20 najlepszych używanych aut na rynku

Blisko 8,8 mln samochodów przebadali w okresie od lipca 2017 do czerwca 2018 roku w Niemczech pracownicy TUV w ramach obowiązkowych przeglądów technicznych. W oparciu o te dane, jak co roku, powstała obszerna analiza usterkowości pojazdów.

article cover
Piotr MecikEast News

Raport o stanie aut poruszających się po niemieckich drogach przygotowywany jest przez TUV cyklicznie od 1972 roku. W zestawieniu "TUV 2019" uwzględniono wyłącznie modele, których reprezentacja w skali całego kraju liczyła ponad 10 tys. egzemplarzy. Mówiąc prościej - by auto mogło trafić do rankingu, w placówkach TUV pojawić musiało się co najmniej 10 tys. egzemplarzy danego modelu. Dzięki temu można było uniknąć przekłamań wynikających z tzw. efektu skali. Ostatecznie w badaniu uwzględniono aż 231 różnych modeli samochodów osobowych.

Pamiętajmy, że ranking powstaje w oparciu o obowiązkowe badania techniczne - ocena więc ogólną kondycję pojazdu nie biorąc pod uwagę sytuacji losowych wynikających z awarii w trasie i interwencji pomocy drogowych. Mimo tego zestawienie daje dość wiarygodny obraz szeroko pojętej jakości danego modelu. Trudno przecież zakładać, by kierowca wybierał się na obowiązkowe badanie techniczne mając świadomość występujących w pojeździe usterek. Nie trzeba chyba tłumaczyć, że niemieccy diagności raczej nie należą do ludzi skłonnych "przymknąć oko" na usterkę i dopuścić niesprawny samochód do ruchu. Można więc śmiało założyć, że użytkownicy badanych pojazdów w zdecydowanej większości przypadków nie mieli świadomości zaistniałych usterek. Mimo tego, za szokujący uznać można fakt, że aż w 4789 przypadkach samochody, które pojawiły się na obowiązkowym przeglądzie, opuściły stacje kontroli pojazdów na lawetach. Auta uznane zostały za zagrożenie i natychmiast wycofane z ruchu. Taka opinia jest w zasadzie równoznaczna z poleceniem zezłomowania pojazdu!

Raport TUV od lat dzieli pojazdy na kategorie wiekowe. Obecnie jest ich pięć. Najmłodsza obejmuje auta w wieku 2 i 3 lat. Najstarsza - samochody mające na koncie 10 i 11 wiosen.

Co ciekawe, w każdej z pięciu kategorii wiekowych zwyciężył ten sam model - Porsche 911. W tym przypadku nie chodzi jednak wyłącznie o wysoką jakość samego auta, ale fakt, że trafia ono z reguły w ręce użytkowników, którzy nie szczędzą środków na serwis i użytkują je raczej incydentalnie. W pierwszej kategorii wiekowej (2-3 lata) średni przebieg Porsche 911 wynosił 26 tys. km. W ostatniej, obejmującej auta w wieku 10-11 lat, było to zaledwie 77 tys. km.

Jeśli odrzucić ten model jako pojazd "kolekcjonerski" lub "weekendowy" okaże się, że najmniej usterkowe samochody wieku 2-3 lat to trzy modele Mercedesa: klasa B (średni przebieg 39 tys. km), GLK (średni przebieg 50 tys. km) i SLK (średni przebieg 29 tys. km).

Wśród pojazdów w wieku 4 i 5 lat znów króluje Mercedes klasy B (średni przebieg 57 tys. km) przed Audi Q5 (średni przebieg 84 tys. km) oraz - uwaga - Renault Captur (średni przebieg 44 tys. km).

W kategorii 6 i 7 latków znów na czoło wysuwa się Mercedes z modelem SLK (średni przebieg 56 tys. km). Kolejne są: Audi TT (średni przebieg 76 tys. km) i Audi Q5 (średni przebieg 111 tys. km).

Biorąc pod uwagę średni wiek samochodu w naszym kraju polskich kierowców najbardziej zainteresują zapewne dwie ostatnie kategorii wiekowe. W obu przypadkach publikujemy czołową dziesiątkę.

Lista najmniej usterkowych 8 i 9 latków prezentuje się następująco:

1. Porsche 911 (usterkowość 8,3 proc., średni przebieg 64 tys. km)

2. BMW X1 (usterkowość 11,9 proc., średni przebieg 110 tys. km)

3. Audi TT (usterkowość 12,2 proc., średni przebieg 97 tys. km)

4. Toyota Avensis (usterkowość 13,7 proc., średni przebieg 116 tys. km)

4. Volkswagen Golf Plus (usterkowość 13,7 proc., średni przebieg 93 tys. km)

6. Audi Q5 (usterkowość 14,8 proc., średni przebieg 133 tys. km)

7. Mercedes klasy E Coupe (usterkowość 14,9 proc., średni przebieg 100 tys. km)

8. Mercedes SLK (usterkowość 15,2 proc., średni przebieg 74 tys. km)

9. Honda Jazz (usterkowość 15,7 proc., średni przebieg 87 tys. km)

9. Mercedes GLK (usterkowość 15,7 proc., średni przebieg 119 tys. km)

Najmniej usterkowe auta  w wieku 10 i 11 lat:

1. Porsche 911 (usterkowość 11,7 proc., średni przebieg 77 tys. km)

2. Mazda 2 (usterkowość 15,7 proc., średni przebieg 92 tys. km)

3. Audi TT (usterkowość 16,8 proc., średni przebieg 112 tys. km)

4. Mercedes SLK (usterkowość 18,6 proc., średni przebieg 89 tys. km)

5. VW Golf Plus (usterkowość 18,9 proc., średni przebieg 115 tys. km)

6. Toyota Auris (usterkowość 19,1 proc., średni przebieg 110 tys. km)

7. Toyota Corolla Verso (usterkowość 19,5 proc., średni przebieg 140 tys. km)

8. Opel Agila (usterkowość 20,9 proc., średni przebieg 86 tys. km)

9. Volkswagen Tiguan (usterkowość 21,6 proc., średni przebieg 128 tys. km)

10. Mercedes klasy A (usterkowość 21,8 proc., średni przebieg 105 tys. km)

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas