Najmniej awaryjne auta kompaktowe
Niemiecka organizacja GTÜ opublikowała listę najbardziej niezawodnych samochodów kompaktowych. My wskazujemy ich najlepsze, najtrwalsze wersje.
Wszystkie rankingi bezawaryjności mają jedną wspólną wadę - obejmują listę marek i modeli, ale nie wyszczególniają konkretnych wersji. Szkoda, bo w gamie każdego modelu można wskazać te mniej i bardziej awaryjne. Postanowiliśmy uzupełnić listę i wyróżnić samochody, na których można polegać.
Z załączonych w dalszej części artykułu tabel wynika szereg wniosków. Po pierwsze, niezależnie od przedziału wiekowego, w czołówce plasują się te same auta. Po drugie, w przypadku samochodów młodych (do 5 lat) rozbieżności między samochodami z pierwszej dziesiątki są naprawdę niewielkie. Po trzecie - wskaźnik usterkowości najlepszego dziewięciolatka zagwarantowałaby mu zaledwie przedostanie miejsce w rankingu aut 4-5 letnich. Po czwarte - wraz z wiekiem wskaźnik usterek w samochodach ze ścisłej czołówki wzrasta znacznie wolniej niż w samochodach zamykających rankingi. W przypadku Toyoty Prius jest to od 7,83 do 35,14, w przypadku Alfy Romeo 147 - od 30,31 do 157,52.
Na kolejnych podstronach prezentujemy najmniej awaryjne samochody kompaktowe według organizacji GTÜ.
Spis treści:2. strona: kompakty w wieku 4-5 lat: miejsca 1-43. strona: kompakty w wieku 4-5 lat: miejsca 5-104. strona: te modele wypadają w zestawieniu GTÜ najgorzej5. strona: pełny ranking organizacji dozoru technicznego
1. Toyota Prius II (2004-2009) - lider niezawodności we wszystkich przedziałach wiekowych
Usterkowość: 7,83*
Toyota Prius występuje wyłącznie w jednej wersji silnikowej i nadwoziowej - jest to pięciodrzwiowy kompakt z hybrydowym układem napędowym i automatyczną skrzynią biegów. Ze względu na zaawansowaną konstrukcję model ten nawet po gwarancji można naprawiać właściwie wyłącznie w ASO. Pozornie oznacza to, że koszty napraw nie należą do niskich. W praktyce, ze względu na ponadprzeciętną bezawaryjność, obsługa serwisowa ogranicza się niemal wyłącznie do okresowych przeglądów i wymiany materiałów eksploatacyjnych, takich jak oleje, klocki, tarcze, a te akurat są tanie. Osoby, które obawiają się astronomicznych wydatków związanych z wymianą zespołu akumulatorów uspokajamy: mają żywotność 10 lat, ale nawet po tym okresie nadają się do eksploatacji, ponieważ pełnią jedynie funkcję dodatkową - są czymś w rodzaju podręcznego magazynu energii gromadzonej podczas jazdy.
Toyota Prius II: plusy
- poziom niezawodności nieosiągalny dla innych, tradycyjnych samochodów,
- niskie zużycie paliwa,
- skuteczne wyciszenie wnętrza,
- dużo miejsca dla pasażerów.
Toyota Prius II: minusy
- tylko jedna, niezbyt mocna wersja silnikowa,
- pogwarancyjne naprawy najlepiej wykonywać wyłącznie w ASO.
Toyota Prius II: polecany silnik
1.5 VVT-i | |
Silnik | benz./elektr. |
Pojemność skokowa | 1496 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 77 KM/68 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 115 Nm/400 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 5,2 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
2. Audi A3 II (2003-2012)
Usterkowość: 8,82*
Atutem Audi A3 II jest świetne nadwozie - bardzo starannie wykonane i skutecznie zabezpieczone przed korozją. Plusem jest także szerokie zaplecze tanich części zamiennych. Jeśli ktoś liczy się z kosztami eksploatacji musi ograniczyć swoje zainteresowanie do dwóch wersji silnikowych - starej, benzynowej 1.6 8V, oraz 1.9 TDI PD - również wiekowego, niezawodnego diesla. Polegać można na wprowadzonych po liftingu dieslach TDI CR (1.6, 2.0) z zasilaniem common rail. Popularne jednostki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa są bardzo zaawansowane i z tego względu podatne na awarie. Oszczędne i dynamiczne diesle 2.0 TDI PD są natomiast nieudane i z biegiem lat generują coraz większe koszty.
Audi A3 II: plusy
- świetna jakość wykonania,
- staranny dobór materiałów,
- skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne,
- szeroka sieć serwisowa.
Audi A3 II: minusy
- wysokie ceny egzemplarzy używanych,
- najnowsze silniki benzynowe są drogie w naprawach.
Audi A3 II: polecany silnik
1.9 TDI PD | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1896 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 |
Moc maksymalna | 105 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 187 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,4 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 5,0 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
3. Volkswagen Golf VI/Golf Plus (2008-2013)
Usterkowość: 9,50*
Można powiedzieć, że Golf VI to Gof V wyleczony z chorób wieku dziecięcego. Na wszystkich dieslach z zasilaniem common rail można polegać. W ofercie pozostała także mocno już przestarzała, ale niezawodna jednostka benzynowa 1.6 8V, która świetnie współpracuje z instalacjami gazowymi. Bardzo ryzykowny jest zakup benzynowego silnika 1.4 TSI - zwłaszcza w najmocniejszych wersjach. Jeśli ktoś przymierza się do zakupu młodego egzemplarza z przebiegiem niższym niż 100 tys. km, może wziąć pod uwagę auto ze skrzynią DSG. Najlepiej wybrać wersję 7-biegową, z zestawem suchych sprzęgieł (DSG 6-biegowa ma zupełnie inną konstrukcję). Trzeba tylko pamiętać, że obowiązkowa w niej wymiana oleju po 100 tys km kosztuje ok. 1000 zł.
Volkswagen Golf VI/Golf Plus: plusy
- wyraźnie wyższa jakość wykonania niż w przypadku Golfa V, udane silniki 2.0 TDI CR (bez porównania lepsze niż starsze 2.0 TDI PD).
Volkswagen Golf VI/Golf Plus: minusy
- w gamie brakuje nowoczesnej, dynamicznej i trwałej jednostki benzynowej.
Volkswagen Golf VI/Golf Plus: polecany silnik
2.0 TDI CR | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 140 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 320 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,3 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 5,7 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
4. Volkswagen Golf V/Jetta (2003-2008)
Usterkowość: 10,08*
Poprzednie generacje Golfa można było kupować w ciemno - w zasadzie wszystkie (za wyjątkiem czwartej z silnikiem 1.6 FSI). "Piątka" odcina się od nich grubą kreską pod każdym względem. Oferuje znacznie wyższy komfort jazdy, lepsze właściwości jezdne i znacznie więcej koni pod maską, ale wszystko to pociąga za sobą wysokie koszty serwisowania. Gdyby eksperci GTÜ brali pod uwagę wyłącznie modele 2.0 TDI PD ze skrzynią DSG lub 1.4 TSI także w wersji DSG, Golf V zamykałby zapewne wszystkie tabele. Tak jak w przypadku opisanego powyżej Audi A3 bezawaryjną, tanią eksploatację gwarantują jedynie stare silniki 1.6 8V oraz 1.9 TDI. Pod uwagę można także brać wolnossącą wersję 2.0 FSI. Reszta silników oraz skrzynie DSG to już prawdziwa ruletka.
Volkswagen Golf V/Jetta: plusy
- szeroka sieć serwisowa,
- duża podaż nowych i używanych tanich części zamiennych,
- niezły komfort jazdy,
- pewne zachowanie na drodze.
Volkswagen Golf V/Jetta: minusy
- trwałość bardzo popularnych silników 2.0 TDI leży poniżej oczekiwań.
Volkswagen Golf V/Jetta: polecany silnik
1.9 TDI PD | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1896 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 |
Moc maksymalna | 105 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 187 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,4 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 5,0 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
5. Toyota Auris I (2007-2013)
Usterkowość: 10,72*
W porównaniu z Volkswagenem Golfem liczba wersji jest znacznie mniejsza. Paradoksalnie - godnych uwagi jest znacznie więcej silników. Odmiany benzynowe polecamy w zasadzie wszystkie. Są niezawodne, oszczędne i bezobsługowe - wszystkie mają łańcuch rozrządu. Najlepszą propozycją jest 1.6 VVT-i - optymalny pod względem osiągów i zużycia paliwa. Diesle również nie są złe, ale uwaga: zaledwie rok po premierze tego modelu wszystkie otrzymały seryjnie filtr cząstek stałych. Jeśli ktoś mimo wszystko chce koniecznie tankować olej napędowy, powinien w pierwszej kolejności zainteresować się jednostką 1.4 D-4D - w przeciwieństwie do mocniejszych 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D nie ma dwumasowego koła zamachowego i jest zasilana sprawdzonym układem wtryskowym Bosch, który w razie potrzeby można regenerować.
Czy Toyota Auris jest samochodem idealnym? Nie. Po pierwsze na rynku wtórnym jest autem przewartościowanym - zadbane egzemplarze używane kosztują majątek. Po drugie - szybko starzeje się jej wnętrze. Po trzecie - trudno wskazać wersję, która nadaje się do LPG.
Toyota Auris I: plusy
- wyjątkowa niezawodność silników benzynowych,
- bardzo niskie ryzyko niespodziewanych awarii.
Toyota Auris I: minusy
- niezbyt wyszukane materiały użyte do wykończenia wnętrza,
- przesadnie wysokie ceny egzemplarzy używanych.
Toyota Auris I: polecany silnik
1.6 VVT-i | |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 124 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 157 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 10,4 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 7,1 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
6. BMW serii 1 (2004-2011)
Usterkowość: 10,84*
Jeśli ktoś przedkłada przyjemność z jazdy nad walory praktyczne, z BMW 1 będzie wyjątkowo zadowolony. Samochód nie grzeszy obszernością wnętrza, a ze względu na przynależność do klasy premium jest dość drogi w zakupie. W zamian - jako jedyny w tym zestawieniu ma napęd na koła tylne, wyróżnia się jakością wykończenia wnętrza i mocą topowych, sześciocylindrowych silników. Wybór dowolnej wersji benzynowej eliminuje ryzyko niespodziewanej awarii unieruchamiającej pojazd w trasie praktycznie do zera. Z dieslami sprawa jest inna - wybrane egzemplarze mają problemy z łańcuchem rozrządu. Nabywca wysokoprężnej "jedynki" z przebiegiem 200 tys. km lub większym musi się przygotować na wymianę turbosprężarki, dwumasowego koła zamachowego i - niestety - filtra cząstek stałych. Zadbane BMW 1 bardzo trudno kupić.
BMW serii 1: plusy
- bardzo wysoka jakość wykończenia,
- niezawodne i żywotne silniki benzynowe,
- tylny napęd.
BMW serii 1: minusy
- wysokie ceny egzemplarzy używanych,
- niewielki bagażnik.
BMW serii 1: polecany silnik
118i | |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 129 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 180 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 208 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,4 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 7,3 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
7. Honda Civic VIII (2006-2011)
Usterkowość: 11,14*
W przypadku tego samochodu wybór jest bardzo prosty: polecamy dwie wersje benzynowe: 1.4 100 KM oraz 1.8 i-VTEC. Obie gwarantują niemal dożywotnią niezawodność. Diesel 2.2 i-CTDi to także dopracowany silnik, ale nieco zbyt duży jak na tej klasy samochód. Jest także dość drogi w naprawach, a to z punktu widzenia osoby, która kupuje używany samochód z pewnością nie jest zaletą. Wielu użytkowników Civica VIII, którzy wcześniej jeździli poprzednimi generacjami modelu narzeka na niższą jakość montażu elementów wykończenia wnętrza. Usterką znaną z Civica VII jest przedwczesne zużycie łożysk w skrzyni biegów. Ale sam hałas - jakkolwiek dokuczliwy - nie zakłóca mobilności samochodu.
Brak diesla małej pojemności zachęca użytkowników do montażu instalacji LPG. Odradzamy - może na tym ucierpieć żywotność jednostki napędowej.
Honda Civic VIII: plusy
- silniki benzynowe są mocne, oszczędne i można na nich polegać,
- auto ma praktyczny bagażnik.
Honda Civic VIII: minusy
- wysoka cena zakupu,
- brak oszczędnego, małego diesla.
Honda Civic VIII: polecany silnik
1.8 i-VTEC | |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1799 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 140 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 175 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 6,6 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
8. Mazda 3 I (2003-2009)
Usterkowość: 11,45*
Statystycznie ten model wypada rewelacyjnie. Ale co z tego, skoro ma spore problemy z powierzchowną korozją, na które eksperci GTÜ "nie mają paragrafu". Przed zakupem trzeba zatem bardzo dokładnie oglądać samochód - wiele egzemplarzy było już z tego powodu malowanych. Technicznie Mazda 3 bazuje na modelu Ford Focus. Elementem wspólnym jest szereg elementów zawieszenia oraz wybrane silniki. Najbezpieczniejszym wyborem są wersje benzynowe. Już podstawowa 1.4 jest wystarczająca, ale my polecamy optymalną 1.6 o mocy 105 KM. Godny polecenia jest także diesel 1.6 CiTD (w Fordach znany jaki 1.6 TDCi a w Peugeotach i Citroenach jaki 1.6 HDI). Nie polecamy wersji 2.0 MZR-CD - to droga konstrukcja Mazdy z DPF.
Mazda 3 I: plusy
- atrakcyjne ceny,
- staranne wykonanie detali,
- trwałe silniki wysokoprężne,
- oszczędny diesel 1.6.
Mazda 3 I: minusy
- mizerne zabezpieczenie antykorozyjne,
- problemy z filtrami cząstek stałych w odmianach 2.0 MZR-CD,
- drogie części.
Mazda 3 I: polecany silnik
1.6 16V | |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 105 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 145 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,0 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 7,2 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
9. Subaru Impreza GH (2007-2011)
Usterkowość: 11,86*
Wysoka pozycja Subaru Imprezy przynosi raczej chwałę japońskiej marce niż zachęca do zakupu. Impreza to model specyficzny, który mimo wzorowej jakości wykonania i tak jest kojarzony z wysokimi kosztami eksploatacji, które wynikają z wysokich cen części zamiennych oraz drogich usług serwisowych. Wszystkie Imprezy mają ciasno zabudowane silniki typu boxer i stały napęd na cztery koła, a to podnosi poprzeczkę wymagań wobec mechaników. Bazowe wersje benzynowe nie imponują osiągami, a na dodatek zużywają sporo paliwa. Sportowe modele turbodoładowane są jeszcze mniej ekonomiczne, ale przynajmniej dają olbrzymią radość z jazdy. W dieslach dość szybko zużywa się sprzęgło, a wraz z nim - dwumasowe koło zamachowe.
Subaru Impreza GH: plusy
- świetny, stały napęd na cztery koła,
- doskonałe osiągi benzynowych wersji turbodoładowanych,
- bardzo oszczędny diesel.
Subaru Impreza GH: minusy
- wysokie koszty serwisowania,
- drogie części zamienne,
- mały wybór egzemplarzy używanych.
Subaru Impreza GH: polecany silnik
2.0 16V | |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1994 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 150 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 196 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,6 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 8,4 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
10. Seat Leon/Toledo (2005-2012)
Usterkowość: 13,07*
Bliźniak VW Golfa V i Audi A3 II uplasował się nieco niżej od swoich krewniaków, ale - biorąc pod uwagę fakt, jak duże przebiegi mają wszystkie samochody z grupy Volkswagena dostępne na rynku wtórnym - nie ma to większego znaczenia. Równie dobrym wyborem może być także pozycjonowana niżej Skoda Octavia II. Kupujący wybierając samochód z niemieckiej grupy powinien się sugerować kwestią gustu oraz ogólnym stanem technicznym. Tak jak w przypadku opisanych wcześniej modeli Audi A3 oraz VW Golfa V, atrakcyjne są wersje 1.6 8V, 1.9 TDI PD oraz wszystkie nowsze diesle (po 2007 r.) z zasilaniem common rail. Nie warto inwestować w starsze egzemplarze ze skrzynią DSG. Na miano czarnych owiec w gamie zasługują wersje 2.0 TDI PD oraz 1.4 TSI.
Seat Leon/Toledo: plusy
- rozsądne ceny egzemplarzy używanych,
- duży wybór,
- atrakcyjna stylizacja,
- szeroka oferta tanich części zamiennych.
Seat Leon/Toledo: minusy
- wysokie przebiegi wysokoprężnych egzemplarzy używanych,
- awaryjne silniki 2.0 TDI PD.
Seat Leon/Toledo: polecany silnik
1.9 TDI PD | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1896 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 |
Moc maksymalna | 105 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 183 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 12,3 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 5,4 |
*dane fabryczne |
*średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów
Te modele wypadają w zestawieniu GTÜ najgorzej
Alfa Romeo 147
Fatalnie spisują się wersje benzynowe. Dieslom wiele nie można zarzucić.
Peugeot 307
Wieczne problemy natury elektrycznej. Ale silniki są naprawdę niezłe.
Renault Megane II
Pozytywny obraz psują drobiazgi. Ogólnie to mimo wszystko udany model.
Ranking organizacji dozoru technicznego
W kolumnie "usterki" podana jest średnia liczba usterek na każdych 100 przebadanych samochodów. Łącznie może ich być zatem więcej niż 100.
Lp. | Marka, model | Usterki |
1. | Toyota Prius II | 7,83 |
2. | Audi A3 II | 8,82 |
3. | Volkswagen Golf VI/Golf Plus | 9,50 |
4. | Volkswagen Golf V/Jetta | 10,08 |
5. | Toyota Auris | 10,72 |
6. | BMW 1 | 10,84 |
7. | Honda Civic VIII | 11,14 |
8. | Mazda 3 | 11,45 |
9. | Subaru Impreza | 11,86 |
10. | Seat Leon II/Toledo II | 13,07 |
11. | Toyota Corolla/Verso | 13,17 |
12. | Mercedes klasy A | 14,44 |
13. | Volvo C30 | 14,85 |
14. | Hyundai i30 | 16,12 |
15. | Opel Astra IV | 16,16 |
16. | Ford Focus II | 16,22 |
17. | Skoda Octavia II | 16,22 |
18. | Kia Cee'd I | 21,07 |
19. | Renault Megane III | 21,90 |
20. | Peugeot 308 | 23,55 |
21. | Citroen C4 | 25,58 |
22. | Alfa Romeo 147 | 30,31 |
23. | Fiat Bravo II | 32,04 |
24. | Peugeot 308 | 36,29 |
Lp. | Marka, model | Usterki |
1. | Toyota Prius II | 13,30 |
2. | Toyota Auris | 18,25 |
3. | Subaru Impreza | 23,87 |
4. | Honda Civic VIII | 24,62 |
5. | Mercedes klasy A | 25,18 |
6. | Volkswagen Golf /Jetta/Golf Plus | 25,43 |
7. | Audi A3 II | 25,75 |
8. | Toyota Corolla/Verso | 26,78 |
9. | Volvo C30 | 27,78 |
10. | BMW serii 1 | 28,23 |
11. | Hyundai i30 | 31,92 |
12. | Peugeot 308 | 32,01 |
13. | Kia Cee’d I | 33,70 |
14. | Seat Leon II/Toledo II | 34,03 |
15. | Mazda 3 | 34,85 |
16. | Skoda Octavia II | 37,42 |
17. | Ford Focus/C-Max | 38,07 |
18. | Opel Astra III | 39,01 |
19. | Citroen C4 | 49,07 |
20. | Renault Megane II | 50,45 |
21. | Peugeot 307 | 58,96 |
22. | Alfa Romeo 147 | 59,63 |
23. | Fiat Bravo II | 63,58 |
Lp. | Marka, model | Usterki |
1. | Toyota Prius II | 13,92 |
2. | Toyota Corolla | 36,47 |
3. | Volkswagen Golf IV | 40,77 |
4. | Subaru Impreza | 42,08 |
5. | BMW serii 1 | 42,74 |
6. | Volkswagen Golf V | 43,81 |
7. | Volvo C30 | 44,21 |
8. | Mercedes klasy A | 44,22 |
9. | Audi A3 | 52,98 |
10. | Mazda 3 | 55,41 |
11. | Honda Civic VII | 56,28 |
12. | Seat Toledo/Leon | 58,44 |
13. | Ford Focus/C-Max | 61,44 |
14. | Opel Astra III | 62,33 |
15. | Skoda Octavia I | 63,34 |
16. | Citroen C4 | 73,72 |
17. | Peugeot 307 | 81,56 |
18. | Renault Megane II | 82,96 |
19. | Alfa Romeo 147 | 110,45 |
20. | Fiat Stilo | 142,60 |
Lp. | Marka, model | Usterki |
1. | Toyota Prius | 35,14 |
2. | Volvo C30 | 38,01 |
3. | Volkswagen Golf IV | 44,70 |
4. | Mazda 3 | 57,33 |
5. | Toyota Corolla | 57,42 |
6. | Subaru Impreza | 60,29 |
7. | Volkswagen Golf III | 72,37 |
8. | Mercedes klasy A | 76,97 |
9. | Audi A3 I | 81,28 |
10. | Honda Civic | 89,23 |
11. | Ford Focus I | 91,77 |
12. | Skoda Octavia I | 94,22 |
13. | Seat Toledo/Leon | 94,60 |
14. | Opel Astra II | 102,83 |
15. | Citroen C4 | 104,79 |
16. | Peugeot 307 | 105,13 |
17. | Renault Megane II | 126,82 |
18. | Fiat Stilo | 149,95 |
19. | Alfa Romeo 147 | 157,52 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum