuteczniejszym napędem - seryjnie oferuje sportowy automat.

Atrybuty BMW M135i

Wersja 135i wyróżnia się wśród pozostałych "jedynek" innymi zderzakami i felgami, niebieskimi zaciskami hamulców, szarymi obudowami lusterek i obramowaniem szyb, metalowymi progami i podwójnym wydechem.

Atrybuty BMW M135iMotor
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
2979 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
320 KM/5800
Maks. moment obrotowy
450 Nm/1300
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1440/530 kg
Średnica zawracania
10,9 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
360/1150 l
Pojemność zbiornika paliwa
52 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
432/177/1442 cm
Rozstaw osi
269 cm
Opony (przód)
225/40 R18
Opony (tył)
245/35 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
10,3/5,8/7,5
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,1 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
12,4 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
20,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,3 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,8/6,5
Cena wersji podstawowej**
173 500 zł
Cena
173 500 zł
*pomiary na oponach zimowych, przy temp. 6°C; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas