Używana Toyota Prius II (2003-2009) - test długodystansowy
Trudno znaleźć samochód lepiej dostosowany do warunków miejskich niż Prius. A czy używana hybryda to ryzyko? Nie, pod warunkiem że była stale użytkowana.

TESTOWANA TOYOTA PRIUS II
- przebieg 125 tys. km
- rok prod.: 2005
- szczegółowy raport z ostatnich 70 tys. km
- start: 55 tys. km
- meta: 125 tys. km
- obecna wartość: 22 tys. zł
TOYOTA PRIUS II: O MODELUlata produkcji: 2003-2009napęd: silnik benzynowy + elektryczny: 1.5 76 KM + 67 KM,moc łączna układu 110 KM
Użytkownik tego Priusa kupił go w wyniku równania. Dodał do siebie: planowane duże przebiegi w mieście, niezawodność, skrzynię automatyczną i niechęć do diesli. Wynikiem okazał się właśnie Prius.
Trafiła się zresztą niesłychana okazja: hybrydowa Toyota kupiona w polskim salonie, z historią serwisową z ASO za 30 000 zł (w 2012 r.). "Moim poprzednim samochodem był Golf Plus 1.9 TDI. Nie można nazwać go złym, raczej przeciętnym... i dość hałaśliwym" - wspomina użytkownik Priusa. "Kupiłem Priusa po tym, jak miałem okazję przejechać się takim samochodem pożyczonym od znajomego. Zachwycił mnie wyciszeniem".

![[1] 125 000 km to dopiero początek. W Stanach nie brak Priusów, które przejechały 300 000 mil. [2] Nietypowy pomysł: regulacja temperatury z kierownicy. [1] 125 000 km to dopiero początek. W Stanach nie brak Priusów, które przejechały 300 000 mil. [2] Nietypowy pomysł: regulacja temperatury z kierownicy.](https://i.iplsc.com/0005YOYBHKGIAXR1-C322-F4.webp)
Nie zawiódł, ale...
Na dystansie 70 000 km nie przytrafiła się żadna usterka, która unieruchomiłaby samochód. Zespół akumulatorów trakcyjnych jest w znakomitym stanie. Zresztą dzięki temu, że Priusy zyskały popularność na taksówkach (póki co - w Warszawie), pojawiła się firma, która specjalizuje się w naprawie poszczególnych modułów z ogniwami. Jest ich 28, po 6 ogniw w module. Najczęściej po dużym przebiegu i tak przepala się tylko jedno lub dwa, co pozwala utrzymać koszt naprawy na poziomie poniżej 1500 zł. "Najważniejsze, żeby samochód był w ciągłej eksploatacji, bo długie przestoje powodują duży spadek pojemności akumulatorów" - przypomina właściciel. Nie bez znaczenia jest też garaż: mroźna zima przyspieszy zużycie baterii.
Najbardziej irytującym problemem w trakcie ponadtrzyletniej eksploatacji okazała się niska trwałość żarówek. Trzy miesiące i czas na zmianę, a ta operacja zajmuje co najmniej pół godziny, pod warunkiem że akurat jest jasno i nie zacina deszcz. Dostęp z przodu to horror, z tyłu jest już o wiele łatwiej.
Z części innych niż typowo eksploatacyjne zużyło się łożysko prawego, przedniego koła. Wymiana w ASO została wyceniona aż na 2000 zł. Obecnie zaczęło już być słyszalne łożysko w lewym przednim kole.


Z gazem w podłodze
W warunkach miejskich zużycie paliwa Priusa nie przekracza 5,8-5,9 l/100 km, a nie stanowi problemu osiągnięcie wyniku na poziomie 5 l/100 km. Nawet 40% dystansu w mieście Prius pokonuje przy wyłączonym silniku spalinowym.
W trasie zużycie paliwa wynosi ok. 6 l/100 km, lub nawet nieco mniej. Prius zachęca do jazdy zgodnej z przepisami, bo przekraczanie 140 km/h na autostradzie skutkuje gwałtownym wzrostem spalania nawet do 8 l/100 km. Ponadto silnik spalinowy tego auta nie lubi długotrwałej jazdy na wysokich obrotach "z gazem w podłodze". Pojawia się wtedy zużycie oleju, o którym sporo pisze się na forach amerykańskich. W warunkach miejskich problem praktycznie nie występuje.

Woli gładkie jezdnie
Dla zmniejszenia masy nieresorowanej obręcze kół Priusa wykonano ze stopów z dodatkiem magnezu. Są lekkie - to prawda, ale dużo mniej odporne na uszkodzenia wywołane przez wpadnięcie w dziurę. Właściciel opowiada, że przy wymianie opon, zakład wulkanizacyjny zużywa mnóstwo czasu na wyważenie kół, a pracownicy narzekają, że felgi są pogięte. We znaki daje się twarde tylne zawieszenie: tył Priusa podskakuje przy pokonywaniu progów zwalniających.
Serwis hybrydowy
"Nabywcy używanego Priusa przywiązują dużą wagę do serwisowania samochodu w ASO, auto bez pieczątek w książce serwisowej traci dużo na wartości. Dlatego na przeglądy podstawowe z wymianą oleju i filtrów jeżdżę do ASO, ale większe naprawy zlecam już w warsztacie nieautoryzowanym. Nie ma obawy - ten samochód jest już dobrze znany mechanikom i nie aż tak skomplikowany" - opowiada właściciel.
Brak alternatora i rozrusznika to kolejna cecha obniżająca awaryjność. Trwałe okazują się również hamulce. Dzięki hamowaniu regeneracyjnemu klocki hamulcowe zużywają się wolniej.
Właściciel planuje w przyszłości wymianę Priusa na Lexusa CT200h, głównie z tego powodu, że potrafi on dłużej podróżować tylko na prądzie. Powstrzymuje go to, że CT200h ma ciaśniejsze wnętrze.
TOYOTA PRIUS II: OCENA WNĘTRZA, PRZESTRONNOŚCI I JAKOŚCI WYKOŃCZENIA

Prius w środku wygląda co najmniej nietypowo (fot. wyżej). Dominującym elementem jest ogromny ekran centralny, a kierownicy nadano spłaszczony, jajowaty kształt. Początkowo trudno się połapać, ale błyskawicznie okazuje się, że wszystko jest nadzwyczaj intuicyjne. Ciekawostkę stanowi fabryczny odtwarzacz kaset magnetofonowych. Po 125 tys. km w kabinie nie widać śladów zużycia. Nic też nie skrzypi, a wszystkie urządzenia elektryczne działają bez zarzutu. Zadziwia ilość miejsca na tylnej kanapie, porównywalna z autami klasy wyższej. Szkoda, że widoczność do przodu ograniczają grube słupki, a do tyłu - dziwaczna tylna szyba przedzielona spoilerem.
TOYOTA PRIUS II: OCENA SILNIKA, DYNAMIKI I ZUŻYCIA PALIWA
Toyota Prius II (2005) | |
---|---|
Silnik | beznynowy + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1497 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 110 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 115 + 400 Nm |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,3 l/100 km |
Realne zużycie paliwa na dystansie 70 000 km wprawdzie odbiega od danych fabrycznych, ale i tak jest bardzo małe, nawet na tle rywali z silnikiem Diesla. W warunkach miejskich jest to nie więcej niż 5,5 l/100 km, chyba że przy bardzo niskich temperaturach. W trasie przy stałej prędkości poniżej 120 km/h zużycie wynosi także niecałe 6 l/100 km, a to dzięki dobrej aerodynamice. Nadmierne "żyłowanie" silnika skutkuje zużyciem oleju.
TOYOTA PRIUS II (2003-2009): PRZEGLĄD W SERWISIE - OCENA MECHANIKA

Prius powędrował na podnośnik, a my razem z mechanikiem - pod samochód. Przegląd wykazał, że zawieszenie jest w dobrym stanie, ale łożysko lewego przedniego koła domaga się już wymiany (występuje luz). Tylna belka ma bardzo solidną konstrukcję, jednak w razie wymiany amortyzatorów zapłaci się sporo, bo trzeba w tym celu demontować sprężyny. Układ wydechowy także okazał się być w bardzo dobrym stanie, a z silnika nic nie ciekło. Ideał? Nie, do tego Priusowi daleko, a to z powodu korozji, która zadomowiła się już na wewnętrznej stronie progów. To miejsce jest typowe nie tylko dla Toyot, ale też np. Nissanów.


[1] Witamy rdzę - Toyota od lat nie kładzie zabezpieczenia antykorozyjnego na wewnętrznej części progu. [2] Zabezpiecz póki czas - korozję widać też na elementach podłogi. Jeszcze ich nie "przegryzła", ale czas na reakcję. [3] Tłumik jak nowy - wytrzymał już 10 lat, a wytrzyma jeszcze kolejnych kilka. Nie rozgrzewa się zanadto. [4] Już prościej się nie da - zawieszenie tylne to zwykła belka skrętna. Tania, trwała i zapewniająca minimum komfortu. [5] Sucho jak na pustyni - po 125 tys. km na obudowie układu napędowego nie widać śladu wycieków. Tak trzymać.
TOYOTA PRIUS II: OCENA TRWAŁOŚCI PODZESPOŁÓW, TYPOWE USTERKI

Elektronika
W samochodach, które długo stały bez ruchu, może uszkodzić się ogniwo (lub kilka) w zespole akumulatorów. Naprawa to od 600 do ok. 2000 zł.
Silnik
Nie lubi wysokich obrotów. Coraz częstsze są doniesienia o tym, że Priusy w dłuższych trasach zużywają olej. W mieście ten efekt nie występuje.
TOYOTA PRIUS II: OCENA DETALI - CO JEST UDANYM POMYSŁEM, A CO IRYTUJE?
To nam się podoba
- bardzo dużo miejsca na kolana z tyłu
- możliwość regulacji klimatyzacji z kierownicy
- doskonałe wyciszenie
To się nam nie podoba
- twarde zawieszenie
- słaba widoczność do tyłu
- zbytecznie utrudniony dostęp do żarówek przednich

[1] PRZEŁĄCZNIK KIERUNKU JAZDY Po co większy? Mały rozmiar oszczędza miejsce w kabinie. [2] WIĘCEJ SZKODY NIŻ POŻYTKU Okienko pod spoilerem nie pomaga, do tyłu nic nie widać.
TOYOTA PRIUS II: SYTUACJA RYNKOWA, UTRATA WARTOŚCI
MODEL | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |
1.5 Hybrid | 34 000 zł | 30 000 zł | 28 000 zł | 24 000 zł | 22 000 zł | 14 000 zł |
W porównaniu z innymi kompaktowymi modelami Toyoty (Auris, Corolla), podaż Priusów jest znikoma. Z drugiej strony, wśród nowszych samochodów można trafić na atrakcyjne oferty sprzedawane przez dealerów Toyoty w programie Pewne Auto. Przeważnie są droższe niż 30 000 zł. Najtańsze są Priusy sprowadzone z USA, ale są też najgorzej wyposażone. W ich przypadku istnieje ryzyko uszkodzenia akumulatorów.
1. OPŁATY | |||
Ubezpieczenie OC i AC w okresie 3 lat (samochód ubezpieczony w Warszawie) | 5400 zł | ||
2. CZYNNOŚCI SERWISOWE | |||
Data | Przebieg | Opis czynności | Koszt |
08.2012 | 56 000 km | Przegląd w ASO po zakupie, wymiana oleju, filtrów, świec, sprawdzenie luzów | 1400 zł |
02.2013 | 70 000 km | Przegląd okresowy w ASO – zakres podstawowy | 800 zł |
06.2013 | 77 000 km | Wymiana felgi (była pokrzywiona) | 750 zł |
11.2013 | 85 000 km | Przegląd okresowy w ASO | 790 zł |
04.2014 | 92 000 km | Wymiana obudowy lusterka (uszkodzenie) | 250 zł |
09.2014 | 101 000 km | Przegląd okresowy, wymiana łożyska koła przedniego w ASO | 1985 zł |
12.2014 | 106 000 km | Wymiana klocków i tarcz hamulcowych poza ASO | 670 zł |
09.2015 | 115 000 km | Przegląd okresowy w ASO | 740 zł |
- | - | Komplet opon zimowych 195/55 R16, badanie techniczne x 3, żarówki | 1900 zł |
Suma wydatków z punktu 2 | 9285 zł | ||
3. KOSZTY PALIWA | |||
Na dystansie 70 tys. km (średnie spalanie: 5,5 l/100 km, ilość zużytego paliwa: 3850 l, cena uśredniona: 5,00 zł za litr) | 19 250 zł | ||
PODSUMOWANIE KOSZTÓW | |||
Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo) | 33 935 zł | ||
Utrata wartości (zakup: 30 tys. zł, obecna wartość: 22 tys. zł) | 8000 zł | ||
Łączny koszt na dystansie 70 tys. km | 41 935 zł | ||
Koszt 1 km bez utraty wartości | 0,48 zł | ||
Koszt 1 km z utratą wartości* | 0,60 zł | ||
* inne samochody: Audi A4 - 0,97 zł, Fiat Bravo - 0,88 zł, Renault Clio - 0,66 zł |
TOYOTA PRIUS II (2003-2009): PODSUMOWANIE

Liczby nie kłamią, a wynika z nich, że zakup używanego samochodu hybrydowego to przejaw nie ekstrawagancji, ale rozsądku. Wszystkie raporty potwierdzają znikomą awaryjność Priusa, a z roku na rok jest coraz lepiej, jeśli chodzi o serwis. Za koszt eksploatacji odpowiada głównie paliwo, a przejechanie 1 km wyszło naprawdę tanio.
OCENA OGÓLNA: 4/5
Toyota Prius II (2003-2009)




























































Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 51-52/2015