Audi A6

Audi A6 to reprezentant niemieckiej marki w prestiżowym segmencie samochodów wyższej klasy średniej. Pojemne wnętrze w połączeniu z wysoką jakością wykonania i elegancką, a zarazem dynamiczną stylistyką sprawiły, że model cieszy się dużym uznaniem wśród użytkowników na całym świecie.
Audi A6 - najważniejsze informacje
Audi A6 sedan. /materiały prasowe

Audi A6 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1994

  • Zakończenie produkcji:

    -

Audi A6 to reprezentant niemieckiej marki w prestiżowym segmencie samochodów wyższej klasy średniej. Pojemne wnętrze w połączeniu z wysoką jakością wykonania i elegancką, a zarazem dynamiczną stylistyką sprawiły, że model cieszy się dużym uznaniem wśród użytkowników na całym świecie.

Historia Audi A6

Model A6 jest następcą Audi 100, obecnego na rynku od lat 60. XX w. Nowy model kontynuował tradycję prestiżowego auta z dynamicznymi silnikami, obszernym wnętrzem oraz opcjonalnym napędem na cztery koła. Dopracowano jakość wykonania, a także zmieniono stylistykę pojazdu na nieco bardziej odważną.

Nie zabrakło również usportowionych wersji S6 oraz RS6. Ta ostatnia, zaprezentowana w 2002 roku, zyskała miano najszybszego seryjnego kombi na świecie. Obecnie w sprzedaży jest piąta generacja Audi A6.

Konkurencja modelu to BMW serii 5 oraz Mercedes Klasy E.

Audi A6 – generacje

Pierwsza generacja modelu A6, której premiera miała miejsce w 1994 roku, była w zasadzie znacznie zmodyfikowanym Audi 100 C4. Rok później do oferty dołączyła sportowa wersja S6.

Dopiero w 1997 roku zaprezentowano zupełnie nowe Audi A6 o oznaczeniu C5. Auto wyróżniało się nowoczesną stylistyką, aluminiowymi elementami nadwozia oraz bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza. W 1999 roku wyprodukowano usportowioną wersję S6, a także uterenowione kombi Audi A6 Allroad z seryjnym napędem na cztery koła quattro.

W 2004 roku na rynek weszło Audi A6 C6. Podobnie jak poprzednie generacje model był dostępny w wersji sedan oraz kombi (avant). Dwa lata później w sprzedaży pojawiła się wersja A6 Allroad i S5 z silnikiem V10 pochodzącym z Lamborghini. W 2007 roku zaprezentowano jeszcze mocniejszą wersję RS6, która tylko w generacji C6 była dostępna również w wersji sedan. 

Generacja C7 miała swoją premierę w 2011 roku. Już rok później do sedana i kombi dołączyły wersje A6 Allroad oraz S6. W 2013 roku oddano do użytku model RS6. Najnowsza generacja Audi A6 – C8 zawitała na rynku w 2018 roku. Dostępna jest także w wersji Allroad, S6 oraz RS6. 

Audi A6 – dane techniczne

Audi A6 jest oferowane w wersji sedan i kombi. Napęd quattro był montowany seryjnie w najmocniejszych wersjach, w A6 Allroad oraz opcjonalnie z większością silników. Do przeniesienia napędu służą 5- lub 6-biegowe skrzynie manualne lub automatyczne.

Wolnossące jednostki benzynowe:
  • 1,8 – R4, moc 125 KM (gen. C4, C5);
  • 2,0 – R4, moc 101-140 KM (C4);
  • 2,3 – R4, moc 133 KM (C4);
  • 2,4 – V6, moc 160-177 KM (C5, C6);
  • 2,6 – V6, moc 1150 KM (C4);
  • 2,8 – V6, moc 174-220 KM (C4, C5, C6, C7);
  • 3,0 – V6, moc 220 KM (C5);
  • 3,2 – V6, moc 255 KM (C6);
  • 4,2 – V8, moc 300-350 KM (C5, C6 – również S6);
  • 5,2 – V10, moc 435 (S6 C6) lub 580 KM (RS6 C6).

Silniki benzynowe z turbodoładowaniem:
  • 1,8 – R4, moc 150-180 KM (gen. C5);
  • 2,0 – R4, moc 170-265 KM (C6, C7, C8);
  • 2,9 – V6, moc 444 KM (C8);
  • 4,0 – V6, moc 420-450 KM (S6 C7) oraz 560-605 KM (RS6 C7).

Jedynym silnikiem z kompresorem jest 3,0 – V6 o mocy 290–340 KM (C6, C7, C8).

Turbodoładowane jednostki diesla:
  • 1,9 – R4, moc 90–130 KM (gen. C4, C5);
  • 2,0 – R4, moc 136–204 KM (C6, C7, C8);
  • 2,5 – V6, moc 150–180 KM (C4, C5);
  • 2,7 – V6, moc 180–190 KM (C6);
  • 3,0 – V6, moc 204–349 KM (C6, C7, C8).

Audi A6 – opinie kierowców

Audi A6 to model ceniony za komfort, prestiż i właściwości jezdne. W mocnych wersjach silnikowych to naprawdę szybkie auto. Ocynkowane nadwozie znacznie ogranicza ryzyko korozji. Większość egzemplarzy modelu A6 w Polsce pochodzi z importu, warto więc sprawdzić przebieg i nadwozie pod kątem ewentualnych szkód komunikacyjnych.

Silniki zazwyczaj zyskują opinię trwałych pod warunkiem właściwego serwisowania. Do szczególnie awaryjnych należy zaliczyć 2,5 TDI, 2,0 TDI z lat 2004–2008, TFSI z lat 2008–2012. Zwolennicy automatycznych skrzyń biegów powinni unikać problematycznej przekładni Multitronic. 

Audi A6 - Wiadomości

Audi A6 - Zdjęcia