Używane: Fiat Bravo II, Seat Leon II

Fiat Bravo II i Seat Leon II to wyjątkowo równorzędni rywale. Oba auta prezentują wysoki poziom, ale zdobywają punkty w różnych kategoriach.

Najlepsze jednostki Bravo to 1.4 16V i 1.9 M-Jet. Do Leona polecamy silniki 1.6 8V, 1.9 TDI PD, lub wszystkie TDI CR.
Najlepsze jednostki Bravo to 1.4 16V i 1.9 M-Jet. Do Leona polecamy silniki 1.6 8V, 1.9 TDI PD, lub wszystkie TDI CR.Motor

Pierwszy na rynku debiutował Seat Leon II. W swoim czasie wniósł świeży - czy może raczej sportowy - powiew do klasy kompaktowej. Pod względem technicznym to tak naprawdę VW Golf V, tylko z innym, zdecydowanie bardziej awangardowym nadwoziem.

Seat Leon II: Sportowa pozycja za kierownicą. Dobra jakość wykończenia, ale materiały – przeciętne. Na konsoli opcjonalny duży ekran multimedialny – ożywia nieco tę dużą połać plastiku.Motor

Fiat Bravo II został zaprezentowany 2 lata później. W przeciwieństwie do Hiszpanów, Włosi nie pokazali żadnej rewolucyjnej formy. Zbudowali po prostu przyjemny dla oka, dość przestronny kompakt, którego głównym atutem była bardzo korzystna relacja ceny do oferowanej wartości.

Tylko pięciodrzwiowe

Bravo i Leon występują wyłącznie w wersjach pięciodrzwiowych. Bravo lepiej chroni swoich pasażerów (zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, Leon - tylko cztery). W kwestii zabezpieczenia antykorozyjnego oba modele wypadają podobnie - nieźle, ale nie idealnie. W wybranych egzemplarzach Bravo na dolnych krawędziach tylnych drzwi pojawiają się ogniska korozji, a niektórzy użytkownicy Leonów narzekają na niską jakość lakieru, który łatwo się rysuje i lubi odpryskiwać.

Fiat Bravo II: bogate wyposażenie, atrakcyjna stylizacja, ale jakość tworzyw i precyzja montażu nieznacznie gorsza niż w Seacie. Na szczęście wszystko jest trwałe i – o dziwo – nic nie skrzypi.Motor

Oba samochody przez cały okres produkcji praktycznie nie były modernizowane. Producenci ograniczyli się jedynie do zmian kosmetycznych. W 2009 roku w Leonie pojawił się nowy grill z odświeżonym logo, nowe lampy i nowa tylna klapa. We wnętrzu uwagę zwraca jasne podświetlenie wskaźników i ciekawsze rozplanowanie konsoli centralnej. Na liście opcji Leona pojawił się system XDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Fiat Bravo był modernizowany w 2010 roku, a jego styliści wykazali się jeszcze większą powściągliwością. Zmienił się jedynie kształt atrapy chłodnicy, która występuje w dwóch wersjach - czarnej i chromowanej. Przyciemniono także przednie reflektory. Po liftingu wszystkie wersje mają klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia.

Na dwa sposoby

Podwozie Fiata Bravo wykorzystuje proste rozwiązania, które sprawdziły się w Stilo. Z przodu producent postawił na układ McPherson. Z tyłu na belkę skrętną. Z jednej strony można zatem powiedzieć, że ta konstrukcja jest przestarzała. Z drugiej - trudno nie doceniać jej zestrojenia, trwałości i niskich kosztów serwisowania.

Podwozie Seata Leona jest znacznie bardziej zaawansowane. Z przodu ma układ McPherson, z tyłu zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Porównując oba rozwiązania, można powiedzieć tak: podwozie Seata znacznie lepiej nadaje się do szybkiej jazdy. Podwozie Fiata w codziennej eksploatacji okazuje się całkowicie wystarczające, i na dodatek tańsze w naprawach.

Oba modele mają elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Fiat daje kierowcy możliwość wyboru między dwoma poziomami wydajności - normalnym i parkingowym.

Mocny i bardzo mocny

W gamach silników obu konkurencyjnych modeli można znaleźć niezbędne minimum, czyli po jednej trwałej jednostce benzynowej i po jednym trwałym turbodieslu.

W przypadku Fiata można polegać na podstawowej wersji 1.4 16V, która jest trwała i tania w serwisowaniu. Identyczną charakterystykę można wystawić jeszcze prostszemu silnikowi Seata - 1.6 8V.

Jeśli chodzi o diesle - polecamy jednostki 1.9 M-Jet z Bravo oraz 1.9 TDI PD z Leona. W przypadku konstrukcji włoskiej jest to nowoczesny, cichy, dynamiczny i oszczędny silnik z zasilaniem common rail w kilku wersjach mocy. W przypadku Seata - to stara pompowtryskiwaczowa jednostka. Niezawodna i oszczędna, ale głośna na wolnych obrotach.

Wszystkie mocniejsze silniki benzynowe Fiata są wyposażone w turbodoładowanie, a jeden z nich - 1.4 MultiAir Turbo ma nawet nowatorski, bezstopniowy rozrząd. Górny pułap mocy został ograniczony na poziomie 150 KM. W przypadku diesli, obok wspomnianej jednostki 1.9 M-Jet do wyboru jest jeszcze jej następca - 2.0 M-Jet oraz 1.6 M-Jet (wprowadzony po liftingu, oszczędny, o zadowalających osiągach).

Jak widać wybór jest spory, ale Seat oferuje jeszcze więcej. Najbardziej popularne na rynku jednostki benzynowe to 1.4 16V (nie polecamy), 1.2 TSI (polecamy), 1.4 TSI (nie polecamy), 1.8 TSI (polecamy), oraz 2.0 TSI (polecamy). Gama jednostek wysokoprężnych Leona oprócz wspomnianego 1.9 TDI obejmuje także silnik 2.0 TDI PD (nie polecamy), 2.0 TDI CR (z zasilaniem common rail, polecamy) i 1.6 TDI CR (także polecamy). Przewagę Seata pieczętuje fakt, że najmocniejsza wersja wysokoprężna ma 170 KM, a benzynowa - 265 KM (Cupra R). Co ciekawe - w 2008 roku Seat wypuścił nawet limitowaną serię o mocy 310 KM.

Fiat Bravo II, Seat Leon II

Używane: Fiat Bravo II, Seat Leon II (czytaj artykuł)

Seat Leon IIISeat
Seat Leon I (1999-2005)Seat
Prawdopodobny następca – ViaggioFiat
Fiat Bravo I (1995-2001)Fiat
Najlepsze jednostki Bravo to 1.4 16V i 1.9 M-Jet. Do Leona polecamy silniki 1.6 8V, 1.9 TDI PD, lub wszystkie TDI CR.Motor
Z przodu siedzi się nisko i wygodnie. Skóra w opcji.Motor
Z tyłu brakuje nieco miejsca na głowy.Motor
Na szerokość – doskonale. Na wysokość – gorzej.Motor
Tylko jedno miejsce na kubek, na dodatek zlokalizowane w niezbyt praktycznym miejscu.Motor
Automatyczna klimatyzacja w starszych wersjach – głównie w autach z importu.Motor
Opcjonalna skrzynia DSG – jest rewelacyjna, ale po 200 tys. km zaczyna się zużywać. Koszty napraw są duże.Motor
Seat Leon II: Sportowa pozycja za kierownicą. Dobra jakość wykończenia, ale materiały – przeciętne. Na konsoli opcjonalny duży ekran multimedialny – ożywia nieco tę dużą połać plastiku.Motor
Regularne kształty, pojemność 340-1165 l. Dzielona tylna kanapa jest seryjna.Motor
Bagażnik Bravo ma jedną z największych pojemności w swojej klasie – 400/1175 l.Motor
Jakość tapicerek nie jest niestety najwyższa.Motor
Fabryczny zestaw audio łatwo łączy się z urządzeniami przenośnymi za pomocą USB i AUX.Motor
Polecamy ręczne skrzynie pięcio- lub sześciobiegowe. Zautomatyzowane Duallogic są awaryjne.Motor
Seryjnie –elektryczne wspomaganie Bravo ma dwa tryby pracy – zwykły i do parkowania.Motor
Fiat Bravo II: bogate wyposażenie, atrakcyjna stylizacja, ale jakość tworzyw i precyzja montażu nieznacznie gorsza niż w Seacie. Na szczęście wszystko jest trwałe i – o dziwo – nic nie skrzypi.Motor

Seat Leon II (2005-2013)

Wymiary Leona – długość: 432 cm, szerokość: 177 cm, szerokość 146 cm. Rozstaw osi: 258 cm. Auto nadaje się dla rodziny 2+2, choć na wakacje trzeba będzie zaopatrzyć się w bagażnik dachowy.Motor

Seat Leon II: historia modelu2005: prezentacja Leona II.2006: do gamy dołącza Cupra.2009: dyskretny lifting.2012: prezentacja trzeciej generacji modelu.

Seat Leon II: wyposażenieNajbardziej popularne wersje wyposażeniowe przed liftingiem to Audience i Stylance. Po liftingu - Reference, Style i Sport. W opcji do mocniejszych wersji pojawiła się elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Na szczycie znajdują się modele FR, Cupra i Cupra R, które wyróżniają się osiągami i stylizacją.

Seat Leon II: typowe usterki i problemy

  • Awarie pompowtryskiwaczy i głowic w silnikach 2.0 TDI PD.
  • Awarie łańcuchów rozrządu w silniach 1.4 TSI.
  • Zbieranie się nagaru w układzie dolotowym głowic silników TSI z początkowego okresu produkcji.
  • Awarie czujników ciśnienia paliwa w dieslach TDI CR.
  • Awarie układu EGR.

Seat Leon II: plusy

  • Solidne wykonanie.
  • Szeroka gama silników.
  • Wzorowe zaplecze części zamiennych.

Seat Leon II: minusy

  • Głośna praca diesli z pompowtryskiwaczami.
  • Brak innych wersji nadwozia.
  • Ryzyko kradzieży.

Seat Leon II: silnikiJeśli diesel, to tylko starszy 1.9 TDI PD, albo nowsze z zasilaniem common rail (niezależnie od pojemności). W gamie benzynowej gwarancję niskich kosztów daje tylko 1.6 8V. Pozostałe jednostki oznaczone symbolem TSI mają bezpośredni wtrysk paliwa i są droższe w naprawach.

Wersja
1.6 8V
1.9 TDI
2.0 TDI
2.0 TDI
Silnik
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1595 cm3
1986 cm3
1986 cm3
1986 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
102 KM
105 KM
140 KM
170 KM
Maksymalny moment obrotowy
148 Nm
250 Nm
320 Nm
350 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
184 km/h
185 km/h
205 km/h
214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,7 s
11,3 s
9,3 s
8,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
7,0
5,0
5,7
6,0

Fiat Bravo II (2007-)

Pod względem gabarytów Fiat Bravo nieznacznie góruje nad swoim rywalem, Seatem Leonem. Jego długość to: 433 cm, szerokość: 179 cm, wysokość 149 cm. Rozstaw osi: 260 cm.Motor

Fiat Bravo II: historia modelu2007: Fiat Bravo II (zastąpił model Stilo produkowany w latach 2001-2007).2010: lifting modelu.2012: wersja Street.

Fiat Bravo II: wyposażenieFiat podzielił wersje wyposażenia na poziomy Fresh, Active, Dynamic, Sport i Emotion. Manualna klimatyzacja była seryjnym wyposażeniem dopiero w wersji Dynamic. W tańszych oferowano ją za dopłatą ok. 3 tys. zł. Każde Bravo ma natomiast minimum dwie poduszki powietrzne, ABS, EBD, centralny zamek i dzieloną kanapę.

Fiat Bravo II: typowe usterki i problemy

  • Wycieki oleju z zespołu napędowego.
  • Awarie układu EGR.
  • Parujące reflektory przednie (głównie w autach sprzed liftingu).
  • Awarie zautomatyzowanej skrzyni biegów Duallogic.
  • Awarie przełącznika zespolonego pod kierownicą.
  • Problemy z filtrem cząstek (podnosi się poziom paliwa).

Fiat Bravo II: plusy

  • Duży wybór aut na rynku.
  • Bardzo atrakcyjne ceny.
  • Niezawodność.
  • Szeroka dostępność części.

Fiat Bravo II: minusy

  • Słaba widoczność do tyłu.
  • Niezbyt wyszukane materiały.
  • Mało wydajna wentylacja.
  • Brak innych wersji nadwozia.

Fiat Bravo II: silnikiGodne zaufania są jednostki benzynowe 1.4 16V oraz wszystkie diesle. Niestety, w przypadku tych ostatnich użytkownicy sygnalizują problemy z filtrami cząstek stałych. Odradzamy natomiast zakup wersji benzynowych z turbodoładowaniem, szczególnie modelu 1.4 T M-Air.

Wersja
1.4 16V
1.6 M-JET
1.9 M-JET
2.0 M-JET
Silnik
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1368 cm3
1598 cm3
1910 cm3
1956 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
90 KM
105 KM
120 KM
165 KM
Maksymalny moment obrotowy
128 Nm
290 Nm
255 Nm
360 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
179 km/h
187 km/h
194 km/h
215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,5 s
11,3 s
10,5 s
8,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
6,7
4,9
5,3
5,5

Fiat Bravo, Seat Leon - podsumowanie

Motor

Oba modele prezentują bardzo wysoki poziom i zasługują na remis. Leon punktuje szerszą gamą silnikową, większą dbałością o detale i bardziej precyzyjnym wykonaniem nadwozia. Bravo prezentuje lepszy stosunek ceny do oferowanej wartości (łatwiej kupić młodszy egzemplarz za mniejsze pieniądze), ma nieznacznie bardziej przestronne wnętrze i 5 gwiazdek w testach EuroNCAP.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas