Dobre i złe wersje

Podpowiadamy, które wersje popularnych w Polsce aut zapewnią bezproblemową eksploatację, a od których trzymać się z daleka.

Wersja silnika i skrzyni biegów mają decydujący wpły w na awaryjność!
Wersja silnika i skrzyni biegów mają decydujący wpły w na awaryjność!Motor

Eksperci zbierający dane statystyczne o awaryjności samochodów nie uwzględniają w swoich zestawieniach wersji silnikowych. To duży błąd, ponieważ awaryjność samochodu zależy w dużej mierze właśnie od tego co jest pod maską. Oto prosty przykład. VW Passat B6 z silnikiem 2.0 TDI PD o mocy 140 KM to prawdziwa zakała w całej rodzinie Passatów i jeden z najbardziej awaryjnych modeli w swoim segmencie. Natomiast rzadko spotykana wersja 1.9 TDI PD to bardzo poszukiwany model, który imponuje niezawodnością i niskimi kosztami eksploatacji. Ale w rankingach TÜV, Dekry czy GTÜ, Passat B6 to Passat B6.

Analizując zbierane latami informacje od naszych Czytelników i wsłuchując się w wypowiedzi mechaników wyspecjalizowanych w naprawach pojazdów poszczególnych marek postanowiliśmy wskazać najlepsze i najgorsze wersje 50 modeli najbardziej popularnych na polskim rynku wtórnym.

Oczywiście może się zdarzyć, że ktoś eksploatuje bez większych problemów samochód z naszej "czerwonej listy" i w takiej sytuacji przyjmie ją ze zdziwieniem. Zapewniamy, że nie wydajemy wyroku na wszystkie egzemplarze, a jedynie wskazujemy na te, które psują się najczęściej. Jeśli ktoś przejechał bezawaryjnie ponad 300 tys. km wspomnianym Passatem 2.0 TDI PD czy Laguną 1.9 dCi - powinien się tylko cieszyć z tego, że albo ma szczęście, albo wyjątkowy dar do jazdy samochodem i umie o niego doskonale zadbać. Przeciętni kierowcy wolą raczej nie ryzykować i chętniej wybierają samochody w wersjach, o których krążą pozytywne opinie. Paradoksalnie - oni też mogą trafić na minę, ponieważ najlepsze wersje popularnych modeli są zazwyczaj eksploatowane do granic wytrzymałości i trafiają na rynek wtórny z licznikiem cofniętym nawet o połowę.

Realia są takie, że w praktyce wybiera się między niepolecanymi, ale zadbanymi wersjami w okazyjnych cenach, a zużytymi bestsellerami z trzeciej ręki. Nic zatem dziwnego, że część kierowców daje za wygraną i otwiera drzwi salonu z samochodami nowymi.

Na kolejnych podstronach prezentujemy dobre i złe wersje popularnych w Polsce samochodów używanych. Pełen ranking - na stronie 5.

Audi A4 B6 (2000-2004)

Audi A4 B6 (2000-2004)Motor

Najtańsze Audi A4 B6 można kupić już za 13 tys. zł, ale na ładny egzemplarz trzeba przygotować minimum 20 tys. zł. Wysoka cena wynika z faktu, że bezwypadkowe egzemplarze nie rdzewieją. Atutem modelu jest także doskonałe zaopatrzenie w tanie części zamienne. Wadą wszystkich egzemplarzy okazuje się drogie w naprawach wielowahaczowe zawieszenie (koszty generuje głównie oś przednia).

↑ 1.9 TDI, 2.4 V6

Polecamy modele z wysokoprężnymi silnikami 1.9 TDI (niezależnie od wersji mocy), skonfigurowane z ręcznymi skrzyniami biegów. Godne polecenia są także silniki benzynowe 2.4 V6 oraz 3.0 V6.

↓ 2.0 TDI PD, 2.5 TDI

Nie polecamy odmiany 2.5 TDI. Niezależnie od wersji mocy jest paliwożerna i awaryjna. Nie warto łakomić się także na wersje 2.0 TDI - pękają w nich głowice. Odradzamy auta ze skrzynią Multitronic.

BMW serii 3 E46 (1998-2005)

BMW serii 3 E46 (1998-2005)Motor

Charakter tego samochodu sprawia, że mimo upływu lat i ciasnego wnętrza wciąż cieszy się olbrzymią popularnością. Przed zakupem warto jednak poszukać korozji na dolnych krawędziach drzwi i tylnych błotnikach. Cechą wszystkich zużytych egzemplarzy jest głośna praca tylnego mechanizmu różnicowego - znalezienie używanego w dobrym stanie jest trudne. "Trójkę" kupują głównie miłośnicy marki, a zatem - w cenie są tylko te egzemplarze, które pod względem wizualnym są niemal perfekcyjne.

↑ 323i, 330d

Doskonałą opinią cieszą się benzynowe silniki sześciocylindrowe. Polecamy zaskakująco oszczędną odmianę 323i. Doskonały jest także diesel 330d - prawdopodobnie najlepszy w swojej klasie.

↓ Z automatem

W całej gamie trudno wskazać jakąś wyjątkowo niedopracowaną wersję. Z pewnością należy unikać modeli z automatyczną skrzynią biegów. Z rezerwą należy podchodzić do egzemplarzy z LPG.

Fiat Grande Punto (od 2005 r.)

Fiat Grande Punto (od 2005 r.)Motor

Punto to od lat jeden z najlepszych osobowych modeli Fiata. Model Grande zadebiutował w 2005 roku. W 2009 - do gamy dołączyła zmodernizowana wersja EVO. W 2012 roku producent zunifikował paletę i powrócił do prostej nazwy Punto. Bazowa wersja wyposażenia ma starą deskę sprzed liftingu, odmiany droższe - mają wnętrze z Evo. Wszystkie egzemplarze mają drobne problemy z instalacją elektryczną - złącza są słabo izolowane i pokrywają się zielonkawym nalotem. Duży plus przyznajemy za wzorową sieć serwisową.

↑ 1.4 16V, 1.9 M-Jet

Jeśli priorytetem są niskie koszty serwisowania - polecamy silniki benzynowe 1.2 i 1.4 o mocach od 65 do 95 KM. Jeśli nabywcy zależy na przyjemności z jazdy - powinien wybrać diesla 1.6 lub 1.9.

↓ 1.4 MultiAir

Ostrzegamy przed nowatorskim silnikiem MultiAir (części do niego można kupić tylko w ASO) oraz przed odmianami ze zautomatyzowaną, kapryśną skrzynią biegów Dualogic.

Ford Focus I (1998-2005)

Szymon: „Jeżdżę Focusem od kilku lat. Niewielkie problemy z korozją nie są w stanie przysłonić zalet tego samochodu”.Motor

Pierwsza generacja Focusa była przebojem na rynku pierwotnym. Teraz sprawdza się na rynku wtórnym. Polecamy wersje po liftingu (po 2002 roku), ale nawet te starsze trafiają się jeszcze w idealnym stanie. Niezależnie od wyboru wersji, większość używanych Focusów I wymaga naprawy tylnego zawieszenia, co kosztuje ok. 1000 zł.

↑ 1.6 16V

Benzynowy silnik 1.6 16V jest wyjątkowo trwały i bezawaryjny. Godne polecenia są także diesle 1.8 TDDi oraz 1.8 TDCi. Narzekanie na niską żywotność sprzęgieł jest bezpodstawne - cały zestaw z kołem DKZ kosztuje 1500 zł.

↓ Wszystkie z LPG

Niezależnie od tego czy chodzi o Focusa I, czy Focusa II, trzeba się trzymać z daleka od wersji z instalacją gazową.

Ford Mondeo II (2000-2007)

Ford Mondeo II (2000-2007)Motor

Ford Mondeo II to jeden z najtańszych samochodów w swojej klasie. To już wystarcza do tego, by auto cieszyło się dużym zainteresowaniem. Inne plusy tego modelu to przestronne nadwozie, dobre właściwości jezdne i bogate wyposażenie. Niestety - wszystkie egzemplarze mają problemy z korozją, która upatrzyła sobie przednie błotniki i progi. Po liftingu (po 2005 roku) sytuacja uległa pewnej poprawie.

↑ 1.8 16V, 2.0 16V

Benzynowe 1.8 i 2.0 imponują niezawodnością. Są także przyjemnymi towarzyszami podróży. Po montażu instalacji LPG wytrzymują ok. 100 tys. km, a później wymagają regeneracji głowicy (koszt ok. 2000 zł).

↓ 1.8 SCi

Jednostka benzynowa 1.8 SCi jest wyposażona w bezpośredni wtrysk. Oszczędności w zużyciu paliwa są iluzoryczne. Kłopoty z serwisowaniem - realne. Na polskim rynku auto było oferowane bardzo krótko.

Honda Civic VII (2000-2006)

Honda Civic VII (2000-2006)Motor

Civic VII to jeden z najbardziej niezawodnych samochodów na naszym rynku. Zdecydowana większość egzemplarzy ma tylko jeden problem - po 100 czy 150 tys. km zaczynają się odzywać łożyska w skrzyni biegów. Ich wymiana kosztuje ok. 1000-1500 zł.

Użytkownicy wskazują także na delikatny lakier (odpryskuje), ale karoseria pod nim nie koroduje.

↑ 1.4 VTEC, 1.6 VTEC

Polecamy wszystkie wersje benzynowe. 1.4 oraz 1.6 są praktycznie niezniszczalne - należy jedynie pamiętać o regularnej wymianie oleju i paska rozrządu. Warta zainteresowania jest także 200-konna Type-R.

↓ 1.7 CTDi

Odradzamy zakup wersji wysokoprężnej. Na polski rynek modele 1.7 CDTi trafiają wyłącznie dzięki prywatnym importerom, na ogół w kiepskim stanie technicznym.

Mazda 6 I (2002-2007)

Mazda 6 I (2002-2007)Motor

Pierwsza generacja Mazdy 6 cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym, ale uwaga! Praktycznie wszystkie egzemplarze mają problemy z korozją, która atakuje tylne błotniki. Naprawa wymaga wycięcia zardzewiałych fragmentów i wspawania tzw. reperaturki, a następnie malowania błotnika. Nic dziwnego, że na bezwypadkowych egzemplarzach czujniki grubości lakieru pokazują ślady ingerencji lakiernika.

↑ 1.8, 2.0

Polecamy niezawodną wersję benzynową 2.0. Nieźle spisuje się także odmiana 1.8. Obie są praktycznie bezobsługowe. Wyposażono je w łańcuchowy układ rozrządu. Niektórzy z powodzeniem montują im LPG.

↓ 2.0 DI, 2.0 MZR-CD

Największe problemy sprawiają diesle. W tych sprzed liftingu (sprzed 2005 roku) psuje się układ wtryskowy i sprzęgło, a w nowszych nie można dojść do ładu z systemem oczyszczania spalin z cząstek stałych. Jego praca sprawia, że do oleju silnikowego dostaje się duża ilość paliwa.

Mini (od 2001 r.)

Filip: „Jeżdżę wolnossącą wersją 1.6 po liftingu i drugi raz bym się na nią nie zdecydował. Ma słabe osiągi, a jej trwałość rozczarowuje”.Motor

Mini kupuje się oczami, a także ze względu na właściwości jezdne. Ale jakościowo to typowy średniak z ograniczonym dostępem do tanich części zamiennych. W 2007 roku samochód przeszedł gruntowną modernizację - zmieniła się gama silnikowa (mocniejsze wersje mają już bezpośredni wtrysk benzyny), a lampy przednie przestały podnosić się razem z maską.

↑ One D

Wysokoprężny silnik 1.4D w wersji sprzed liftingu został zapożyczony z Toyoty i idealnie nadaje się dla kogoś, kto szuka ładnego samochodu, ale musi się liczyć z kosztami paliwa. Niezłe są także poliftingowe 1.6D.

↓ Cooper S

Przed liftingiem: odradzamy Coopera S z doładowaniem mechanicznym. Po liftingu: odradzamy Coopera S i Works - mają wprawdzie zwykłe, tanie turbosprężarki, ale bezpośredni wtrysk benzyny.

Opel Astra II (1998-2009)

Opel Astra II (1998-2009)Motor

Jeśli ktoś liczy się z każdą wydawaną złotówką i szuka samochodu o wyjątkowo niskich kosztach serwisowania - trafił idealnie. Astra II to doskonała propozycja, pod warunkiem, że wybierze się odpowiedni silnik. Jedyną bolączką, która może przytrafić się w każdej wersji jest ponadprzeciętne zapotrzebowanie na olej silnikowy.

↑ 1.6 8V

Szkoda, że Opel nie utrzymywał tego silnika do końca produkcji. To ponadprzeciętnie wytrzymała jednostka, tania w naprawach, idealnie współpracuje z LPG.

↓ 1.7 TD

Przestarzały silnik Opla o mocy 68 KM z supernowoczesnym i kosmicznie drogim w naprawach sterownikiem pompy wtryskowej. Absurd.

Opel Vectra C (2002-2008)

Opel Vectra C (2002-2008)Motor

Przestronne wnętrze i bogate wyposażenie to główne zalety Opla Vectry C. Największą wadą jest kapryśna elektronika, choć wyspecjalizowani mechanicy potrafią nad nią skutecznie panować. Typowym problemem wszystkich wersji jest awaryjny moduł CIM odpowiadający za odczyt skrętu kół i kontrolę trakcji. Jego wymiana kosztuje ok. 500-600 zł. Auto było modernizowane jeden raz, w 2005 roku (na zdjęciu prezentujemy taki poliftingowy model). Wszystkie wersje silnikowe cierpią na zawieszające się zawory EGR. To prawdziwa plaga - typowa dla większości modeli Opla z ówczesnego okresu. Zaletą tego samochodu są niskie koszty utrzymania.

↑ 1.9 CDTI

Zapożyczony z Fiata silnik 1.9 CDTI jest oszczędny, dynamiczny i tani w naprawach. Czego chcieć więcej? Polecić można także benzynowy silnik 1.8 o mocy 122 KM.

↓ 2.0 DTI, 2.2 DTI, 3.0 CDTI

Silniki 2.0 DTI oraz 2.2 DTI to przestarzałe jednostki, które nie gwarantują ani niskiego zużycia paliwa, ani bezobsługowej eksploatacji. W wersji 3.0 CDTI dochodzi czasem do wypalenia tłoków lub osiadania tulei cylindrowych.

Renault Laguna II (2001-2007)

Renault Laguna II (2001-2007)Motor

Laguna II ze względu na swoją ponadprzeciętną awaryjność zyskała przydomek królowej lawet. Faktycznie - usterki elektroniki pokładowej są piętą achillesową wszystkich wersji. Ale ten model ma także zalety: bardzo wysoką jakość wykonania nadwozia (nie koroduje), bogate wyposażenie, dobre zaopatrzenie w tanie części zamienne. Polecamy wersje po liftingu (po 2005 roku), które są nieco lepiej wykonane.

↑ 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0 T, 2.0 dCi

Najlepszym wyborem są wersje benzynowe. Warty uwagi jest także wprowadzony pod koniec produkcji silnik wysokoprężny 2.0 dCi.

↓ 2.0 IDE, 1.9 dCi

Silniki 2.0 IDE są mało popularne, ale przestrzegamy przed ich przypadkowym zakupem - problemy eksploatacyjne murowane. Jednostka 1.9 dCi to dla odmiany rosyjska ruletka - niektórzy je sobie chwalą, inni przeżyli już kilka wymian turbosprężarek.

Renault Scenic II (2003-2009)

Renault Scenic II (2003-2009)Motor

Scenic to jeden z najlepszych modeli Renault i jeden z najlepszych samochodów w swojej klasie. Po stronie zalet zapisujemy funkcjonalne wnętrze i wzorowe zabezpieczenie przed korozją. Po stronie wad leży niestety awaryjność instalacji elektrycznej i niezbyt staranne wykonanie detali. Wybór wersji silnikowej warto skonsultować z mechanikiem. Uwaga - diesle mogą mieć filtr cząstek stałych.

↑ 1.6 16V, 2.0 dCi

Najtrwalszym silnikiem jest benzynowy 1.6 16V. Ma wystarczające osiągi i jest oszczędny. W ostateczności można go przerobić na LPG. Bardzo dobre, ale drogie są egzemplarze 2.0 dCi z końca produkcji.

↓ 1.5 dCi

Oszczędny silnik 1.5 dCi jest ryzykownym zakupem, ponieważ wiele egzemplarzy wytrzymuje bez większych awarii tylko 150 tys. km. Później pojawiają się problemy z układem wtryskowym i z panewkami.

Seat Leon II (2005-2013)

Seat Leon II (2005-2013)Motor

Atrakcyjna stylizacja sprawia, że ten model wciąż wygląda nowocześnie. Bazuje na technice Golfa V. Jego krewniacy w obrębie marki to Altea, Altea XL, Altea Freetrack oraz Toledo III. Samochód przeszedł lifting w 2009 roku - zmienił się kształt tylnej klapy, która otrzymała większą szybę. Atuty modelu to bardzo szerokie zaplecze tanich części zamiennych, dobrze zestrojone zawieszenie i szeroka gama silnikowa.

↑ 1.9 TDI, 1.6 TDI CR, 2.0 TDI CR

Nic nowego w tej kwestii nie da się napisać: dobre są stare silniki 1.9 TDI, wszystkie nowsze z wtryskiem CR oraz benzynowy emeryt 1.6 8V.

↓ 2.0 TDI PD, 1.4 TSI

Nie polecamy silnika 2.0 TDI PD, ale warto podkreślić, że ten z Leona jest i tak znacznie mniej awaryjny niż ten z Passata. Nie warto zawracać sobie głowy silnikiem 1.4 TSI - w ostateczności lepiej już kupić 2.0 FSI.

Toyota Avensis II (2002-2008)

Toyota Avensis II (2002-2008)Motor

Druga generacja Avensisa jeśli jest w dobrym stanie sprzedaje się niemal od ręki. Ale uwaga - to już nie ta jakość co kiedyś - wszystkie wersje z początkowego okresu produkcji miały problemy z ząbkowaniem tylnych opon. Fatalnie spisywała się opcjonalna nawigacja (ASO na gwarancji wymieniało oprogramowanie).

↑ 1.8 VVT-i

1.8 VVT-i jest ponadprzeciętnie niezawodny i ma łańcuch rozrządu. Jak większość silników Toyoty - nie przepada za instalacjami LPG.

↓ 2.0 D-4, 2.2 D-CAT

Nie ryzykuj zakupem awaryjnych diesli (szczególnie 2.2 D-CAT z filtrem cząstek) i benzynowych 2.0 D-4, 2.4 D-4 z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Volkswagen Passat B6 (2005-2011)

Volkswagen Passat B6 (2005-2011)Motor

Zaprezentowany w 2005 roku VW Passat B6 pod względem funkcjonalności i komfortu jazdy bije poprzednika na głowę. Ale swojej awaryjności musi się wstydzić. Wszystkie egzemplarze mają problemy z korozją. Większość zmaga się z awariami układu elektrycznego hamulca pomocniczego. Zdarzają się także usterki związane z elektroniką układu kierowniczego. Kluczowy dla eksploatacji jest wybór wersji silnikowej.

↑ 1.6 8V, 1.9 TDI

Najlepsze są stare, sprawdzone silniki 1.6 8V oraz 1.9 TDI. Niezły jest także nowoczesny 2.0 FSI, ale ma bezpośredni wtrysk benzyny i raczej nie nadaje się do LPG. Polecamy 2.0 TDI CR.

↓ 2.0 TDI PD

Lista usterek silnika 2.0 TDI PD jest bardzo długa: przedwcześnie zużywa się pompa olejowa, co prowadzi do uszkodzenia turbosprężarki i panewek. Pęka głowica, psują się pompowtryskiwacze.

Lp.*
Marka, model
Wersje polecane
Wersje niepolecane
1
Alfa Romeo 156
Najlepsze są diesle
z ręczną skrzynią
biegów, na szczególne
wyróżnienie zasługuje
odmiana 1.9 JTD.
Wszystkie z silnikami
Twin Spark, 2.0 JTS
(z bezpośrednim wtryskiem),
wersje ze skrzynią
Selespeed.
2
Audi A3 I
Benzynowa 1.6 8V (trwała,
idealna do LPG), wysokoprężne
1.9 TDI (wszystkie).
Benzynowe 1.8 T, ale tylko
te, które były długo eksploatowane
na LPG.
3
Audi A4 B6
Benzynowe: 1.6 8V, 2.4 V6,
wysokoprężne: 1.9 TDI
(wszystkie wersje).
Turbodiesle: 2.0 TDI
(awaryjny), 2.5 TDI (awaryjny
i nieekonomiczny),
a także wszystkie wersje
ze skrzynią Multitronic.
4
Audi A6 C5
Największym zainteresowaniem
cieszy się silnik
1.9 TDI – jest trochę za
słaby, ale trwały i bardzo
oszczędny.
Nie polecamy wersji 2.5 TDI
(jest awaryjna
i nieekonomiczna), a także
wszystkich odmian ze
skrzynią Multitronic.
5
BMW 3 E46
Polecamy modele 323i
(mocny, oszczędny i trwały)
oraz 330d (ma sprawdzony,
bardzo mocny silnik
wysokoprężny).
Odradzamy zakup wersji
z automatyczną skrzynią
biegów. W używanych
egzemplarzach generuje
ona niepotrzebne koszty.
6
BMW 5 E60
Benzynowe 520i jest trwałe
i bardzo oszczędne, diesel
530d – to wybór optymalny.
535i – dwie turbosprężarki
w używanym aucie to ryzyko
dużych problemów.
7
Daewoo Lanos
1.5 8V; jest bardzo tani
w naprawach i idealnie
spisuje się na LPG
Brak jednoznacznie
złej wersji.
8
Daewoo Matiz
Trzycylindrowy silnik 0.8
jest dość trwały i bardzo
łatwo dokupić do niego
tanie części.
Czterocylindrowy 1.0
to zły wybór ze względu
na ograniczoną
popularność w Polsce.
9
Daewoo Tico
Najbardziej popularna
wersja 0.8.
Unikajmy wersji z trzystopniowym
automatem.
10
Fiat Punto Grande/Evo
Wersje z silnikami 1.2 8V,
1.4 8V, 1.4 16V, a także
diesle 1.6 M-Jet, 1.9 M-Jet.
Odradzamy zakup wersji
1.4 MultiAir oraz aut ze
skrzynią Dualogic.
11
Fiat Seicento
1.1 z jednopunktowym
lub z wielopunktowym
wtryskiem paliwa.
Odradzamy wybór silnika
0.9 – to stara jednostka,
ma kiepskie osiągi.
12
Fiat Uno
1.0 FIRE, 1.1 FIRE, 1.4 i.e.
Wszystkie wymienione
silniki są trwałe i tanio
się je naprawia.
Stanowczo odradzamy
odmianę CLIP. Bardzo
trudno dobrać do niej części
zamienne!
13
Ford Escort
Optymalny wybór
to popularny silnik 1.6 16V.
Nie sprawia problemów jeśli
nie przerobiono go na LPG.
Wersja z silnikiem 1.8 TD
jest awaryjna,
a z silnikiem 1.3 8V
– wyjątkowo przestarzała.
14
Ford Fiesta VI
Bardzo dobrze spisują się
benzynowa jednostka
1.25 16V oraz wysokoprężna
1.4 TDCi.
Nie polecamy przestarzałego
silnika 1.3 8V. Zużywa
dużo paliwa, ma kiepskie
osiągi
15
Ford Focus I
Najbardziej niezawodny jest
benzynowy silnik 1.6 16V.
Ostrzegamy przed wersjami
ZX sprowadzonymi z USA
oraz autami z LPG.
16
Ford Focus II
Jak wyżej – najtrwalszy jest
1.6 16V. Ale polecamy także
bardzo oszczędnego
1.6 TDCi w słabszej 90-konnej
wersji, bez filtra cząstek
stałych.
Jak ognia trzeba unikać
okazyjnie tanich egzemplarzy
z instalacją LPG. Ten
model wyjątkowo źle znosi
alternatywne paliwo.
17
Ford Mondeo II
Najlepiej spisują się benzynowe
silniki 1.8 16V oraz
2.0 16V (bez LPG). Diesle?
Tak, ale po 2005 roku.
Silnik 1.8 SCi to gwarancja
kłopotów. Ma bezpośredni
wtrysk benzyny. Odradzamy
także auta sprzed 2005
roku – bardzo korodują.
18
Honda Civic VII
Bezwypadkowy, benzynowy
Civic 1.4 lub 1.6 to gwarancja
wieloletniej eksploatacji
bez żadnych problemów.
Odradzamy zakup wersji
1.7 CTDi. Pochodzą wyłącznie
z prywatnego importu,
są kłopotliwe w obsłudze.
19
Mazda 6 I
Wersje z benzynowymi
silnikami 1.8 oraz 2.0
to gwarancja bezproblemowej
eksploatacji.
Diesle sprawiają sporo
problemów, a te po 2005
roku z filtrem cząstek
stałych – jeszcze więcej.
20
Mercedes A W 168
Odmiany wysokoprężne
160 CDI i 170 CDI są trwałe
i oszczędne, choć trochę
głośne. Trzeba się pogodzić
z podwyższonymi kosztami
napraw. Na szczęście psują
się rzadko.
Nie wolno kupować
klasy A z pierwszego roku
produkcji (trafiają się
wywrotne egzemplarze
sprzed fabrycznej akcji
naprawczej). Wersje
do 2001 roku są gorzej
wykonane niż te po liftingu.
21
Mercedes C W 203
Optymalny wybór to benzynowy
model 180, lub diesle
220 CDI oraz 270 CDI.
Nie polecamy wersji 200
Kompressor (z doładowaniem
mechanicznym).
22
Mercedes E W 210
Optymalny wybór to
270 CDI. Niezły jest także
starszy 290 Turbodiesel.
Jak wyżej – nie polecamy
starych wersji ze sprężarką
mechaniczną.
23
Mini
Polecamy przedliftingowego
diesla 1.4 zapożyczonego
z Toyoty (Mini One D).
Poliftingowy Cooper S
z bezpośrednim wtryskiem
benzyny.
24
Nissan Micra K12
Wszystkie wersje benzynowe
– są trwałe i oszczędne.
Można także wziąć pod
uwagę automaty CVT.
Nie polecamy oszczędnych,
ale awaryjnych
diesli 1.5 dCi.
25
Opel Corsa C
Optymalny wybór to silniki
1.2 16V, lub 1.4 16V z ręczną
skrzynią biegów.
Bazowy silnik 1.0 12V ma
fatalną kulturę pracy i jest
awaryjny. Uwaga na wersje
ze skrzynią Easytronic.
26
Opel Corsa D
Polecamy silniki 1.2 16V,
1.4 16V, 1.3 CDTI
oraz 1.7 CDTI.
Jak wyżej – odradzamy wersje
1.0 12V oraz wszystkie
ze skrzynią Easytronic.
27
Opel Astra II
Rewelacyjny silnik 1.6 8V.
Fatalny diesel 1.7 TD!
28
Opel Astra III
Polecamy: wersję 1.4 16V
lub diesle 1.7 oraz 1.9 CDTI.
Żadna wersja nie zasługuje
na naganę.
29
Opel Zafira II
1.6 16V lub 1.8 16V.
Kapryśne diesle DI oraz DTI.
30
Opel Zafira III
1.9 CDTi to idealny wybór.
Żadna wersja nie zasługuje
na naganę.
31
Opel Vectra C
1.9 CDTI
2.0 DTI, 2.2 DTI, 3.0 CDTI
32
Peugeot 206
Polecamy benzynowy silnik
1.6 z paskiem rozrządu oraz
diesle 1.4 HDi i 1.6 HDi.
Żaden silnik nie zasługuje
na naganę.
33
Peugeot 307
Benzynowy 1.4 16V oraz
wysokoprężny 1.6 HDi, ale
bez filtra cząstek stałych.
Sporo problemów sprawiają
egzemplarze z filtrem
cząstek stałych.
34
Renault Clio II
1.2 16V lub 1.4 16V
to oszczędne, dość trwałe
i wystarczająco dynamiczne
silniki.
1.2 16V lub 1.4 16V
to oszczędne, dość trwałe
i wystarczająco dynamiczne
silniki.
35
Renault Megane II
Polecamy silniki 1.4 16V
oraz 1.6 16V.
Jak wyżej – odradzamy
1.5 dCi.
36
Renault Laguna II
Doskonale spisują się
benzynowe silniki 1.8 16V
oraz 2.0T. Można polecić
także 2.0 dCi.
2.0 IDE – jest fatalny, ma
bezpośredni wtrysk benzyny,
1.9 dCi – cierpi na awarie
turbosprężarek.
37
Renault
Scenic II
Albo starsza, tania wersja
benzynowa, albo droższa
2.0 dCi z końca produkcji.
Diesle 1.5 dCi to duże
ryzyko awarii układu
wtryskowego.
38
Seat Ibiza
Oszczędny i tani w serwisowaniu,
trzycylindrowy
diesel 1.4 TDI.
Nie warto brać pod uwagę
trzycylindrowej jednostki
1.2 12V.
39
Seat Leon II
Polecamy benzynowy silnik
1.6 8V, starsze diesle
1.9 TDI oraz nowsze 1.6
i 2.0 TDI ale tylko
z zasilaniem CR.
Odradzamy zakup diesla
2.0 TDI PD. Jeśli ktoś myśli
o LPG, nie powinien kupować
silników FSI i TFSI.
40
Skoda Fabia I
Wszyscy to wiedzą: najlepszy
jest 1.9 TDI, a po nim
1.9 SDI oraz 1.4 TDI.
Optymalny silnik
benzynowy to 1.4 16V.
Odradzamy zakup wersji
ze starym, skodowskim silnikiem
1.4 o mocy 68 KM.
41
Skoda Fabia II
Polecamy oszczędną,
benzynową wersję 1.2 oraz
diesle 1.4, 1.6 i 1.9 TDI.
Silnik 1.2 TSI jest elastyczny
i oszczędny, ale okazuje się
dość awaryjny.
42
Skoda Octavia I
1.6 8V, 1.9 TDI. Można
zaryzykować 1.8 T jeśli jest
w idealnym stanie.
1.4 – to za słaba jednostka.
Znikome szanse na ponowną
korzystną odsprzedaż.
43
Skoda Octavia II
Na 1.6 8V oraz 1.9 TDI
można oczywiście polegać.
Dobre są także diesle CR.
Nie polecamy silników
2.0 TDI PD, choć są lepsze
niż 2.0 TDI PD z Passata.
44
Toyota Avensis II
Polecamy niezawodny
silnik 1.8 VVT-i – prawdziwa
jakość Toyoty.
Odradzamy 2.0 D-4
oraz 2.4 D-4 (mają bezpośredni
wtrysk benzyny).
45
Toyota Yaris II
Doskonałe:
1.3 VVT-i oraz 1.4 D-4D
Brak złych wersji.
46
VW Polo 9N
1.4 TDI albo 1.4 16V.
1.4 FSI. Nikt nie chce
komplikacji w aucie
za kilkanaście tys. zł.
47
VW Golf IV
Polecamy silniki
1.9 TDI, 1.6 8V.
1.6 FSI. Zbyt nowoczesny
silnik w tak starym aucie.
48
VW Golf V
Na 1.9 TDI można oczywiście
polegać. Dobry jest
także 1.6 8V. Polecamy
nowsze diesle TDI CR.
Najmocniejsza wersja
silnika 1.4 TSI to prawdziwa
loteria. Uwaga na zużyte
skrzynie DSG!
49
VW Passat B5
1.9 TDI we wszystkich
wersjach mocy.
Trafiają się awaryjne diesle
z filtrem cząstek stałych!
50
VW Passat B6
Niezniszczalne silniki
1.6 8V oraz 1.9 TDI są mało
popularne. Można wziąć
pod uwagę także 2.0 FSI.
Fatalny silnik 2.0 TDI PD
– do poważnych awarii
dochodzi nawet po 100
tys. km. Uwaga na zużyte
skrzynie DSG!
*kolejność alfabetyczna. Wyróżnione modele zostały opisane w artykule

Dobre i złe wersje - podsumowanie

Wybór dobrej wersji to podstawa bezproblemowej eksploatacji. Powyższe zestawienie z pewnością przyda się podczas przeglądania ogłoszeń. Może być ono także mocnym argumentem podczas negocjacji ceny, bo przecież wersje niepolecane także czasem opłaca się kupić, pod warunkiem, że cena samochodu będzie okazyjna, a stan techniczny - wyjątkowo dobry.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas