Najczęściej produkowanym autem we Francji nie jest francuski samochód
Samochodem produkowanym we Francji w największych wolumenach nie jest Peugeot czy Renault, ale Toyota. Według danych opublikowanych przez firmę Inovev, w 2021 roku Toyota Yaris była najczęściej montowanym samochodem w tym kraju. W zeszłym roku z fabryki TMMF w Valenciennes wyjechało ponad 156 000 egzemplarzy Yarisa.
Firma Inovev opublikowała ranking najczęściej produkowanych samochodów we Francji w 2021 roku, oparty na danych podawanych przez producentów. Pierwsze miejsce zajęła w nim Toyota Yaris ze 156 464 egzemplarzami, zmontowanymi w fabryce TMMF w Valenciennes niedaleko granicy z Belgią. Liczba ta w całości dotyczy Yarisa czwartej generacji, którego produkcja rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. Uruchomienie jej wymagało przestawienia fabryki Toyota Motor Manufacturing France na technologię produkcji TNGA, kompatybilną z architekturą TNGA, w której Yaris został zaprojektowany - podobnie jak niemal wszystkie nowe modele Toyoty od 2016 roku.
"Yaris czwartej generacji odniósł w Europie duży sukces. To najpopularniejszy model Toyoty na europejskim rynku i jedno z pięciu najlepiej sprzedających się aut miejskich w regionie. Te wyniki potwierdzają ogromne zaangażowanie naszego zespołu w Valenciennes i w sieciach sprzedaży Toyoty w całej Europie" - powiedział Jim Crosbie, prezydent Toyota Motor Manufacturing France.
Yaris jest od początku swojej historii związany z Francją i Europą. Pierwszy model został zaprojektowany w studio ED2 pod Niceą z myślą o europejskich kierowcach i zadebiutował na targach w Paryżu w 1999 roku. Jego produkcja rozpoczęła się w tym samym roku, najpierw w Japonii, ale już dwa lata później, czyli w 2001 roku, została uruchomiona fabryka Toyota Motor Manufacturing France, w której Yaris jest montowany do tej pory. W ciągu 20 lat w zakładzie tym powstało ponad 4 miliony Yarisów wszystkich czterech generacji.
"Yaris Hybrid to najpopularniejszy model Toyoty we Francji. W 2021 roku zanotował prawie 30 000 rejestracji. Wybrany Samochodem Roku 2021, jest szczególnie ceniony za napęd hybrydowy czwartej generacji, przyjemne prowadzenie, niskie emisje i przystępną cenę" - dodał Frank Marotte, prezes i CEO Toyota France.
W sukcesie Yarisa na europejskim rynku swój udział mają także polskie fabryki TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach, w których powstaje silnik benzynowy 1.5 o mocy 125 KM oraz 116-konny napęd hybrydowy 1.5 do tego modelu. Oba zakłady produkują w technologii TNGA rocznie około 300 tys. silników 1.5 oraz 350 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych 1.5, montowanych zarówno w Yarisie czwartej generacji, jak i w nowym Yarisie Cross.
2021 rok przyniósł dla zakładu TMMF duże zmiany. Po pierwsze francuska fabryka Toyoty po raz pierwszy w swojej historii uruchomiła produkcję drugiego modelu - miejskiego crossovera Yarisa Cross, zaprojektowanego na tej samej co Yaris platformie GA-B. Zmiany wprowadzone w ostatnich 2 latach, czyli wdrożenie technologii TNGA oraz przygotowanie produkcji nowego Yarisa i Yarisa Cross wiązało się z inwestycją 400 milionów euro i zatrudnieniem dodatkowych 700 pracowników. W sumie Toyota zainwestowała w zakład TMMF od początku jego istnienia ponad 1,5 miliarda euro i obecnie pracuje tam prawie 5 000 osób.
Jednocześnie sam Yaris hatchback doczekał się wsparcia w postaci uruchomienia linii produkcyjnej w czeskim Kolinie. Fabryka ta jest znana z montażu Aygo oraz bliźniaczych modeli koncernu PSA. Na początku ubiegłego roku Toyota odkupiła wszystkie udziały w tym zakładzie od PSA i wprowadziła do niego technologię TNGA, przystosowując ją do produkcji Yarisa oraz zupełnie nowego modelu - opartego na skróconej platformie GA-B małego crossovera Aygo X. Tym samym montownie samochodów we Francji i Czechach oraz fabryki napędów w Polsce tworzą sieć odpowiedzialną za produkcję wszystkich trzech modeli opracowanych na platformie GA-B - Yarisa i Yarisa Cross w wersji benzynowej i hybrydowej oraz Aygo X z również produkowanym w Polsce silnikiem 1.0.
Yaris czwartej generacji, który zadebiutował w Europie w 2020 roku, wyróżnia się na rynku bardzo oszczędnym napędem hybrydowym oraz najbardziej rozbudowanym w segmencie zestawem systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense (TSS) 2.5. Jego konstrukcja na platformie TNGA wyróżnia się pod względem sztywności, dopracowanego zawieszenia i nisko położonego środka ciężkości, zapewniając stabilność w zakrętach i znacznie bardziej sportowe odczucia podczas jazdy. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nowością obok TSS 2.5 jest także centralna poduszka powietrzna między fotelem kierowcy i pasażera.
Czwarta generacja Yarisa powtórzyła sukces pierwszego modelu sprzed 21 lat, zdobywając tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021. Yaris pierwszej generacji wygrał w tym konkursie w 2000 roku, a druga i trzecia generacja znalazły się w jego finale w 2006 i 2012 roku.