Reklama

Toyota Prius

W listopadzie 2022 miała miejsce premiera piątej generacji Toyoty Prius. /materiały prasowe
  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1997

Toyota Prius była pierwszym na świecie seryjnym samochodem o napędzie hybrydowym. Produkcja tego modelu segmentu C zaczęła się w 1997 roku. Dziś japoński producent ma na koncie już pięć generacji Priusa. Jego najnowszą odsłonę zaprezentowano w listopadzie 2022 roku w Los Angeles i Tokio.

Historia Toyoty Prius

Prototyp Toyoty Prius został zaprezentowany w 1995 roku podczas targów motoryzacyjnych w Tokio. Do sprzedaży – niemal wyłącznie na rynku japońskim – ten model trafił 10 grudnia 1997 roku. Dopiero od 2000 roku pojazd jest dostępny również w Europie.

Toyotę Prius o kodzie XW10 zbudowano na bazie modelu Echo, a więc sedana Toyoty Yaris, sprzedawanego w Stanach Zjednoczonych. Innowacją na skalę światową było zastosowanie hybrydowego układu napędowego z silnikiem spalinowy 1,5 l (58 KM) i silnika elektrycznego (40 KM).

Świeżo po premierze hybryda Toyoty zyskała tytuł japońskiego samochodu roku 1997 i zdobyła nagrodę Car of the Year. Rok po wprowadzeniu Priusa do sprzedaży w Europie ten model zajął trzecią pozycję w plebiscycie Europejski Samochód Roku 2001. Od początku Toyota Prius plasowała się w segmencie C. Jej rynkowi konkurenci to m.in. Hyundai IONIQ Hybrid.

Toyota Prius – generacje

Pierwsza generacja Toyoty Prius była ewenementem na skalę światową ze względu na seryjną produkcję pojazdów hybrydowych. Druga generacja pojawiła się w portfolio producenta po sześciu latach od premiery, a więc w 2003 roku. 

Model został wtedy gruntownie przeprojektowany. Otrzymał nadwozie typu liftback, oferował więcej miejsca w środku (dzięki innemu niż w pierwszej generacji rozmieszczeniu elementów konstrukcji) i pierwszy w branży klimatyzator z elektryczną sprężarką. Zmieniono także akumulator, przez co samochód był lżejszy i mocniejszy.
 
Toyota Prius trzeciej generacji (XW30) była dostępna od 2009 roku. Wyróżniała się zmienioną karoserią o zdecydowanie bardziej aerodynamicznym kształcie. Ten model miał także mniejsze spalanie i większą moc niż poprzedni – łącznie z silnika benzynowego i elektrycznego generował 134 KM w porównaniu do wcześniejszych 82 KM. Projektanci Priusa III wykorzystali w nim wiele surowców pochodzenia naturalnego, np. ketmię konopiowatą. Model przeszedł lifting w 2011 roku, a także zaczęto go oferować w wersji Hybrid Plug-In.
 
Czwarta generacja Priusa pojawiła się w 2015 roku. Do jej budowy wykorzystano nową płytę podłogową TNGA. Stylistycznie widać w nim natomiast nawiązania do napędzanej wodorem Toyoty Mirai. Twórcy pojazdu zastosowali w nim nową generację napędu hybrydowego z akumulatorem niklowo-metalowo-wodorkowym. Opracowano także nową wersję Priusa, Plug-in Hybrid.
 
Piąta generacja została zaprezentowana w listopadzie 2022 roku. Obejmuje ona napęd hybrydowy przydatny w dłuższych trasach i tryb elektryczny plug-in.

Toyota Prius – dane techniczne

Wszystkie generacje Toyoty Prius były napędzane przez silniki hybrydowe na bazie jednostek benzynowych i akumulatorów elektrycznych. Natomiast od 2011 roku oferowano je opcjonalnie w wersji elektrycznej Plug-In Hybrid.

Najnowsza, piąta generacja jest dostępna z napędem hybrydowym zbudowanym na bazie silników benzynowych 1,8 i 2,0 l. W wersji plug-in 2,0-litrowy silnik pracuje razem z silnikiem elektrycznym i akumulatorami litowo-jonowymi, uzyskując 220 KM.

Standardowo pojazdy mają napęd na tylną oś, chociaż dostępna jest też wersja z napędem na wszystkie koła (E-Four). W Europie dostępna w sprzedaży będzie wyłącznie wersja Hybrid Plug-In.

Toyota Prius – opinie kierowców

Toyota Prius od początku produkcji cieszy się dobrymi opiniami użytkowników. Cenione są jej niezawodność, niskie spalanie i rozwiązania technologiczne – coraz bardziej zaawansowane w kolejnych generacjach i wyprzedzające konkurencję.

Wśród minusów wymieniane są np. estetyka nadwozia, która nie trafia we wszystkie gusta, a także stosunkowo wysokie koszty napraw. W starszych wersjach tego modelu zdarza się, że akumulatory szybko się rozładowują.

Wiadomości