​BMW M550d xDrive - test

Bawaria słynie z produkcji doskonałego piwa i świetnych samochodów. BMW serii 5 z najmocniejszym dieslem pod maską to wręcz pokaz możliwości Bawarczyków.

Pakiet "M" prezentuje się zupełnie nienachalnie. Z przodu można tę wersję rozpoznać po zderzaku z ogromnymi wlotami na dole.
Pakiet "M" prezentuje się zupełnie nienachalnie. Z przodu można tę wersję rozpoznać po zderzaku z ogromnymi wlotami na dole.Motor
Tu panuje niemiecki porządek. Odkąd BMW wymyśliło centralne pokrętło sterujące iDrive liczbę przycisków istotnie ograniczono. Jakość wykonania i materiały - bez zarzutu. Określenie premium jest tu jak najbardziej na miejscu.Motor

Choć fabryki Audi i BMW są od siebie oddalone zaledwie o kilkadziesiąt kilometrów, jednak to BMW jest znakiem nieodłącznie kojarzonym z najbogatszym landem Niemiec. Sztandarowy model serii 5, choć nie jest ani najdroższym, ani najbardziej luksusowym autem tej marki, śmiało mógłby zostać niemieckim reprezentantem w walce o światowy prymat w klasie premium.

M5 diesel?

Ograniczona elektronicznie do 250 km/h prędkość maksymalna i przyspieszenie do 100 km/h w czasie poniżej 5 s każą zadać pytanie: czy to jeszcze oszczędny diesel, czy może BMW M5 w wersji dla oszczędnych? Otóż jedno drugiemu nie przeczy. Model 550d xDrive z pakietem "M" zużywa od M5 o dobre kilka litrów mniej paliwa na 100 km i jednocześnie jest od niego o 100 tys. zł tańszy, przy czym pod względem technicznym auto naprawdę nie ma się czego wstydzić.

Pod maską pracuje 3-litrowy turbodiesel z 3 turbinami, który uzyskuje aż do 381 KM (ma o 123 KM więcej mocy niż zwykłe 530d). Wynik 127 KM z litra w dieslu to już nie przelewki. Tuningowcom, którzy takie wysilenie z litra osiągają w poczciwych 1.9 TDI można powiedzieć jedno: tu spełniona jest norma emisji Euro 6, co przy takim wskaźniku mocy wydaje się niemożliwe.

Jest xDrive - jest dobrze

Przy momencie obrotowym silnika na poziomie 740 Nm - na pierwszym z ośmiu biegów na koła trafia aż 9800 Nm! Odbicie się z miejsca bez spalenia opon wymaga zastosowania tu napędu na cztery koła. Dzięki niemu tak potężna siła rozkłada się, umożliwiając przy wydatnej pomocy systemu kontroli trakcji na przyspieszanie do setki w czasie, w jakim robią to niektóre modele Porsche.

Napęd xDrive ingeruje dość dyskretnie, odciążając wydatnie systemy elektroniczne i poprawiając znacznie stabilność auta na szybko pokonywanych zakrętach. Bez xDrive auto wymagałoby od kierowcy czujności i ponadprzeciętnych umiejętności.

Z duchem czasu

Niemcy już dziś inwestują w alternatywne źródła energii więcej niż jakikolwiek inny kraj, a branża ta ma ambicję pokonać w przychodach niemiecką motoryzację. Nic więc dziwnego, że każdy nowy niemiecki model musi być "eko".

BMW M550d xDrive

BMW M550d xDrive

Skórzana tapicerka bez dopłat w aucie za 375 000 zł wydaje się jedynym godziwym rozwiązaniem.Motor
Skór jest aż 10 rodzajów.Motor
Head-Up Display - wyświetla najistotniejsze informacje na szybie.Motor
...pod kątem zużycia paliwa.Motor
Elektronika pozwala konfigurować auto sportowo lub...Motor
Kierowcy to lubią: jeden z czterech trybów pracy auta do wyboru.Motor
Przełącznik trybu jazdy umieszczony jest przy dźwigni zmiany biegów.Motor
Tu panuje niemiecki porządek. Odkąd BMW wymyśliło centralne pokrętło sterujące iDrive liczbę przycisków istotnie ograniczono. Jakość wykonania i materiały - bez zarzutu. Określenie premium jest tu jak najbardziej na miejscu.Motor
Ogromne, 374-milimetrowe hamulce, wypełniające prawie całe felgi, mówią jasno: to coś więcej niż BMW 5.Motor
Znaczek M550d wygląda niemal jak "Porsche 911 diesel". Jednak to nie jest żart.Motor
Pakiet "M" prezentuje się zupełnie nienachalnie. Z przodu można tę wersję rozpoznać po zderzaku z ogromnymi wlotami na dole.Motor

W przypadku M550d xDrive wyraża się to między innymi ogromnym postępem w kwestii zużycia paliwa. Wprawdzie uzyskanie deklarowanego przez producenta spalania w mieście na poziomie 7,1 l/100 km jest nierealne, ale  już 9,5 l/100 km jak najbardziej. Jeszcze zaledwie 5 lat temu znacznie słabsze modele 530xd zużywały ponad 12 l/100 km. Dziś BMW to absolutna czołówka wśród aut premium, jeżeli chodzi o niskie zużycie paliwa.

Choć samochód ma bogate wyposażenie seryjne, liczba dodatków jest ogromna i może przyprawić o zawrót głowy. Od kamer Surround View monitorujących przestrzeń 360° wokół auta (3718 zł), przez noktowizor Night Vision z rozpoznawaniem pieszych (10 000 zł), po pełen pakiet serwisowy na 6 lat za 16 000 zł (najlepsza opcja tego typu w całej klasie premium).

Linia M Performance

Linia M Performance, dostępna w kilku modelach BMW, to pośredni stopień pomiędzy zwykłymi modelami a serią "M".

M135i - 3.0 benzynowy 320 KM, 8,0 l/100 km, cena 177 000 zł.Motor
X5 M50d - 3.0 diesel 381 KM, 7,5 l/100 km, cena 372 900 zł.Motor
X6 M50d - 3.0 diesel 381 KM, 8,0 l/100 km, cena 395 000 zł.Motor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2993 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
381 KM/4000
Maks. moment obrotowy
740 Nm/2000
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
12,0 m
Masa/ładowność
1970/580 kg
Pojemność bagażnika
520 l
Pojemność zbiornika paliwa
70 l (ON)
Opony (przód; tył)
245/40 R19; 275/35 R19
Wymiar (dł./szer./wys.)
490/186/146 cm
Rozstaw osi
297 cm
Teoretyczny zasięg
1110 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,1/5,8/6,3
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,5/6,9
Rzeczywisty zasięg
850 km
Cena
375 000 zł

Marcin Klonowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas