Koszmarne ceny napraw. Za te usterki zapłacisz najwięcej

Średnie roczne wydatki przeznaczane na utrzymanie samochodu, nie wliczając w nie paliwa, mogą sięgnąć nawet 12 tys. złotych. Co więcej, aż 2/3 polskich kierowców, jako koszty najbardziej obciążające domowy budżet wskazuje naprawy.

Czasem naprawa samochodu może kosztować fortunę
Czasem naprawa samochodu może kosztować fortunęPiotr JędzuraReporter

Na jakie elementy silnika warto zwracać szczególną uwagę, aby minimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia usterki, a także koszty naprawy?

Uszkodzona turbosprężarka

Turbosprężarki są instalowane w coraz większej liczbie aut. Ich zadaniem jest wtłaczanie jak największej, dodatkowej ilości powietrza do komory spalania. Dzięki temu wzrasta moc jednostki napędowej. Jak dbać o ten element auta? Przede wszystkim nie wolno gasić silnika od razu po zakończeniu szybkiej jazdy, ponieważ może skutkować to różnego rodzaju uszkodzeniami m.in. - pojawieniem się luzów na łożyskowaniu wirnika, nieszczelnościami czy zaolejeniem układu ssącego. W czasie jazdy z zimnym silnikiem należy unikać przekraczania obrotów, przy których turbosprężarka osiąga optymalną prędkość pracy. Zanim uzyskamy maksymalne osiągi, olej silnikowy powinien być rozgrzany (pamiętajmy, że rozgrzewa się wolniej niż płyn chłodzący) - optymalna temperatura pracy tego środka smarnego to 95-105 stopni Celsjusza.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem w przypadku silników z turbosprężarką jest używanie olejów syntetycznych najwyższej jakości, na przykład Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30. Takie produkty cechuje odporność na utlenianie w wysokich temperaturach pracy i zdolność do przeciwdziałania tworzeniu się osadów na najważniejszych częściach turbosprężarki oraz silniku. Nie dziwi zatem fakt, że coraz większa grupa konsumentów stawia na tzw. "syntetyki". Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat ich udział w rynku wzrósł z 5,5 proc. w 2007 do 16,29 proc.

Awaria koła dwumasowego

Przyczyny uszkodzenia tego podzespołu zazwyczaj związane są z niewłaściwą eksploatacją samochodu. Na przyspieszenie zużycia koła dwumasowego może wpływać częsta jazda na zbyt niskich obrotach, wadliwa praca układu zapłonowego i wtryskowego czy pozostawianie samochodu na biegu jałowym np. w celu podtrzymania działania klimatyzacji. By przedłużyć "życie" dwumasowego koła zamachowego wato zwrócić uwagę na płynność jazdy - unikanie zbędnych przyspieszeń, zrywów i skrajnych przeciążeń układu napędowego (np. "ostra" zmiana biegów).

Kłopotliwe cewki zapłonowe

W przypadku silników benzynowych do często spotykanych usterek należą także problemy z układem zapłonowym, a zwłaszcza cewkami. Efektem awarii cewki zapłonowej jest przede wszystkim wypadanie zapłonów (nierówna praca) lub całkowity brak iskry na którymś z cylindrów. Takie usterki zdarzają się szczególnie często w samochodach z instalacjami LPG. Wynika to z tego, że świece zapłonowe przy zasilaniu gazowym wypalają się szybciej niż podczas jazdy na benzynie. Na uszkodzenie cewek zapłonowych mogą wskazywać problemy z uruchomieniem jednostki napędowej, szarpanie silnika, spadek mocy czy wyższe zużycie paliwa.

Niesprawne wtryskiwacze

Awaria tego elementu objawia się przede wszystkim poprzez spadek mocy jednostki napędowej, zwiększenie zużycie paliwa, szarpanie lub specyficzne stukanie silnika. Zdarza się również, że silnik gaśnie po nagrzaniu lub pojawiają się trudności z jego odpaleniem. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo. Dlatego chcąc utrzymać silnik w dobrym stanie, należy tankować na sprawdzonych stacjach, a także regularnie wymieniać filtry i olej silnikowy - zgodnie z zaleceniami producenta danego pojazdu.

Pamiętajmy, że w czasie jazdy silnik samochodu poddawany jest ekstremalnym obciążeniom. W ciągu 1 sekundy dochodzi w nim do ponad 30 zapłonów mieszanki paliwowej, a każdy zapłon wytwarza temperaturę przekraczającą nawet 2000 stopni Celsjusza. Przy spokojnej jeździe, tłok w cylindrze porusza się około 100 razy na sekundę, a wał korbowy obraca się z prędkością kilku tysięcy obrotów na minutę. To wszystko sprawia, że jednostka napędowa wymaga szczególnej dbałości. Regularne przeglądy mogą przedłużyć "życie" silnika i jego najważniejszych elementów, zwiększyć jego sprawność, a co najważniejsze pozwoli uniknąć nieprzewidzianych i kosztownych napraw.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas