BMW 114d - test

Najsłabsze BMW serii 1 ma turbodiesla 1.6 o mocy... 95 KM. Jazda nim zaskakuje bardziej niż liczba koni mechanicznych.

Oznaczenie 114d jest mylące, bo podstawowa „jedynka” ma pod maską silnik 1,6 l.
Oznaczenie 114d jest mylące, bo podstawowa „jedynka” ma pod maską silnik 1,6 l.Motor

Pojawienie się w ofercie samochodu BMW z silnikiem o mocy poniżej 100 KM to większe wydarzenie niż takiego, który ma ich np. powyżej 400 KM. Powód? Tych drugich jest dużo, ten pierwszy tylko jeden: 114d.

Pozycja za kierownicą jest tu znakomita.Motor

Choć nazwa sugeruje pojemność 1,4 l, pod maską pracuje turbodiesel 1.6 o mocy 95 KM. Lekceważący uśmiech wywołuje tylko do momentu uruchomienia. Brzmi bowiem "poważnie", a jego dźwięk jest lekko chropawy, typowy dla BMW, w sumie - bardzo przyjemny. Obawy o to, czy ta niewielka jednostka będzie w stanie sprawnie napędzać ważącą w końcu całkiem sporo (ponad 1300 kg) "jedynkę", rozwiewają się najdalej po kilku kilometrach. Dzięki temu, że 235 Nm momentu obrotowego dostępne jest od 1500 obr./min i turbodziura praktycznie nie występuje, płynna jazda przy małych prędkościach w mieście nie stanowi najmniejszego problemu. Silnik ma też wystarczająco dużo siły, by sprawnie rozpędzać auto w typowym dla jazdy autostradowej zakresie prędkości 100-140 km/h. W sumie - jeśli tylko ktoś nie ma żyłki sportowca - będzie z osiągów 114d zadowolony. A już na sto procent zachwyci go zużycie paliwa - w trasie zejście poniżej 5 l/100 km nie jest żadnym problemem, a podczas ostrej jazdy z trudem przekroczyliśmy 6 litrów.

Szkoda tylko, że by móc jeździć oszczędnie, trzeba najpierw tak wiele (minimum 104 400 zł) wydać.

BMW 114d

BMW 114d (czytaj test)

BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor
BMW 114dMotor

BMW 114d - podsumowanie

Mało mocy, a sporo radości z jazdy i niewielkie zużycie paliwa. Tylko cena zaporowa.

BMW 114d: plusy

  • wystarczająca dynamika,
  • cicha praca silnika,
  • precyzyjna skrzynia biegów,
  • bardzo dobre właściwości jezdne.

BMW 114d: minusy

  • wysoka cena,
  • skromne wyposażenie seryjne,
  • drogie opcje,
  • przeciętna widoczność do tyłu.

BMW 114d

BMW 114d (czytaj test)

Fotele są wygodne, ale by wyregulować wysokość, trzeba się unieść z siedziska.Motor
Pozycja za kierownicą jest tu znakomita.Motor
Turbodiesel 1.6 o mocy 95 KM zapewnia całkowicie wystarczającą dynamikę.Motor
Oznaczenie 114d jest mylące, bo podstawowa „jedynka” ma pod maską silnik 1,6 l.Motor
Białe 17-calowe felgi to opcja dla pakietu Urban.Motor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
95 KM/4000
Maks. moment obrotowy
235 Nm/1500
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Napęd
tylny
Dług./szer./wys.
432/177/142 cm
Rozstaw osi
269 cm
Masa/ładowność
1310/530 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
360/1200 l
Poj. zbiornika paliwa
52 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna
185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,2 s
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,0/3,8/4,3
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,2/4,8/5,5
Cena
104 400 zł

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas