Nowe auta droższe o połowę. Skąd biorą się te ceny?
Aż o 56 proc. zdrożały na przestrzeni ostatniej dekady nowe samochody na największym europejskim rynku motoryzacyjnym - w Niemczech. To m.in. efekt zmian konstrukcyjnych wynikających z nowych wymogów środowiskowych i zaostrzania wymogów homologacyjnych dotyczących wyposażenia obowiązkowego pojazdów. Pewnym pocieszeniem może być fakt, że wartość wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa wzrosła w tym czasie aż o 74 proc.

W skrócie
- W ciągu ostatniej dekady ceny nowych samochodów w Niemczech wzrosły aż o 56 proc., głównie przez nowe wymogi środowiskowe i zmiany konstrukcyjne.
- Duży wpływ na podwyżki cen miała inflacja, kryzys półprzewodników oraz obowiązkowe systemy bezpieczeństwa, które obecnie stanowią już 25 proc. wartości auta.
- Z rynku niemal zniknęły najtańsze miejskie auta, a miejsce niektórych z nich zajęły droższe samochody elektryczne, utrzymując około 34 proc. różnicy cen w porównaniu do pojazdów spalinowych.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Ciekawe dane o ewolucji wartości nowych samochodów w Europie opublikowała właśnie firma analityczna JATO Dynamics. Jej analitycy sprawdzili, jak na przestrzeni ostatnich 10 lat zmieniły się ceny nowych samochodów na największym europejskim rynku motoryzacyjnym - w Niemczech.
Gigantyczne podwyżki cen nowych aut. Drożej o 56 proc.
Na przestrzeni 10 lat średnia cena nowego samochodu w Niemczech wzrosła aż o 56 proc. Jeszcze w 2015 roku wynosiła ona zdaniem JATO Dynamics 30 465 euro (około 123 800 zł według kursu z 31 grudnia 2015 roku). Dla porównania, w 2024 roku średnia cena nowego samochodu wynosiła już 47 474 euro (202 700 po kursie z 31 grudnia 2024 roku).
Jakie są główne źródła tak ogromnego wzrostu cen nowych pojazdów? Eksperci JATO wskazują na wysoką inflację napędzaną m.in. wzrostami cen energii i kosztów pracy. Nie można też zapominać o potężnych zawirowaniach na rynkach międzynarodowych. Przykładowo kryzys półprzewodnikowy, z jakim branża motoryzacyjna zmagała się w latach 2020-2022, skutecznie ograniczał podaż nowych samochodów i podbijał ich ceny.
Dlaczego nowe auta są takie drogie? Chodzi o wyposażenie obowiązkowe i ekologię
Trudno też przecenić wpływ na ceny samochodów regulacji prawnych dotyczących nowego wyposażenia obowiązkowego i rozwiązań mających poprawiać wpływ transportu na środowisko. Paradoksalnie nie chodzi jedynie o podwyżki cen podyktowane koniecznością doposażenia samochodów chociażby w filtry cząstek stałych.
Pamiętajmy np., że wprowadzenie kolejnych limitów emisji CO2 w ramach przepisów CAFE (Clean Air For Europe) poskutkowało np. niemal całkowitą anihilacją segmentu A. W efekcie z rynku niemal zupełnie zniknęły najtańsze pojazdy o stricte miejskim charakterze, a zajmujące ich miejsce samochody elektryczne dodatkowo wpłynęły na podniesienie cen. Z najnowszych danych JATO wynika bowiem, że aktualnie różnica w cenie samochodu elektrycznego i spalinowego, na korzyść aut z klasycznym napędem, od 2019 roku utrzymuje się w Niemczech na stałym poziomie około 34 proc.
Skąd się biorą wysokie ceny nowych aut?
Bardzo ciekawie prezentuje się też analiza dotycząca wpływu poszczególnych cech samochodu na jego wartość końcową. Wynika z niej, że na przestrzeni ostatniej dekady najwięcej wzrosły wydatki producentów na szeroko rozumiane bezpieczeństwo. W 2015 roku rozwiązania konstrukcyjne i systemy bezpieczeństwa odpowiadały średnio za 15 proc. wartości nowych aut w Niemczech. W 2024 roku było to już 25 proc. Śmiało można więc zaryzykować, że twierdzenie, że za 1/4 ceny nowego samochodu odpowiadają dziś zaawansowane systemy mające na celu ratować życie uczestników ruchu.
W tym samym czasie udział w cenie samochodu wyposażenia mającego na celu poprawiać komfort podróżowania zmalał z 33 do 29 proc.