Toyota Prius... na gaz. Czy opłaca się montować instalację LPG w hybrydzie?

Czysta abstrakcja. Czysta, bo instalacja LPG czyni Priusa jeszcze bardziej ekologicznym. Abstrakcja – bo po co ją montować w tak oszczędnym aucie?

Toyota Prius z LPG
Toyota Prius z LPGMotor
  • Rekordowe zużycie: 3,1 l LPG/100 km
  • Realne zużycie: 4-5 l LPG/100 km
  • Koszt instalacji: 3550 zł

W ubiegłym roku opisywaliśmy na naszych łamach hybrydową Toyotę Auris przystosowaną do zasilania gazem. Tym razem prezentujemy najnowszą generację modelu Prius, którą także wyposażono w instalację LPG.

Montaż został przeprowadzony niezależnie (importer Toyoty nie przewiduje takiej opcji dla klientów), ale podobnie jak w przypadku Aurisa wszystko działa bez najmniejszych problemów.

Wiele się zmieniło

Wróćmy jednak do samego Prusa. Na pierwszy rzut oka, jego zespół napędowy wydaje się identyczny jak ten stosowany w starszej generacji modelu. W praktyce jest bardziej ekonomiczny i zapewnia odczuwalnie lepszą dynamikę.

Uderzająca jest poprawa charakterystyki - Prius zaskakująco żywiołowo reaguje na ruchy pedału przyspiesznika. Nie wyje podczas rozpędzania, a maksymalny moment dostępny jest w bardzo szerokim zakresie obrotów. Okazuje się, że w cyklu Atkinsona, w którym pracuje silnik benzynowy Priusa, drzemały spore rezerwy.

Jeśli użytkownik stosuje się do poleceń komputera pokładowego, może pobijać rekordy w niskim zużyciu paliwa. Najlepszy wynik, jaki odnotowano podczas testów przedsprzedażnych instalacji to 3,1 l LPG/100 km. Wyniki realne do uzyskania podczas codziennej jazdy oscylują w przedziale od 4 do 5 l gazu na każde 100 km.

Trzeba oczywiście pamiętać, że hybrydy najlepiej radzą sobie w mieście i w cyklu mieszanym. Na autostradzie, z pełnym obciążeniem nie są już takie oszczędne, choć ta generacja modelu poprawiła się także w tej kategorii. Jazda z prędkościami do 140 km/h jest ekonomiczna i znacznie mniej uciążliwa niż w starszych wersjach.

Kontrolka pod przełącznikiem benzyna/LPG sygnalizuje rezerwę płynu do lubryfikacji gniazd zaworowych.Motor
Pokładowe menu pozwala m.in. na wyświetlanie historii średniego zużycia benzyny. Gdy auto jeździ na LPG wartości są zaniżone o ok. 30%, ale i tak imponują.Motor
Instalacja nie zakłóca pracy komputera monitorującego pracę zespołu hybrydowego. Wyświetlacze działają bez uwag.Motor

Nowinki w instalacji

Instalacje gazowe do hybrydowych Toyot mają przed sobą przyszłość. Wszystko dlatego, że interesują się nimi nie tylko jednostkowi, odrobinę zwariowani klienci, ale także floty i korporacje taksówkarskie.

BRC jest jedną z pierwszych firm, które wprowadziły na polski rynek instalację LPG do wybranych hybrydowych Toyot, a teraz sukcesywnie dopracowuje zwój system.

Do hybrydowych Toyot opracowaliśmy specjalne, bardzo dokładne mapy wtrysku LPG. Testowaliśmy je jednocześnie na trzech Priusach na naszej hamowni i w warunkach drogowych.
Piotr Oleksyk, główny inżynier BRC Polska

Najwyraźniejszą zmianą w stosunku do generacji opisywanej rok temu jest wyeliminowanie charakterystycznego cykania elektrozaworu, który włączał i wyłączał gaz w zależności od tego, czy hybryda używała silnika benzynowego, czy elektrycznego. Początkowo producent miał zastosować nowy typ wspomnianego elementu, ale ostatecznie stanęło na poważnych zmianach w sterowniku. Komputer LPG odczytuje z magistrali danych CAN Priusa status jednostki i wie, czy wyłączenie silnika nastąpiło w ramach jazdy hybrydowej, czy też chodzi o zakończenie jazdy. Dzięki temu ciągła praca zaworu odcinającego gaz nie jest potrzebna i temat został rozwiązany.

Sprawą drugą jest bardzo dokładne opracowanie mapy sterownika LPG - dokładnie do konkretnego modelu samochodu, co eliminuje konieczność wykonywania adaptacji.

Zmianie nie uległ natomiast koszt - to wciąż ok. 3500 zł (dokładnie 3550 zł).

Co z gwarancją?

Dealerzy podchodzą do sprawy indywidualnie. Zazwyczaj po przeróbce z ochrony gwarancyjnej zostaje wyłączony silnik benzynowy, który można ubezpieczyć w niezależnych firmach.

Toyota Prius z LPGMotor

PODSTAWOWE INFORMACJE NA TEMAT PRIUSA IV I ZAMONTOWANEJ W NIM INSTALACJI LPG

CENA SAMOCHODU

  • 119 000 zł: tyle kosztuje najnowsza Toyota Prius w bazowej wersji Active. Model wyróżnia się tym, że już w podstawie ma więcej niż naprawdę potrzeba, czyli nie tylko automatyczną przekładnię (a dokładnie planetarną) i klimatyzację, ale także felgi ze stopów lekkich, kamerę cofania, "inteligentny kluczyk". Samochód występuje tylko w jednej wersji silnikowej - 1.8/122 KM.
  • W oparciu o tę instalację bez problemu można przerabiać także hybrydowe Aurisy (cena od 87 400 zł) czy wybrane używane hybrydowe Toyoty.

CENA PRZERÓBKI, MODELE

  • 3550 zł: taką kwotę trzeba zapłacić za przeróbkę samochodu w oparciu o opisywaną instalację BRC Sequent 32.
  • 3150 zł: inną opcją jest nieco tańszy system Zavoli.
  • Inne propozycje: BRC i Zavoli to oczywiście nie jedyne instalacje oferowane w wersjach dla hybryd. Wybrane warsztaty korzystają np. z instalacji KME, Landi renzo, Lovato czy STAG. Wybierając instalację w warsztacie, warto się jednak upewnić, czy będzie to rozwiązanie standardowe adaptowane w tym warsztacie, czy produkt przeznaczony do auta hybrydowego.

ZUŻYCIE PALIWA

  • 5 l LPG/100 km: takie przyjęliśmy realne zużycie gazu podczas jazdy w mieście. Przy cenie LPG 2,29 zł za litr daje to koszt ok. 12 zł na każde 100 km. Dla porównania - zużycie 6 l benzyny na 100 km oznacza wydatek ok. 30 zł. Po każdych 100 km w kieszeni zostaje zatem ok. 18 zł.

KIEDY TO SIĘ ZWRÓCI?

20 tys. km: mniej więcej tyle trzeba przejechać w mieście, żeby zwrócił się koszt montażu instalacji. Innymi słowy - co 20 tys. km w kieszeni użytkownika zostaje ok. 3500 zł. Posiadacze Priusów przed podjęciem decyzji o sprzedaży przejeżdżają nimi przynajmniej 300 tys. km (widać to w ogłoszeniach), a to oznacza, że w ciągu całego okresu eksploatacji zaoszczędzą ponad 50 tys. zł (lub ok. 45 tys. zł, uwzględniając z dużym zapasem koszt instalacji i jej serwisowania).

JAK WYGLĄDA PRZERÓBKA

Montaż instalacji LPG w Priusie trwa tak jak w przypadku innych popularnych samochodów jeden dzień roboczy.Motor

SILNIK

Pierwszy raz silnik uruchamia się na benzynie, po chwili automatycznie włącza się zasilanie LPG. Później pracuje już tylko na LPG (lub na prądzie). W tym Priusie zamontowano także system lubryfikacji gniazd zaworowych sterowany elektronicznie z kontrolką rezerwy. Płyn za 25 zł starcza na ok. 10-12 tys. km.

Cała instalacja jest schowana pod ozdobnym dekielkiem z tworzywa sztucznego.Motor

ZBIORNIK

Prius ma pokaźną wnękę na koło zapasowe. Można ją wykorzystać na trzy sposoby: zbiornik 36 l + zapasowe koło dojazdowe, zbiornik 40 l (podnosi podłogę o 2 cm) lub zbiornik 52 l (wymaga podniesienia podłogi do linii zderzaka, rekordowy zasięg podczas testów - 1400 km).

Ten zbiornik ma pojemność 40 l, co daje zasięg 1000 km.Motor

WLEW GAZU

W większości montowanych obecnie instalacji wlew do tankowania LPG chowa się pod klapką do tankowania benzyny. W tym przypadku miejsca nie było zbyt dużo, więc samą końcówkę trzeba wozić w schowku i wkręcać przed tankowaniem.

Przed tankowaniem do wlewu trzeba wkręcić końcówkę, w którą wciska się pistolet. Motor

PODSUMOWANIE

Jeśli hybryda jest na dzień dzisiejszy zdecydowanie bardziej atrakcyjną propozycją niż samochód elektryczny, to co powiedzieć o jeszcze oszczędniejszej i tylko nieznacznie droższej hybrydzie z LPG? Popularyzacja takich rozwiązań jest prawdopodobnie kwestią najbliższych kilku lat.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 36/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas