Dobre i złe wersje

Wersja silnika i skrzyni biegów mają decydujący wpły w na awaryjność!
Wersja silnika i skrzyni biegów mają decydujący wpły w na awaryjność!Motor

Audi A4 B6 (2000-2004)

Audi A4 B6 (2000-2004)
Audi A4 B6 (2000-2004)Motor

BMW serii 3 E46 (1998-2005)

BMW serii 3 E46 (1998-2005)
BMW serii 3 E46 (1998-2005)Motor

Fiat Grande Punto (od 2005 r.)

Fiat Grande Punto (od 2005 r.)
Fiat Grande Punto (od 2005 r.)Motor

Ford Focus I (1998-2005)

Szymon: „Jeżdżę Focusem od kilku lat. Niewielkie problemy z korozją nie są w stanie przysłonić zalet tego samochodu”.
Szymon: „Jeżdżę Focusem od kilku lat. Niewielkie problemy z korozją nie są w stanie przysłonić zalet tego samochodu”.Motor

Ford Mondeo II (2000-2007)

Ford Mondeo II (2000-2007)
Ford Mondeo II (2000-2007)Motor

Honda Civic VII (2000-2006)

Honda Civic VII (2000-2006)
Honda Civic VII (2000-2006)Motor

Mazda 6 I (2002-2007)

Mazda 6 I (2002-2007)
Mazda 6 I (2002-2007)Motor

Mini (od 2001 r.)

Filip: „Jeżdżę wolnossącą wersją 1.6 po liftingu i drugi raz bym się na nią nie zdecydował. Ma słabe osiągi, a jej trwałość rozczarowuje”.
Filip: „Jeżdżę wolnossącą wersją 1.6 po liftingu i drugi raz bym się na nią nie zdecydował. Ma słabe osiągi, a jej trwałość rozczarowuje”.Motor

Opel Astra II (1998-2009)

Opel Astra II (1998-2009)
Opel Astra II (1998-2009)Motor

Opel Vectra C (2002-2008)

Opel Vectra C (2002-2008)
Opel Vectra C (2002-2008)Motor

Renault Laguna II (2001-2007)

Renault Laguna II (2001-2007)
Renault Laguna II (2001-2007)Motor

Renault Scenic II (2003-2009)

Renault Scenic II (2003-2009)
Renault Scenic II (2003-2009)Motor

Seat Leon II (2005-2013)

Seat Leon II (2005-2013)
Seat Leon II (2005-2013)Motor

Toyota Avensis II (2002-2008)

Toyota Avensis II (2002-2008)
Toyota Avensis II (2002-2008)Motor

Volkswagen Passat B6 (2005-2011)

Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)Motor

Co warto kupić, a czego nie?

Lp.*
Marka, model
Wersje polecane
Wersje niepolecane
1
Alfa Romeo 156
Najlepsze są diesle
z ręczną skrzynią
biegów, na szczególne
wyróżnienie zasługuje
odmiana 1.9 JTD.
Wszystkie z silnikami
Twin Spark, 2.0 JTS
(z bezpośrednim wtryskiem),
wersje ze skrzynią
Selespeed.
2
Audi A3 I
Benzynowa 1.6 8V (trwała,
idealna do LPG), wysokoprężne
1.9 TDI (wszystkie).
Benzynowe 1.8 T, ale tylko
te, które były długo eksploatowane
na LPG.
3
Audi A4 B6
Benzynowe: 1.6 8V, 2.4 V6,
wysokoprężne: 1.9 TDI
(wszystkie wersje).
Turbodiesle: 2.0 TDI
(awaryjny), 2.5 TDI (awaryjny
i nieekonomiczny),
a także wszystkie wersje
ze skrzynią Multitronic.
4
Audi A6 C5
Największym zainteresowaniem
cieszy się silnik
1.9 TDI – jest trochę za
słaby, ale trwały i bardzo
oszczędny.
Nie polecamy wersji 2.5 TDI
(jest awaryjna
i nieekonomiczna), a także
wszystkich odmian ze
skrzynią Multitronic.
5
BMW 3 E46
Polecamy modele 323i
(mocny, oszczędny i trwały)
oraz 330d (ma sprawdzony,
bardzo mocny silnik
wysokoprężny).
Odradzamy zakup wersji
z automatyczną skrzynią
biegów. W używanych
egzemplarzach generuje
ona niepotrzebne koszty.
6
BMW 5 E60
Benzynowe 520i jest trwałe
i bardzo oszczędne, diesel
530d – to wybór optymalny.
535i – dwie turbosprężarki
w używanym aucie to ryzyko
dużych problemów.
7
Daewoo Lanos
1.5 8V; jest bardzo tani
w naprawach i idealnie
spisuje się na LPG
Brak jednoznacznie
złej wersji.
8
Daewoo Matiz
Trzycylindrowy silnik 0.8
jest dość trwały i bardzo
łatwo dokupić do niego
tanie części.
Czterocylindrowy 1.0
to zły wybór ze względu
na ograniczoną
popularność w Polsce.
9
Daewoo Tico
Najbardziej popularna
wersja 0.8.
Unikajmy wersji z trzystopniowym
automatem.
10
Fiat Punto Grande/Evo
Wersje z silnikami 1.2 8V,
1.4 8V, 1.4 16V, a także
diesle 1.6 M-Jet, 1.9 M-Jet.
Odradzamy zakup wersji
1.4 MultiAir oraz aut ze
skrzynią Dualogic.
11
Fiat Seicento
1.1 z jednopunktowym
lub z wielopunktowym
wtryskiem paliwa.
Odradzamy wybór silnika
0.9 – to stara jednostka,
ma kiepskie osiągi.
12
Fiat Uno
1.0 FIRE, 1.1 FIRE, 1.4 i.e.
Wszystkie wymienione
silniki są trwałe i tanio
się je naprawia.
Stanowczo odradzamy
odmianę CLIP. Bardzo
trudno dobrać do niej części
zamienne!
13
Ford Escort
Optymalny wybór
to popularny silnik 1.6 16V.
Nie sprawia problemów jeśli
nie przerobiono go na LPG.
Wersja z silnikiem 1.8 TD
jest awaryjna,
a z silnikiem 1.3 8V
– wyjątkowo przestarzała.
14
Ford Fiesta VI
Bardzo dobrze spisują się
benzynowa jednostka
1.25 16V oraz wysokoprężna
1.4 TDCi.
Nie polecamy przestarzałego
silnika 1.3 8V. Zużywa
dużo paliwa, ma kiepskie
osiągi
15
Ford Focus I
Najbardziej niezawodny jest
benzynowy silnik 1.6 16V.
Ostrzegamy przed wersjami
ZX sprowadzonymi z USA
oraz autami z LPG.
16
Ford Focus II
Jak wyżej – najtrwalszy jest
1.6 16V. Ale polecamy także
bardzo oszczędnego
1.6 TDCi w słabszej 90-konnej
wersji, bez filtra cząstek
stałych.
Jak ognia trzeba unikać
okazyjnie tanich egzemplarzy
z instalacją LPG. Ten
model wyjątkowo źle znosi
alternatywne paliwo.
17
Ford Mondeo II
Najlepiej spisują się benzynowe
silniki 1.8 16V oraz
2.0 16V (bez LPG). Diesle?
Tak, ale po 2005 roku.
Silnik 1.8 SCi to gwarancja
kłopotów. Ma bezpośredni
wtrysk benzyny. Odradzamy
także auta sprzed 2005
roku – bardzo korodują.
18
Honda Civic VII
Bezwypadkowy, benzynowy
Civic 1.4 lub 1.6 to gwarancja
wieloletniej eksploatacji
bez żadnych problemów.
Odradzamy zakup wersji
1.7 CTDi. Pochodzą wyłącznie
z prywatnego importu,
są kłopotliwe w obsłudze.
19
Mazda 6 I
Wersje z benzynowymi
silnikami 1.8 oraz 2.0
to gwarancja bezproblemowej
eksploatacji.
Diesle sprawiają sporo
problemów, a te po 2005
roku z filtrem cząstek
stałych – jeszcze więcej.
20
Mercedes A W 168
Odmiany wysokoprężne
160 CDI i 170 CDI są trwałe
i oszczędne, choć trochę
głośne. Trzeba się pogodzić
z podwyższonymi kosztami
napraw. Na szczęście psują
się rzadko.
Nie wolno kupować
klasy A z pierwszego roku
produkcji (trafiają się
wywrotne egzemplarze
sprzed fabrycznej akcji
naprawczej). Wersje
do 2001 roku są gorzej
wykonane niż te po liftingu.
21
Mercedes C W 203
Optymalny wybór to benzynowy
model 180, lub diesle
220 CDI oraz 270 CDI.
Nie polecamy wersji 200
Kompressor (z doładowaniem
mechanicznym).
22
Mercedes E W 210
Optymalny wybór to
270 CDI. Niezły jest także
starszy 290 Turbodiesel.
Jak wyżej – nie polecamy
starych wersji ze sprężarką
mechaniczną.
23
Mini
Polecamy przedliftingowego
diesla 1.4 zapożyczonego
z Toyoty (Mini One D).
Poliftingowy Cooper S
z bezpośrednim wtryskiem
benzyny.
24
Nissan Micra K12
Wszystkie wersje benzynowe
– są trwałe i oszczędne.
Można także wziąć pod
uwagę automaty CVT.
Nie polecamy oszczędnych,
ale awaryjnych
diesli 1.5 dCi.
25
Opel Corsa C
Optymalny wybór to silniki
1.2 16V, lub 1.4 16V z ręczną
skrzynią biegów.
Bazowy silnik 1.0 12V ma
fatalną kulturę pracy i jest
awaryjny. Uwaga na wersje
ze skrzynią Easytronic.
26
Opel Corsa D
Polecamy silniki 1.2 16V,
1.4 16V, 1.3 CDTI
oraz 1.7 CDTI.
Jak wyżej – odradzamy wersje
1.0 12V oraz wszystkie
ze skrzynią Easytronic.
27
Opel Astra II
Rewelacyjny silnik 1.6 8V.
Fatalny diesel 1.7 TD!
28
Opel Astra III
Polecamy: wersję 1.4 16V
lub diesle 1.7 oraz 1.9 CDTI.
Żadna wersja nie zasługuje
na naganę.
29
Opel Zafira II
1.6 16V lub 1.8 16V.
Kapryśne diesle DI oraz DTI.
30
Opel Zafira III
1.9 CDTi to idealny wybór.
Żadna wersja nie zasługuje
na naganę.
31
Opel Vectra C
1.9 CDTI
2.0 DTI, 2.2 DTI, 3.0 CDTI
32
Peugeot 206
Polecamy benzynowy silnik
1.6 z paskiem rozrządu oraz
diesle 1.4 HDi i 1.6 HDi.
Żaden silnik nie zasługuje
na naganę.
33
Peugeot 307
Benzynowy 1.4 16V oraz
wysokoprężny 1.6 HDi, ale
bez filtra cząstek stałych.
Sporo problemów sprawiają
egzemplarze z filtrem
cząstek stałych.
34
Renault Clio II
1.2 16V lub 1.4 16V
to oszczędne, dość trwałe
i wystarczająco dynamiczne
silniki.
1.2 16V lub 1.4 16V
to oszczędne, dość trwałe
i wystarczająco dynamiczne
silniki.
35
Renault Megane II
Polecamy silniki 1.4 16V
oraz 1.6 16V.
Jak wyżej – odradzamy
1.5 dCi.
36
Renault Laguna II
Doskonale spisują się
benzynowe silniki 1.8 16V
oraz 2.0T. Można polecić
także 2.0 dCi.
2.0 IDE – jest fatalny, ma
bezpośredni wtrysk benzyny,
1.9 dCi – cierpi na awarie
turbosprężarek.
37
Renault
Scenic II
Albo starsza, tania wersja
benzynowa, albo droższa
2.0 dCi z końca produkcji.
Diesle 1.5 dCi to duże
ryzyko awarii układu
wtryskowego.
38
Seat Ibiza
Oszczędny i tani w serwisowaniu,
trzycylindrowy
diesel 1.4 TDI.
Nie warto brać pod uwagę
trzycylindrowej jednostki
1.2 12V.
39
Seat Leon II
Polecamy benzynowy silnik
1.6 8V, starsze diesle
1.9 TDI oraz nowsze 1.6
i 2.0 TDI ale tylko
z zasilaniem CR.
Odradzamy zakup diesla
2.0 TDI PD. Jeśli ktoś myśli
o LPG, nie powinien kupować
silników FSI i TFSI.
40
Skoda Fabia I
Wszyscy to wiedzą: najlepszy
jest 1.9 TDI, a po nim
1.9 SDI oraz 1.4 TDI.
Optymalny silnik
benzynowy to 1.4 16V.
Odradzamy zakup wersji
ze starym, skodowskim silnikiem
1.4 o mocy 68 KM.
41
Skoda Fabia II
Polecamy oszczędną,
benzynową wersję 1.2 oraz
diesle 1.4, 1.6 i 1.9 TDI.
Silnik 1.2 TSI jest elastyczny
i oszczędny, ale okazuje się
dość awaryjny.
42
Skoda Octavia I
1.6 8V, 1.9 TDI. Można
zaryzykować 1.8 T jeśli jest
w idealnym stanie.
1.4 – to za słaba jednostka.
Znikome szanse na ponowną
korzystną odsprzedaż.
43
Skoda Octavia II
Na 1.6 8V oraz 1.9 TDI
można oczywiście polegać.
Dobre są także diesle CR.
Nie polecamy silników
2.0 TDI PD, choć są lepsze
niż 2.0 TDI PD z Passata.
44
Toyota Avensis II
Polecamy niezawodny
silnik 1.8 VVT-i – prawdziwa
jakość Toyoty.
Odradzamy 2.0 D-4
oraz 2.4 D-4 (mają bezpośredni
wtrysk benzyny).
45
Toyota Yaris II
Doskonałe:
1.3 VVT-i oraz 1.4 D-4D
Brak złych wersji.
46
VW Polo 9N
1.4 TDI albo 1.4 16V.
1.4 FSI. Nikt nie chce
komplikacji w aucie
za kilkanaście tys. zł.
47
VW Golf IV
Polecamy silniki
1.9 TDI, 1.6 8V.
1.6 FSI. Zbyt nowoczesny
silnik w tak starym aucie.
48
VW Golf V
Na 1.9 TDI można oczywiście
polegać. Dobry jest
także 1.6 8V. Polecamy
nowsze diesle TDI CR.
Najmocniejsza wersja
silnika 1.4 TSI to prawdziwa
loteria. Uwaga na zużyte
skrzynie DSG!
49
VW Passat B5
1.9 TDI we wszystkich
wersjach mocy.
Trafiają się awaryjne diesle
z filtrem cząstek stałych!
50
VW Passat B6
Niezniszczalne silniki
1.6 8V oraz 1.9 TDI są mało
popularne. Można wziąć
pod uwagę także 2.0 FSI.
Fatalny silnik 2.0 TDI PD
– do poważnych awarii
dochodzi nawet po 100
tys. km. Uwaga na zużyte
skrzynie DSG!
*kolejność alfabetyczna. Wyróżnione modele zostały opisane w artykule

Dobre i złe wersje - podsumowanie