Używane Audi A6 (C7) – typowe usterki, wady, zalety i ceny
Który silnik wybrać do Audi A6 C7, a którego unikać? Niestety w wypadku tego popularnego na rynku używanych modelu, który w dodatku wciąż sporo kosztuje, to pytanie nie jest bezzasadne. Wyjaśniamy, jakie Audi A6 C7 najlepiej kupić.
Spis treści:
- Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM Tiptronic
- Audi A6 C7 - wygodne dla czterech, świetnie wykonane
- Używane Audi A6 C7 - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika
- Używane Audi A6 C7 - które silniki benzynowe biorą olej, które są godne polecenia?
- Używane Audi A6 C7 - najlepiej z silnikiem Diesla, ale którym?
- Używane Audi A6 C7 - typowe usterki
- Używane Audi A6 C7 - ceny i sytuacja na rynku
Audi A6 C7 pojawiło się na rynku w 2011 od razu w wersjach sedan i kombi (Avant), rok później do salonów trafił wariant Allroad z podwyższonym prześwitem oraz odmiana hybrydowa, a w 2013 roku na drogi wyjechało flagowe RS 6 z silnikiem 4.0 V8 o mocy 560 KM. Na rynku polskim przeważają auta z nadwoziem kombi i, w zdecydowanej większości, silnikiem Diesla. A6 C7, mimo długiego stażu na rynku, nadal trzyma poziom w kwestii wyposażenia (multimedia, systemy bezpieczeństwa) czy komfortu (wyciszenie, przestrzeń w środku). Nowoczesne rozwiązania oznaczają jednak, że jego ewentualne naprawy mogą być droższe, a zaawansowana elektronika nie zawsze okazuje się bezawaryjna po latach. Plusem A6 jest także sporo wariantów silnikowych, choć nie wszystkie, o czym za chwilę, są godne uwagi.
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM Tiptronic
Audi A6 C7 - wygodne dla czterech, świetnie wykonane
Tylko piąty pasażer siedzący pośrodku tylnej kanapy nie będzie zadowolony, bo to miejsce jest wąskie, a w dodatku przestrzeń na nogi ogranicza tunel środkowy. Bagażnik A6 w sedanie ma 530 l pojemności, a w kombi 565 l. Wnętrze jest wykonanie starannie, nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. Praktycznie jedynymi problemami we wnętrzu A6 C7 może być niewysuwający się ekran dotykowy i niedziałający elektroniczny hamulec postojowy. Na zewnątrz dochodzi czasem do pękania kloszy reflektorów. Wysoka jakość montażu i odporność materiałów na zużycie mają też drugą stronę medalu- nieuczciwi handlarze potrafią zmniejszać przebieg, bo wnętrze wygląda na niezużyte nawet w 12-letnich egzemplarzach.
Używane Audi A6 C7 - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika
- Dł./szer./wys. 4915/1874/1455 mm (4926/1874/1468 mm - kombi)
- Rozstaw osi 2912 mm
- Pojemność bagażnika 530-995 l (565-1680 l - kombi)
Używane Audi A6 C7 - które silniki benzynowe biorą olej, które są godne polecenia?
Wszystkie jednostki benzynowe A6 C7 mają łańcuchowy napęd rozrządu, bezpośredni wtrysk paliwa, tylko jeden silnik jest wolnossący (2.8 V6 FSI/204 KM). Szczególnie problematyczne okazują się jednostki z pierwszych lat produkcji o oznaczeniu EA888 drugiej generacji i pojemności 2.0 TFSI (180 KM), które mogą spalać olej oraz mieć problemy ze szczelnością pompy wody. Koszt wymiany takiej pompy to 2500-3000 zł. Dopiero od face liftingu w 2014 jednostki benzynowe są godne polecenia - zarówno 1.8 TFSI jak i 2.0 TFSI nowej generacji ze zmodernizowaną głowicą i turbosprężarką nie biorą już oleju. W mocniejszych odmianach z kompresorem (seryjnie uzbrojonych w napęd quattro w układzie Torsen) 3.0 V6 TFSI (300/310/333 KM) dochodzi z kolei do rozciągania się łańcucha rozrządu. Koszt wymiany może sięgnąć nawet do 20 tys. zł, do tego dochodzi fakt, że nie każdy warsztat potrafi to zrobić profesjonalnie.
Używane Audi A6 C7 - najlepiej z silnikiem Diesla, ale którym?
Do rozciągania się łańcucha rozrządu dochodzi także w silnikach V6 3.0 TDI (204, 218, 245, 272, 313 lub 326 KM). Najczęściej po 200 tys. km, mniej więcej wtedy może też dojść do wycieku z górnej miski olejowej. W przypadku rozrządu sytuację komplikuje (i podwyższa koszt wymiany) fakt, że jest on umieszczony od strony skrzyni biegów - a więc jego wymiana jest czasochłonna. Mniej wymagający w eksploatacji jest 2.0 TDI dostępny w wariantach 136-, 150-, 177- i 190-konnym, chociaż i w nim dochodziło (w autach do 2014 roku) do awarii chłodniczek zaworu EGR. Zdarzały się też usterki pompy oleju.
Używane Audi A6 C7 - typowe usterki
- możliwe wysokie zużycie oleju w silnikach benzynowych 2.0 do 2014 r.
- kosztowne awarie silników 3.0 TDI i 3.0 TFSI - rozciąganie łańcucha rozrządu
- nieszczelne przewody wtryskowe w silnikach benzynowych V6
- awarie wspomagania układu hamulcowego w dieslach
- niedziałające czujniki poziomowania w egzemplarzach z zawieszeniem pneumatycznym
- problemy z wysuwaniem się ekranu multimediów
- pękające klosze reflektorów
- awaryjne i drogie skrzynie bezstopniowe Multitronic
- awaryjna skrzynia dwusprzęgłowa w przypadku braku regularnych wymian oleju i przy dynamicznym stylu jazdy, usterki mechatroniki i wielopłytkowego sprzęgła
Używane Audi A6 C7 - ceny i sytuacja na rynku
Jak wspomniałem, na rynku polskim wśród używanych A6 C7 niemal nieobecne są wersje benzynowe, natomiast można przebierać wśród diesli, szczególnie z nadwoziem kombi. Ceny startują od około 40 tys. zł za auta z przebiegiem 400-500 tys. km, im wyższa cena, tym niższy przebieg, chociaż w wielu przypadkach może być on zaniżony. Auta z ostatnich lat produkcji (2015-2017) kosztują nawet powyżej 150-180 tys. zł, ale często mają na licznikach do 100 tys. km. Za egzemplarz poliftowy z 2014-2015 roku z silnikiem Diesla i mocą 190 KM trzeba wydać 70-80 tys. zł, mocne diesle V6 z napędem quattro kosztują bliżej 100 tys. zł.
Używane Audi A6 C7 - plusy
- wysoka jakość wykonania kabiny
- komfortowe zawieszenie, dobre właściwości jezdne
- dynamiczne i oszczędne silniki diesla
- bogate wyposażenie
- szeroki wybór egzemplarzy na rynku wtórnym
Używane Audi A6 C7 - minusy
- drogie w utrzymaniu w przypadku kłopotliwych wersji benzynowych i Diesla
- wrażliwe na traktowanie przekładnie dwusprzęgłowe
- na rynku nie brakuje aut o wysokim/wątpliwym przebiegu
Którą wersję Audi A6 C7 najlepiej wybrać? Polecamy odmianę 2.0 TDI 190 KM quattro.
Wersja
|
2.0 TDI
|
3.0 TDI
|
2.0 TFSI
|
---|---|---|---|
Silnik
|
R4, turbodiesel
|
V6, turbodiesel
|
R4, turbodoładowany
|
Pojemność skokowa
|
1968 cm3
|
2967 cm3
|
1984 cm3
|
Moc maksymalna przy obrotach |
190 KM przy 3800-4200 obr/min |
272 KM przy 3500-4520 obr/min |
252 KM przy 4900-5900 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
400 Nm 1750-3000 obr/min |
580 Nm przy 1250-3250 obr/min |
370 Nm przy 1600-4700 obr/min |
Masa własna/ładowność
|
1700-1855/580-630 kg
|
1845-1970/610-630 kg
|
1670-1800/580-630 kg
|
Przyspieszenie 0-100 km/h
|
7,7-8,7 s
|
5,5-6,2 s
|
6,5-6,9 s
|
Prędkość maksymalna
|
226-235 km/h
|
250 km/h
|
250 km/h
|