Kupujemy samochód używany

Eksperci radzą, jak rozpoznać próby ukrycia prawdziwej przeszłości samochodu, bardzo często stosowane przez nieuczciwych handlarzy.

Auto Moto

JAK ROZPOZNAĆ:

  • auto po wypadku
  • cofnięty licznik
  • przerobionego "anglika"

Wraz z ekspertami przygotowaliśmy wskazówki, które przydadzą się osobom planującym zakup używanego auta. Nikt nie daje gwarancji, że dzięki nim ominie się wszystkie motoryzacyjne miny. Biorąc pod uwagę poniższe rady, można jednak istotnie ograniczyć ryzyko wpadki.

Pozornie oferta aut na rynku wtórnym jest bardzo duża, a wybór szeroki. W praktyce naprawdę atrakcyjne samochody pojawiają się niezwykle rzadko i są natychmiast rozchwytywane przez handlarzy. Zwykły człowiek z konieczności musi wybierać wśród aut drogich lub tylko iluzorycznie okazyjnych, czyli specjalnie przygotowanych do sprzedaży.

Diabeł tkwi w szczegółach

Jeśli są wystawione w "świetnej" cenie - zazwyczaj kryje się w tym jakiś haczyk. Najczęściej jest to wypadkowa przeszłość lub cofnięty licznik. Rzadziej - ale jednak - trafiają się samochody przerobione z wersji angielskich, które miały kierownicę po prawej stronie.

Odkrycie mrocznej przeszłości auta okazuje się tym trudniejsze, im wyższa jest wartość samochodu. Kilkuletnie modele z segmentu premium są preparowane w sposób niemal perfekcyjny, ponieważ marża jakiej spodziewa się sprzedający, jest tak wysoka, że wystarcza na opłacenie wysokiej klasy blacharzy, lakierników czy speców od korekt licznika. Jeśli budżet na to pozwala, wciąż z powodzeniem wymienia się całe ćwiartki czy nawet połówki samochodów. Zgrzewów nie widać, bo wykonuje się je w miejscu oryginalnych łączeń fabrycznych. Na zewnętrznych elementach poszycia także nie musi być śladów malowania, ponieważ można założyć używane bezwypadkowe elementy z innego auta w tym samym kolorze.

Na szczęście w przypadku samochodów za 10-15 tys. zł, najbardziej popularnych na rynku, nie opłaca się inwestować w tak wyrafinowane techniki odmładzania pojazdu, więc łatwiej rozpoznać ślady reanimacji auta. Aby zdemaskować oszusta, najczęściej wystarczy być po prostu spostrzegawczym.

NASI EKSPERCI

Paweł Piątek

Blacharz, ASO Połaski w WarszawieAuto Moto

Mikołaj Fus

Mistrz diagnostyki elektronicznej, ASO BMW Auto FusAuto Moto

Łukasz Niemczyk

Mechanik, wykonuje przeróbki aut z wersji angielskiejAuto Moto

JAK ROZPOZNAĆ SAMOCHÓD ODBUDOWANY PO WYPADKU?

Paweł Piątek - blacharz, ASO Połaski w Warszawie : "Aby na 100 procent upewnić się, że samochód jest bezwypadkowy, trzeba wykonać badanie geometrii nadwozia. Zanim dokonamy wyboru, należy jednak dokonać wstępnej selekcji - z każdym autem nie można przecież jeździć do blacharza. Niektóre ślady napraw lakierniczych da się zauważyć samodzielnie".

PORÓWNAJ ODCIENIE LAKIERU Z BLISKA I Z DALEKA

Oglądaj auto w oświetleniu dziennym i sztucznym. Różnice w odcieniach lakieru na poszczególnych elementach wskazują na to, że auto było malowane. Szukaj tzw. "skórki pomarańczy" i śmieci (brud, grudki) pod lakierem.

OTWÓRZ MASKĘ I PRZYJRZYJ SIĘ REFLEKTOROM

Złamane lub sklejone po złamaniu mocowania reflektorów, atrapy chłodnicy itp. wskazują na powypadkową przeszłość lub przynajmniej „zaliczoną” stłuczkę.Auto Moto

SZUKAJ ŚLADÓW NAPRAW POD WYKŁADZINAMI

Trzeba zajrzeć do wnęki na koło zapasowe i pod maty wygłuszające. W wyniku malowania oryginalne ślady zgrzewania blach mogą być nienaturalnie zaszpachlowane.Auto Moto

ODSZUKAJ DATY NA SZYBACH I PORÓWNAJ JE

Daty na szybach mogą być starsze niż data produkcji samochodu, ale nigdy młodsze. Dat można szukać także na elementach z tworzyw sztucznych. Znajdziemy je m.in. na obudowie filtra powietrza, reflektorach itp. Tu nie można podać żadnej zasady – liczy się tylko spostrzegawczość i kojarzenie faktów.Auto Moto

WE WNĘTRZU SZUKAJ ŚLADÓW DEMONTAŻU

Podczas napraw blacharskich często demontuje się tapicerkę. Szukaj śladów po śrubokrętach, nożach, lub innych narzędziach, którymi amatorzy podważają elementy.Auto Moto

DOKŁADNIE OBEJRZYJ USZCZELKI PRZY DRZWIACH

Szukaj śladów malowania na uszczelkach i pod nimi. Czasem uszczelki lepią się do lakieru. Warto je też odchylić – pod nimi może ukrywać się stary lakier w innym kolorze.Auto Moto

ZWRÓĆ UWAGĘ NA TO, JAK PRACUJĄ KONTROLKI

W autach powypadkowych często nie działa kontrolka poduszek powietrznych (choć można to oszukać). Wyłącz stacyjkę, włącz ponownie i obserwuj, które kontrolki zapalają się oraz czy gasną po uruchomieniu silnika. Przed oględzinami zobacz, jak kontrolki zachowują się w innym egzemplarzu tego modelu.Auto Moto

WYKONAJ POMIAR GRUBOŚCI LAKIERU

Zaopatrz się w czujnik grubości lakieru. Porównaj odczyty z dwóch identycznych aut. Pamiętaj, że tani czujnik nie zawsze będzie działał. Niektóre auta mają poszycie z tworzyw lub aluminium.Auto Moto

OBEJRZYJ PASY, ROZWIŃ JE MAKSYMALNIE

Dokładnie obejrzyj całe pasy bezpieczeństwa. Szukaj śladów przetarć i naderwań. Zwróć uwagę na to, jak wyglądają dolne mocowania pasów i napinacze, które w nich się znajdują.Auto Moto

TO SPRAWDZISZ W SERWISIE

Po zakończeniu wstępnych oględzin auto powinno trafić do serwisu. Będzie można obejrzeć je na podnośniku oraz zbadać geometrię zawieszenia, a nawet nadwozia.

OGLĘDZINY WIZUALNE

W aucie na podnośniku widać ślady napraw płyty podłogowej, podłużnic i profili pod zderzakami.Auto Moto

BADANIE GEOMETRII

Badanie geometrii zawieszenia (na fot.) ujawnia tylko najpoważniejsze wady. Najlepsze jest badanie geometrii nadwozia.Bosch

JAK ROZPOZNAĆ AUTO Z COFNIĘTYM LICZNIKIEM

Zaawansowana technologia, którą dysponują obecnie najlepsi oszuści, praktycznie uniemożliwia zdemaskowanie dobrze cofniętego licznika. Mimo wszystko wciąż trafiają się samochody źle przerobione, w których pozostają widoczne ślady. W ujawnieniu prawdy o nowszych modelach pomaga nam także centralna baza danych z historią napraw
Mikołaj Fus - mistrz diagnostyki elektronicznej, ASO BMW Auto Fus

PORÓWNAJ PRZEBIEG Z KSIĄŻKĄ SERWISOWĄ

Książka serwisowa oczywiście może być sfałszowana ale zawsze można zweryfikować ją w stacji ASO. Bardzo podejrzany jest oczywiście brak książki – takie rzeczy nie giną przypadkowo.

POSZUKAJ PLAKIETEK SERWISOWYCH

Czasem pod maską można znaleźć stare karteczki „upamiętniające” przebieg sprzed 2-3 lat zanotowany podczas wymiany oleju. Skonfrontuj go z obecnym staniem licznika. Jeśli jest wyższy – oszustwo wychodzi na jaw. Jeśli jest niższy – zastanów się, czy różnica jest adekwatna do upływu czasu.

OCEŃ STAN TECHNICZNY SILNIKA

Umyty silnik powinien wzbudzić podejrzenia. To nienaturalne w używanym aucie.

PORÓWNAJ PRZEBIEG ZE ŚREDNIĄ TYPOWĄ DLA DANEGO ROCZNIKA

Średnie przebiegi są publikowane w katalogach z cenami aut używanych (dostępne w komisach samochodowych). Oczywiście trafiają się auta z autentycznym małym przebiegiem.

OCEŃ STAN KIEROWNICY I LEWARKA ZMIANY BIEGÓW

Porównaj wnętrze auta, które chcesz kupić z innymi egzemplarzami z danego rocznika i z podobnym przebiegiem.

SPRAWDŹ STAN ZUŻYCIA NAKŁADEK NA PEDAŁACH

Nakładki można oczywiście łatwo wymienić, ale nie każdy handlarz o tym pamięta.

OCEŃ STAN ZUŻYCIA PRZEDNICH FOTELI

Na zużycie ma wpływ waga siedzącego, ale mały przebieg i zużyty fotel nie idą w parze.

OBEJRZYJ LICZNIKI - SZUKAJ ŚLADÓW DEMONTAŻU

Dotyczy to tylko starszych modeli samochodów z mechanicznymi licznikami przebiegu. Czasem "korekta wskazań" pozostawia ślady rozkręcania licznika, zdarza się też, że bębenki z cyframi ustawione są nierówno.

TO SPRAWDZISZ W SERWISIE

Przebieg pomoże ci ocenić mechanik samochodowy podczas kontroli auta przed zakupem. Specjalista oceni stan zużycia podzespołów, być może znajdzie inne ukryte informacje. Trzeba jedynie jechać do osoby wyspecjalizowanej w naprawach modeli danej marki.

ZLEĆ PEŁNĄ DIAGNOSTYKĘ ELEKTRONICZNĄ

Istotne są nie tylko odczytane informacje, ale także ich fachowa interpretacja.

SPRAWDŹ HISTORIĘ SERWISOWĄ W BAZIE DANYCH ASO

W nowszych modelach BMW czy Renault przebieg można czasem odczytać z zapasowego kluczyka.

ZLEĆ PEŁNY PRZEGLĄD TECHNICZNY

Ponadnormatywne zużycie podzespołów może wskazywać na duży przebieg.

JAK ROZPOZNAĆ PRZERABIANEGO „ANGLIKA”

Łukasz Niemczyk - mechanik, wykonuje przeróbki aut z wersji angielskiej: "W większości przypadków "anglika" demaskuje numer VIN. Kontrole warto zatem zacząć od weryfikacji dokumentów. Oczywiście w autach przerabianych znajdziemy także inne ślady. Zazwyczaj nie maskuje się ich, ponieważ jest to nieopłacalne. Aby je zobaczyć, wystarczy wiedzieć, gdzie szukać".

SPRAWDŹ, PO KTÓREJ STRONIE JEST ZAMEK

W najnowszych modelach samochodów wkładki z zamkami są ukryte w klamkach. Ale w starszych są widoczne z zewnątrz. W autach z Anglii wkładka z zamkiem znajduje się w prawych drzwiach. W europejskich z kontynentu – jest umieszczona w lewych.Auto Moto

DOKŁADNIE OBEJRZYJ LAMPY PRZEDNIE

W zależności od rynku sprzedaży różnią się oznaczenia lamp przednich.Auto Moto

SPRAWDŹ, GDZIE JEST ZAMOCOWANE ŚWIATŁO PRZECIWMGŁOWE

W autach z Anglii jest zamocowane po prawej stronie samochodu. W autach przystosowanych do ruchu prawostronnego powinno znajdować się z lewej strony. Czasem „angliki” mają zamontowane dodatkowe światło przeciwmgłowe.Auto Moto

OBEJRZYJ LUSTERKA I SPRAWDŹ, CZY DA SIĘ JE WYREGULOWAĆ

W wielu przerabianych "anglikach" nie da się dobrze wyregulować lusterek lub mechanizm regulacji jest uszkodzony.

ŚLADY PO WYCIERACZKACH

W autach z Anglii wycieraczki pracują w przeciwną stronę niż „u nas”. Przekładka pozostawia ślady.Auto Moto

SPRAWDŹ OSŁONKI PRZECIWSŁONECZNE

Jeśli po lewej stronie jest osłonka z lusterkiem, a po prawej jej nie ma – auto prawdopodobnie przyjechało z Anglii i nikt nie przełożył osłonek.Auto Moto

ZWRÓĆ UWAGĘ NA STEROWANIE FOTELI

Niepokojący jest fakt, jeśli fotel pasażera ma większy zakres regulacji niż fotel kierowcy.Auto Moto

ODSZUKAJ DŹWIGNIĘ DO OTWIERANIA MASKI

W „anglikach” dźwignia znajduje się z prawej strony. W pozostałych – jest odwrotnie.Auto Moto

OBEJRZYJ DOKŁADNIE PRĘDKOŚCIOMIERZ I LICZNIK PRZEBIEGU

Skala w milach powinna zdecydowanie wzbudzić czujność.Auto Moto

TO SPRAWDZISZ W SERWISIE

Mechanik sprawdzi, czy na podzespołach mechanicznych nie ma śladów przeróbek.

ŚLADY PRZERÓBEK MECHANICZNYCH

Najczęściej wymienia się przekładnię kierowniczą i elementy układu hamulcowego.Auto Moto

KONTROLA ŚLADÓW PRZESPAWANIA GRODZI

W niektórych autach przegrodę czołową się odkręca, w innych trzeba ją przespawać.Auto Moto

Tekst: Jacek Ambrozik; zdjęcia: Rafał Andrzejewski, Andrzej Bieńkowski

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas