Używane: Peugeot 207 SW, Seat Ibiza ST, Skoda Fabia Combi

Porównujemy trzy małe, używane auta w przystępnych cenach, które wbrew naturze mają przestronne wnętrza i bardzo duże, praktyczne bagażniki.

Motor
Peugeot 207 SW: Za kierownicą 207 jest wystarczająco dużo miejsca. Z tyłu – nieco ciaśniej.Motor

Co ma zrobić osoba, która dysponując ograniczonym budżetem, chce kupić możliwie jak najmłodszy samochód, do którego zmieści się czteroosobowa rodzina? Odpowiedź jest prosta: musi poszukać kombi zbudowane na bazie auta miejskiego.

Konkurencja jest wyrównana

Tanio nie musi oznaczać skromnie. Osobom, które lubią komfort i potrafią docenić styl, polecamy Peugeota 207 SW. Zadebiutował w 2007 roku, z opóźnieniem, po premierze wersji pięciodrzwiowej. Cechą szczególną tego modelu jest panoramiczny, szklany dach. Był oferowany jako opcja, ale mają go praktycznie wszystkie sprowadzane egzemplarze oferowane na rynku wtórnym.

Seat Ibiza ST: Za kierownicą Seata siedzi się najwygodniej. Z tyłu – odrobinę gorzej niż w Skodzie.Motor

Seat Ibiza ST pojawił się w 2010 roku (pięciodrzwiowy hatchback debiutował dwa lata wcześniej). Jest zatem najmłodszym autem w porównaniu. Nic dziwnego, że jego wyjściowe ceny są najwyższe. Ale nie są to pieniądze wyrzucone w błoto. Bez najmniejszych problemów można znaleźć egzemplarz zadbany, z wiarygodnym przebiegiem ok. 50 tys. km. Najstarsze Skody i Peugeoty mają zazwyczaj o 70-80 tys. km więcej.

Skoda Fabia Combi została zaprezentowana w marcu 2007 roku na targach w Genewie. W 2010 roku auto przeszło facelifting. Można ją kupić najtaniej z całej trójki. Ceny używanych rozpoczynają się już od 18 tys. zł. Trzeba jednak podkreślić, że technicznie auto prezentuje ten sam poziom co obaj rywale,a zatem nabywca nie musi obawiać się,że inwestuje w konstrukcję przestarzałą.Powinien jednak upewnić się, że Fabia nie ma flotowej przeszłości.

Jaki silnik?

Skoda Fabia II Combi: szaro i buro, ale jakość materiałów jest dobra. Najwięcej miejsca na tylnej kanapie.Motor

Do napędu podstawowych, pięciodrzwiowych lub trzydrzwiowych wersji prezentowanych modeli wystarczą najtańsze i jednocześnie najtrwalsze silniki benzynowe. Ale pod maską kombi lepiej mieć coś mocniejszego. Idealnym rozwiązaniem jest silnik benzynowy o mocy nie mniejszej niż 75 KM, do którego będzie można założyć gaz (bo ma być przecież ekonomicznie) lub turbodiesel. W przypadku starszych samochodów zakup jednostki wysokoprężnej niesie za sobą spore ryzyko. Jeśli jednak w grę wchodzi zakup auta z przebiegiem ok. 70 tys. km - warto się skusić. Do Peugeota polecamy sprawdzonego 1.4 73 KM 8V lub jego mocniejszą, 16-zaworową odmianę 1.4 16V 88 KM. Optymalnym dieslem będzie wersja 1.6 HDi 90 KM - cicha, elastyczna i oszczędna.

Seat i Skoda korzystają z tej samej palety jednostek, a zatem do obu aut polecamy dwie identyczne propozycje: bardzo trwałą, benzynową 1.4 85 KM i wysokoprężną - 1.6 TDI 90 KM. Można wziąć pod uwagę także popularny, trwały silnik 1.4 TDI 80 KM, ale uwaga: ma on tylko trzy cylindry. Zużywa bardzo mało paliwa, ale pracuje niezbyt kulturalnie. Jeśli to komuś nie przeszkadza - nie będzie rozczarowany.

Typowe usterki

Zakup relatywnie młodego samochodu z pewnej ręki daje dużą szansę na bezawaryjną eksploatację. Nabywca każdego z porównywanych modeli będzie musiał przygotować ok. 2000 zł na duży przegląd, który obejmie wymianę oleju, klocków, tarcz hamulcowych, a także profilaktyczną wymianę rozrządu. W przypadku wyboru diesla warto mieć na koncie zarezerwowaną kwotę ok. 2500 zł na regenerację turbosprężarki lub wymianę kompletnego sprzęgła. Ewentualne wydatki na naprawę zawieszenia będą niewygórowane. Niezależnie od wyboru marki zamkną się w kwocie ok. 200-300 zł.

Peugeot 207 SW (od 2007 r.)

Opcjonalny, ale bardzo popularny na rynku wtórnym szklany, panoramiczny dach pozwala pasażerom zapomnieć, ze jadą tanim autem. Atutem 207 są także podstawowe diesle 1.4 oraz 1.6. Mają 4 cylindry, a silniki 1.4 TDI z grupy VW - tylko 3.Motor

Dł./szer./wys.: 416/172/153 cmRozstaw osi: 254 cmPojemność bagażnika: 337-1258 l

Peugeot 207 SW: pozory mylą

Bagażnik 207 swoją pojemnością ustępuje rywalom z grupy Volkswagena. Plus za regularne kształty przestrzeni ładunkowej i najlepszy system składania oparć.Motor

Peugeot 207 SW: plusy

  • Wysoki komfort jazdy.
  • Doskonałe diesle.
  • Zazwyczaj bogate wyposażenie.

Peugeot 207 SW: minusy

  • W porównaniu z rywalami auto ma niewielką pojemność bagażnika, choć sam kufer ma regularne kształty.
  • Niektóre egzemplarze mają problem ze skrzypiącymi drzwiami.

Seat Ibiza ST (od 2010 r.)

ST to w przypadku Seata oznaczenie wersji kombi. Jest autem najmłodszym w porównaniu, ale przekłada się to wyłącznie na nowocześniejszą stylizację. Technicznie jest kopią Skody Fabii. Auto wyróżnia się pozytywnie zestrojeniem zawieszenia.Motor

Dł./szer./wys.: 423/169/144 cmRozstaw osi: 247 cmPojemność bagażnika: 430-1164 l

Seat Ibiza ST: dbałość o szczegóły

Bagażnik Seata jest płytszy i mniej pojemny od bagażnika Skody, ale został staranniej wykończony. Dziwi fakt, że Ibiza ma aż o 90 kg mniejszą ładowność niż Fabia.Motor

Seat Ibiza ST: plusy

  • Atrakcyjna linia nadwozia i żywe, miłe dla oka wnętrze.
  • Największa przyjemność z jazdy z całej porównywanej trójki.

Seat Ibiza ST: minusy

  • Ograniczony wybór - auto jest w Polsce mniej popularne niż rywale.
  • Podstawowe silniki benzynowe i diesle mają tylko 3 cylindry.

Skoda Fabia II Combi (od 2007 r.)

Fabia ma nie tylko największy bagażnik, ale także największą ładowność i najbardziej przestronne wnętrze. Jedynie odległością od siedziska przedniego fotela do dachu ustępuje Peugeotowi 207 (100 cm Skody wobec 104 cm Peugeota).Motor

Dł./szer./wys.: 425/165/150 cmRozstaw osi: 246 cmPojemność bagażnika: 505-1460 l

Skoda Fabia II Combi: ale pojemna!

Atuty Fabii: największa pojemność bagażnika w tym porównaniu, największa ładowność. Niestety – plastikowe boczki są podatne na zarysowania.Motor

Skoda Fabia II Combi: plusy

  • Olbrzymi wybór na rynku wtórnym.
  • Fabię można najtaniej kupić.
  • Czeski samochód ma najbardziej funkcjonalne wnętrze.

Skoda Fabia II Combi: minusy

  • Niezbyt atrakcyjna stylizacja, szare i nudne wykończenie.
  • Podstawowe silniki benzynowe i diesle mają tylko 3 cylindry.

Werdykt

1. miejsce: Skoda Fabia Combi

Wygrywa Skoda. Duży staż na rynku daje możliwość wyboru auta w dobrej cenie. Fabia jest także bardzo funkcjonalna.Motor

2. miejsce: Peugeot 207 SW

Hasło „podaruj sobie odrobinę luksusu” pochodzi z innej bajki, ale do 207 SW pasuje idealnie. Zwłaszcza z dieslem 1.6 HDi pod maską i szklanym dachem.Motor

3. miejsce: Seat Ibiza ST

Seat zajął trzecie miejsce wyłącznie z powodu ceny. Jeśli ktoś ma do wydania 30-35 tys. zł. właśnie ten model będzie najlepszym wyborem.Motor

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas