Porównanie: BMW 114i, BMW 116i

Wersja 114i ma przeciętne osiągi, ale czyni „jedynkę” bardziej przystępną cenowo.

Z lewej strony - BMW 114i, z prawej - BMW 116i.
Z lewej strony - BMW 114i, z prawej - BMW 116i.Motor
BMW 114i: Kupujący „jedynkę” z bazowym silnikiem nie jest skazany na ubogie wyposażenie. Seryjne jest bowiem niezłe, a dokupić można właściwie wszystkie dodatki.Motor

Do niedawna gamę BMW serii 1 otwierała wersja 116i. Ma ona 1,6-litrowy, turbodoładowany silnik o mocy 136 KM i momencie obrotowym 220 Nm (przy 1350 obr./min), który zapewnia jej zaskakująco dobre osiągi. Bo jak inaczej nazwać sprint 136-konnym kompaktem do 100 km/h w zaledwie 8,6 s?

BMW uznało jednak, że nie każdy potrzebuje takiej mocy i dołączyło do oferty odmianę 114i, pod której maską też pracuje silnik 1.6 z turbodoładowaniem. Tyle że osiąga on zaledwie 102 KM mocy. Stąd przyspieszenie do "setki" w 11,6 s.

Ale podczas jazdy sprawia ona wrażenie szybszej, a to właśnie dzięki turbodoładowaniu. Pozwala ono uzyskać maksymalny moment obrotowy (niezłe 180 Nm) już przy 1100 obrotów.Na odczuwalne przyspieszenie nie trzeba zatem czekać aż wskazówka obrotomierza zbliży się do czerwonego pola. Tutaj każde dodanie gazu przekłada się na zwiększenie prędkości. Choć przyspieszenie nie wciska w fotel.

BMW 116i: Czarny kokpit jest praktyczniejszy od beżowego, a dzięki wielu aluminiowym wstawkom nie wygląda smutno. Poręczność kierownicy i ergonomia – na medal.Motor

Co innego w mocniejszej wersji. Podczas jazdy sprawia ona wrażenie jakby miała znacznie więcej niż 136 KM mocy. W całym zakresie obrotów wręcz kipi mocą i momentem obrotowym. Co ważne, układ jezdny doskonale sobie z nimi radzi. Bardzo dobry rozkład mas, tylny napęd, świetna skrzynia biegów i precyzyjny układ kierowniczy pozwalają czerpać ogromną przyjemność z jazdy 116i.

W 114i nie da się w pełni wykorzystać możliwości układu jezdnego, ale tylko ta wersja może odebrać klientów rywalom spoza segmentu premium. Kosztuje bowiem tyle co bogate wersje Hondy Civic 1.8 albo Mazdy 3 2.0, a przyjemnością z jazdy znacznie je przewyższa.

BMW 114i, BMW 116i - podsumowanie

Remis - dzięki 114i wiele osób może sobie pozwolić na BMW, ale do charakteru auta bardziej pasuje mocniejsza wersja.

BMW 114i, BMW 116i

Porównanie: BMW 114i, BMW 116i (czytaj artykuł)

Świetnie zestopniowana i precyzyjna skrzynia zachęca do częstej zmiany biegów.Motor
Wbrew pozorom fotele świetnie trzymają w łukach. Dopłata za skórę to niemal 7 tys. zł.Motor
BMW 114i: Kupujący „jedynkę” z bazowym silnikiem nie jest skazany na ubogie wyposażenie. Seryjne jest bowiem niezłe, a dokupić można właściwie wszystkie dodatki.Motor
BMW 116i łatwo odróżnić od bazowej odmiany dzięki matowej końcówce wydechu.Motor
Z lewej strony - BMW 114i, z prawej - BMW 116i.Motor
Kierowca może konfigurować tryb Eco, widzi też, jak bardzo wykorzystuje jego potencjał.Motor
Po 114i nie należy się spodziewać sportowych wrażeń – program ekologiczny jest tu najbardziej odpowiedni.Motor
Duży zakres regulacji fotela i kierownicy pozwala każdemu zająć wygodną pozycję.Motor
BMW 116i: Czarny kokpit jest praktyczniejszy od beżowego, a dzięki wielu aluminiowym wstawkom nie wygląda smutno. Poręczność kierownicy i ergonomia – na medal.Motor
Do sprawiającego tyle radości z jazdy auta zdecydowanie bardziej pasuje mocniejsza jednostka. Ale to słabsza czyni „jedynkę” przystępną cenowo.Motor
Jeśli nie szukasz sportowych wrażeń, a mimo to chcesz mieć BMW, model 114i jest dla ciebie.Motor
Dane techniczne
BMW 114i
BMW 116i
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1598 cm3
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
102 KM/4000
136 KM/4400
Maks. moment obr.
180 Nm/1100
220 Nm/1350
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
manualna/6-biegowa
Masa/ładowność
1290/530 kg
1290/530 kg
Opony
195/55 R16
195/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
195 km/h
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,2 s
8,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,2/4,8/5,7
7,1/4,6/5,5
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,6 s
8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,0/6,8
8,8/6,7
Cena wersji podstawowej*
93 300 zł
100 300 zł
Cena
93 300 zł
100 300 zł
*z tym samym silnikiem
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas