Używane: Mazda 3 1.6 kontra 2.0+LPG

Dwie Mazdy podobne pod wieloma względami. Tyle że jeden z właścicieli jest zadowolony z auta, a drugi – wręcz przeciwnie...

Z lewej strony - Mazda 3 2.0+LPG, z prawej - Mazda 3 1.6.
Z lewej strony - Mazda 3 2.0+LPG, z prawej - Mazda 3 1.6.Motor

Opisując dany samochód używany, zawsze trzeba wydać jakąś opinię ogólną, polecając lub odradzając ten model jako potencjalnie awaryjny. Postanowiliśmy przywołać dwie historie dwóch Mazd 3, żeby pokazać, jak bardzo mogą się różnić przypadki eksploatacji bardzo podobnych egzemplarzy i jak wiele zależy od szczęśliwego lub pechowego zbiegu okoliczności. Jeden z właścicieli uważa Mazdę za dobry zakup, drugi chciałby cofnąć czas i kupić coś innego - pokazuje to, jak trudno jest zgeneralizować opinię o aucie.

Miało być idealnie

Obydwaj właściciele kupili swoje auta w 2010 r. W obu przypadkach za decyzją zakupową stała szeroko opisywana niezawodność tego modelu i japońskie pochodzenie.

Pochodzący z 2006 r. fioletowy egzemplarz z silnikiem 2.0 kosztował 37 000 zł (cena wywoławcza w ogłoszeniu - 39 900 zł), błękitny 1.6 był o rok starszy, cena wyniosła zaś 32 000 zł. W obu przypadkach samochody były już zarejestrowane w Polsce, choć obydwa pochodzą z Niemiec - jak zresztą większość Mazd jeżdżących po polskich drogach. Trzeba bowiem pamiętać, że ta marka nie była w naszym kraju oficjalnie dostępna aż do 2008 r.

Obydwaj właściciele deklarują, że już podczas jazdy próbnej zapałali dużym entuzjazmem wobec Mazdy. "Wcześniej miałem Swifta, który też był żwawy, ale z Mazdą nie ma szans. Przed wyborem "trójki" przejechałem się Corollą i Civikiem VII. Oba samochody wydawały mi się ociężałe. Mazda prowadziła się lekko i precyzyjnie, przyspieszała też znakomicie" - opowiada kierowca auta dwulitrowego. Dokładnie takie same odczucia ma użytkownik wersji 1.6, choć osiągi są w naturalny sposób gorsze. Właściciele chwalą też wygodne wnętrze z dużą ilością miejsca z tyłu, ale już płytki, 300-litrowy bagażnik jest obiektem ich krytyki.

Wnętrze wersji 2.0 w bogatym wariancie Active jest wykonane z materiałów bardzo dobrej jakości

Automatyczna klimatyzacja i radio sterowane z kierownicy to elementy, które na pierwszy rzut oka wyróżniają ten egzemplarz.Motor

Prawda z internetu

Obydwaj właściciele przed zakupem zapoznali się z opiniami o samochodzie z forum mazdaspeed.pl - największej bazy informacji o Mazdach w polskim internecie. "Dzięki temu wiedziałem, że na przednim pasie pod maską powinna być naklejka "CAUTION FAN". W autach powypadkowych często jej brakuje. Dowiedziałem się też, jak odróżnić oryginalną pokrywkę poduszki powietrznej kierowcy od taniej podróbki - nie ma ona charakterystycznych wycięć wokół logotypu producenta" - opowiada właściciel wersji 1.6.

Fioletowy egzemplarz z silnikiem 2.0 został kupiony z przebiegiem 56 tys. km i w ciągu trzech lat pokonał 42 tys. km. Błękitny w momencie zakupu miał już 72 tys. km, a obecnie na liczniku widnieje przebieg o 50 tys. km większy. W tym czasie tylko w jednym samochodzie doszło do awarii, która uniemożliwiła dalszą jazdę - w dwulitrowej Maździe po kilkudniowym okresie nieużywania zapiekł się zacisk hamulcowy i nie chciał "odpuścić". To typowa usterka modelu. Pozostałe awarie - zresztą dość drobne - pozwoliły zawsze dojechać do warsztatu. Jedyny kosztowny kłopot dotknął również właściciela odmiany 2.0. Chodziło o uszkodzenie kolektora ssącego, a dokładniej układu przesłony zmieniającej jego długość (tzw. VIS). Okazało się przy okazji, że kolektor od wersji przed liftingiem nie pasuje do wersji po liftingu, ponieważ wcześniejsza wersja miała przepustnicę sterowaną linką, a nowsza - silnikiem krokowym. Przeróbka jednego modelu na drugi nie ma sensu, skończyło się na zakupie całego nowego podzespołu.

Deska rozdzielcza odmiany 1.6 Touring nieco różni się od Active – plastiki na drzwiach są gorsze

Tablica rozdzielcza sprzed liftingu z 2006 r. prezentuje się nieznacznie ubożej. Mniej przyjemne w dotyku są boczki drzwiowe i kierownica. W pełni intuicyjna obsługa to niewątpliwy plus.Motor

Obydwaj właściciele narzekają na szczelność klimatyzacji. Ale zarazem potwierdzają, że sporo winy za regularną konieczność uzupełniania czynnika ponoszą pracownicy zakładów serwisujących klimatyzację, którzy nie potrafią wyszukiwać mikronieszczelności. A że za pół roku czynnika brak? "No trudno, proszę przyjechać, napełnimy jeszcze raz" - oczywiście odpłatnie.

Dobrze, że to Ford

Większość potencjalnych nabywców wie, że Mazda 3 bazuje podwoziowo na Fordzie Focusie II (przeciwnie niż Mazda 6, która nie ma części wspólnych z Mondeo). Trzeba przyznać, że to spora zaleta - Mazda nie tylko przejęła świetne własności jezdne Forda, ale dzięki temu ma również tanie i łatwo dostępne części zawieszeniowe. Komplet wahaczy tylnych (6 sztuk) można w internecie kupić za ok. 800 zł i będą one już prezentowały niezłą jakość. Szkoda, że podobnie jak w Fordzie, połączenia śrubowe szybko korodują i czasem wahacza po prostu nie da się odkręcić, bo śrubom ukręcają się łby. Gdyby tylko korozja zechciała na tym zakończyć swoją działalność...

Podstępny atak rdzy

Właściciel błękitnej Mazdy 1.6 opowiada, że korozja zaczęła się od niewielkiego ogniska, które przez jakiś czas wydawało się wcale nie powiększać. A potem w krótkim czasie wokół tego ogniska powstał bąbel, który spowodował odklejenie się lakieru i dalsze, jeszcze szybsze postępy rdzy. "Nie wiadomo, co z tym robić" - opowiada użytkownik auta - "może to moja wina, że nie zleciłem zabezpieczenia antykorozyjnego, ale teraz mleko już się rozlało". Rzeczywiście, korozja tylnych błotników, progów, a nawet drzwi jest już zaawansowana. "Auto jeździ bardzo sprawnie, ale wygląda coraz gorzej. Diagnosta kręci nosem na badaniu okresowym. Blacharz mówi, że kompleksowa naprawa będzie kosztować ponad 3000 zł. Handlarz, u którego byłem, powiedział że nie jest zainteresowany takim autem. A ja po prostu jeżdżę i pluję sobie w brodę, że kupiłem taki felerny egzemplarz" - właściciel wersji 1.6 zarzeka się, że będzie to jego ostatnia Mazda w życiu, a kierowca odmiany 2.0 rozważa poważnie zakup nowszej generacji.

Mazda 3 1.6 kontra Mazda 3 2.0+LPG

Używane: Mazda 3 1.6 kontra Mazda 3 2.0+LPG (czytaj więcej)

Z lewej strony - Mazda 3 2.0+LPG, z prawej - Mazda 3 1.6.Motor
Z lewej strony - Mazda 3 2.0+LPG, z prawej - Mazda 3 1.6.Motor
Kluczyk do wersji 2.0 to tzw. scyzoryk ze zintegrowanym sterownikiem zamka centralnego. W 1.6 – zwykły grot.Motor
Naprawdę źle jest jednak na błotniku tylnym. Rdza rozeszła się tak szeroko, że można go tylko wyciąć i wspawać nowy element.Motor
Końcówka tylna progu wygląda już fatalnie. Właściwie można ją przebić na wylot. Pomoże tylko blacharz.Motor
Bagażnik ma 300 litrów pojemności i pokrycie wykonane z materiału, który łatwo się brudzi.Motor
Podgrzewanie foteli to wyposażenie, które znalazło się w słabszej odmianie, a w mocniejszej go zabrakło.Motor
Zupełnie niesportowe fotele mają sporo innych zalet: regulację lędźwiową i trwałe, niewycierające się obicia tapicerskie.Motor
Instalację LPG założono ponad dwa lata temu. Sprawuje się bez zarzutu.Motor
Zbiornik gazu zajął całą wnękę na koło zapasowe. Zamiast niego właściciel wozi po prostu zestaw naprawczy.Motor
Efektowne zegary w tunelach z chromowanymi obwódkami przypominają trochę rozwiązanie z Alfy Romeo 156.Motor
Klimatyzacja automatyczna korzysta z wyświetlacza komputera pokładowego. Jest bardzo prosta w obsłudze.Motor
Automatyczna klimatyzacja i radio sterowane z kierownicy to elementy, które na pierwszy rzut oka wyróżniają ten egzemplarz.Motor
1,6-litrowy silnik to najmocniejszy punkt Mazdy. Nie sprawia problemów.Motor
Tablica rozdzielcza sprzed liftingu z 2006 r. prezentuje się nieznacznie ubożej. Mniej przyjemne w dotyku są boczki drzwiowe i kierownica. W pełni intuicyjna obsługa to niewątpliwy plus.Motor

Mazda 3 1.6/Mazda 3 2.0+LPG - podsumowanie

Opisane przykłady wskazują, jak bardzo mogą się różnić opinie użytkowników na temat jednego modelu. Obydwaj wybrali Mazdę 3 jako auto niezawodne, ale drogie. Właściciel mocniejszej wersji miał z nią więcej problemów mechanicznych, ale jego ogólna ocena jest pozytywna. Użytkownik odmiany 1.6 jest zniechęcony do swojego samochodu za sprawą katastrofalnej korozji, choć przyznaje, że silnik jest naprawdę udany.

Ocena użytkownika

Mazda 3 2.0+LPG

"Dość zaskakująca jest różnica w zużyciu benzyny i gazu. W mieście na 100 km auto potrzebuje ok. 11 l benzyny, ale aż 15 l LPG. Oczywiście w ostatecznym rozrachunku to i tak się opłaca. W trasie zużycie benzyny spada do 7,5 l/100 km". Jeśli chodzi o usterki tego modelu, "jedyny realny problem, który raz uniemożliwił jazdę, to zapieczony klocek hamulcowy w zacisku przednim. Zacisk musiał zostać zregenerowany. Oprócz tego uciekł cały czynnik z klimatyzacji, i to dwukrotnie, bo pierwsza naprawa okazała się nieskuteczna". A co z korozją? "Wszystko wskazuje na to, że po liftingu z 2006 r. poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne, bo mój samochód właściwie nie rdzewieje. Dodam jednak, że znając opinie o korozji w Maździe 3 z forum mazdaspeed.pl, zleciłem dodatkowe zabezpieczenie w warsztacie, warte 1200 zł". Przyczyną stukania z tylnego zawieszenia okazał się luźny łącznik stabilizatora, którego wymiana jest bardzo łatwa i trwa dosłownie kilkanaście minut - poza tym do zawieszenia zastrzeżeń brak.

Mazda 3 2.0+LPG: plusy

  • precyzyjne prowadzenie,
  • dobrze zestrojone zawieszenie,
  • dużo miejsca z tyłu,
  • niezawodny silnik benzynowy.

Mazda 3 2.0+LPG: minusy

  • spore zużycie paliwa,
  • lakier jest zbyt miękki,
  • półka tylna stale podskakuje i skrzypi.
 
2.0 16V
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
150 KM
Maksymalny moment obrotowy
187 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,2
Data
Przebieg
Opis czynności
Koszt
08.2010
56 000 km
Wymiana oleju i filtrów, napełnienie klimatyzacji
1150 zł
10.2010
59 000 km
Montaż instalacji gazowej
2900 zł
12.2010
63 000 km
Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia w warsztacie
1200 zł
05.2011
71 000 km
Wymiana sondy lambda, serwis instalacji gazowej
950 zł
10.2011
77 000 km
Wymiana oleju, regeneracja zacisku hamulcowego
550 zł
10.2011
78 000 km
Wymiana kolektora ssącego
2200 zł
02.2012
80 000 km
Wymiana łączników stabilizatora z tyłu
160 zł
09.2012
85 000 km
Wymiana oleju z filtrem, serwis instalacji gazowej
660 zł
07.2013
98 000 km
Napełnienie klimatyzacji
250 zł
Opony letnie + zimowe 195/55 R15
2400 zł
Koszt LPG na dystansie 42 tys. km (śr. 11,0 l/100 km, 2,40 zł/litr)
11 088 zł
Suma wydatków na naprawy i paliwo na dystansie 42 tys. km
23 508 zł
Koszt 1 kilometra (bez utraty wartości)
0,56 zł

Mazda 3 1.6

Właściciel Mazdy 3 1.6 chwali jej silnik: "zapala nawet przy najniższych temperaturach, pracuje cicho, jest dostatecznie dynamiczny i zużywa średnio ok. 7,5-8 l/100 km. Nie zdarzyło się, żeby spalał olej - między wymianami dwukrotnie dolewano po ok. 1/4 litra, ale to normalne i nie ma się czym przejmować". Nieco gorzej oceniane jest zawieszenie - "podczas przeglądu mechanik wykrył, że z tyłu pękła sprężyna. Niestety, zaszła też konieczność wymiany tylnych wahaczy - tu plus dla Mazdy za współzamienność elementów z Fordem Focusem". Awaria klimatyzacji to standard w tym modelu, przy czym w ciągu 3 lat napełniano ją trzy razy. Rzężenie spod maski było spowodowane zużytymi łożyskami w alternatorze - ta naprawa nie była zbyt skomplikowana. "To, co mnie dobija, to rdza: jak kupiłem to auto, miało małe ognisko korozji na błotniku. Teraz błotniki tylne i progi są przeżarte na wylot. Purchle wyszły też na tylnych drzwiach od spodu. Nawet handlarze nie chcą odkupić ode mnie tego samochodu!".

Mazda 3 1.6: plusy

  • dopracowany silnik,
  • niewielkie zużycie paliwa,
  • zadowalające osiągi,
  • precyzyjnie działająca skrzynia biegów,
  • dobre audio.

Mazda 3 1.6: minusy

  • rdza, rdza, i jeszcze raz rdza,
  • niewygodne wsiadanie (łatwo uderzyć się kolanem w konsolę).
 
1.6 16V
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
105 KM
Maksymalny moment obrotowy
145 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
7,2
Data
Przebieg
Opis czynności
Koszt
05.2010
72 000 km
Przegląd po zakupie, wymiana oleju i filtrów
800 zł
08.2010
78 000 km
Skasowanie świecącej się kontrolki poduszki powietrznej
100 zł
11.2010
84 000 km
Wymiana oleju z filtrem
360 zł
04.2011
92 000 km
Napełnienie klimatyzacji, usunięcie nieszczelności
300 zł
07.2011
96 000 km
Naprawa łożysk alternatora, wymiana paska klinowego
280 zł
11.2011
101 000 km
Przegląd ogólny, wymiana oleju, wymiana tylnych sprężyn i zestawu wahaczy,
napełnienie klimatyzacji
2750 zł
08.2012
114 000 km
Wymiana oleju z filtrem
360 zł
06.2013
122 000 km
Napełnienie i oczyszczenie układu klimatyzacji
220 zł
Opony zimowe 195/55 R15
1100 zł
Koszt paliwa na dystansie 50 tys. km (śr. 7,6 l/100 km, 5,20 zł/litr)
19 760 zł
Suma wydatków na naprawy i paliwo na dystansie 50 tys. km
25 940 zł
Koszt 1 kilometra (bez utraty wartości)
0,52 zł

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas