3 mln samochodów w 8 miesięcy. Chiński producent zagraża największym
9 maja 2021 r. BYD świętował wyprodukowanie swojego milionowego pojazdu NEV (New Energy Vehicle). Od tamtego momentu minęły ponad 4 lata, a chińska firma ma aktualnie znacznie większe powody do świętowania, bo z linii produkcyjnej zjechał 13-milionowy pojazd.

W skrócie
- BYD wyprodukował już 13 milionów pojazdów NEV, umacniając swoją pozycję lidera wśród chińskich producentów samochodów osobowych.
- Firma intensywnie rozwija produkcję pojazdów elektrycznych i hybrydowych, całkowicie rezygnując z aut o napędzie wyłącznie spalinowym.
- Najnowszym jubileuszowym modelem BYD jest luksusowy sedan Yangwang U7, wyposażony w zaawansowane technologie i imponujące osiągi.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
BYD stał się pierwszym chińskim producentem samochodów osobowych, który osiągnął tak potężny sukces. Błyskawiczny rozwój oraz stale rosnące zainteresowanie pojazdami w pełni elektrycznymi (BEV) oraz hybrydowymi sprawiły, że w marcu 2022 r. BYD ogłosił zakończenie produkcji i sprzedaży pojazdów napędzanych wyłącznie silnikami spalinowymi, skupiając się na rodzajach napędu typu PHEV (hybrydy plug-in) i BEV.
3 mln samochodów w niecały rok. Chiński podbój rynku motoryzacyjnego trwa
9 sierpnia 2023 r. z linii produkcyjnej zjechał 5-milionowy pojazd BYD - SUV N7 należący do submarki Denza. Już 18 listopada 2024 r. firma osiągnęła kolejny przełomowy moment, chwaląc się światu wyprodukowaniem 10 milionów pojazdów. Nawet przez moment nikt nie podejrzewał, że ten rozwój może zostać zatrzymany. Globalna ekspansja trwa, a producenci z Państwa Środka obrali bardzo trafną taktykę zaczynając od pobijania własnego rynku i testowania zadowolenia klientów, a następnie przenosząc się na Stary Kontynent.
10-milionowym pojazdem opuszczającym fabrykę BYD była Denza Z9 GT. Zaledwie osiem miesięcy od tego historycznego wydarzenia chiński producent ma kolejne powody do świętowania, bo właśnie z taśmy produkcyjnej zjechał 13-milionowy pojazd. Jubileuszowym egzemplarzem został model U7, czyli sedan należący do luksusowej submarki Yangwang.

W 2024 r. na całym świecie wyprodukowano ponad 92,5 mln samochodów, co stanowi spadek o 1 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Największym producentem została Toyota z wynikiem 7,61 mln egzemplarzy, na drugim miejscu uplasował się Volkswagen z wynikiem 6,13 mln aut, a najniższy stopień na podium należy do koncerny Hyundai - 5,05 mln pojazdów. Pierwszy z chińskich producentów, czyli BYD, znajdował się na 9. pozycji z wynikiem 2,52 mln aut.
Yangwang U7. Luksusowy sedan dla wymagających
Tanie samochody lichej jakości produkowane w Chinach dawno odeszły do lamusa, a w ich miejscu pojawiają się modele mogące konkurować z wiodącymi dotychczas na rynku samochodami globalnych producentów. Yangwang U7 kompletnie nie ma się czego wstydzić, szczególnie przyglądając się liście wyposażenia. Na pokładzie znajdziemy trzy ekrany, którego centralnym elementem jest 12,8-calowy ekran dotykowy OLED oraz 23,6-calowy panel wskaźników 4K z technologią 3D widoczną gołym okiem.

Dodatkowo osoby siedzące z tyłu mają do dyspozycji składane stoliki i mini-lodówkę, a także podłokietniki "wyczuwające temperaturę", aby w rękę nie było ani za ciepło, ani za zimno. System dźwiękowy składa się z 23 głośników. Kierowca wspomagany jest przez system God's Eye, który wykorzystuje trzy czujniki lidar, 13 kamer wysokiej rozdzielczości oraz 12 czujników ultradźwiękowych, dzięki czemu możliwa jest jazda bez użycia rąk na poziomie 2 autonomiczności - pojazd potrafi jechać sam, ale kierowca nadal musi stale monitorować jego zachowanie i być gotowym do przejęcia prowadzenia.

Elektryczny Yangwang U7 generuje moc prawie 1300 KM. Zaskakuje zasięgiem
Yangwang U7 dostępny jest w wersji całkowicie elektrycznej oraz jako hybryda typu plug-in. Wersja elektryczna ma długość 5 265 mm, szerokość 1 998 mm, wysokość 1 517 mm oraz rozstaw osi 3 160 mm. Pojazd napędzany jest czterema silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 960 kW (1 287 KM), co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy i osiągnięcie maksymalnej prędkości 270 km/h. Bateria o pojemności 135,5 kWh zapewnia zasięg do 720 km wg chińskiej normy CLTC.
Hybrydowy U7 przejedzie tyle co Passat, a jest znacznie mocniejszy i bardziej luksusowy
Z kolei odmiana hybrydowa jest nieco dłuższa, bo mierzy 5 360 mm, i zachowuje ten sam układ silników elektrycznych, które dodatkowo wspomagane są przez turbodoładowany silnik 2.0 o mocy 268 KM. Samochód posiada baterię o pojemności 52,4 kWh i zbiornik paliwa o pojemności 60 litrów, co przekłada się na zasięg elektryczny do 200 km oraz łączny zasięg ponad 1 tys. km.

Dodatkowo warto zaznaczyć, że U7 posiada skrętną tylną oś oraz system zawieszenia DiSus-Z, który wykorzystuje liniowe siłowniki zamiast tradycyjnego hydraulicznego amortyzatora. Oprócz komfortowej jazdy i genialnego wybierania nierówności, system może stabilizować U7, a jeśli pęknie opona uszkodzone koło zostanie podniesione i możliwe będzie kontynuowanie jazdy na pozostałych trzech.
W Chinach luksusowa wersja pięcioosobowa kosztuje 628 tys. juanów (około 319 tys. zł), natomiast wersja flagowa czteroosobowa - 708 tys. juanów (około 360 tys. zł).