Nowe drogi w Polsce. Co teraz budują w Małopolsce?
Oprac.: Karolina Słodkiewicz
W województwie małopolskim szykują się zmiany na drogach jeszcze przed nadejściem zimy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała podsumowanie planowanych inwestycji. Co teraz budują w Małopolsce? Wykonywana jest m.in. Północna Obwodnica Krakowa w ciągu S52 czy droga ekspresowa S7, a to tylko niewielka część modernizowanych dróg.
Spis treści:
- Ostateczne połączenie Krakowa i Warszawy - S7 Widoma - Kraków
- Połączenie Bronowic i Prądnika Białego z Nową Hutą - S52 Północna Obwodnica Krakowa
- Najważniejsze połączenie między woj. małopolskim, a śląskim - DK44 Obwodnica Oświęcimia
- Zachodnia Obwodnica Krakowa - DK75 łącznik brzeski
- DK79 obwodnica Zabierzowa
- Zakopianka - trwają prace między Krakowem, a Myślenicami
- Ogromne zmiany w Olkuszu - rozbudowa DK94
- Modernizacja skrzyżowań w Zakopanem na DK47
Ostateczne połączenie Krakowa i Warszawy - S7 Widoma - Kraków
Pierwszą zaplanowaną drogą do wybudowania jest droga ekspresowa S7, a konkretnie wchodzi o odcinek Widoma - Kraków. Jest to ostatni brakujący odcinek trasy, który jest niezbędny do połączenia Warszawy i Krakowa. Będzie on miał długość 13,3 km i zostanie podzielony na dwie części.
Pierwsza część będzie odcinkiem pozamiejskim, dwupasmowym, który połączy Widomą z węzłem Mistrzejowice. Druga część rozpocznie się od węzła Raciborowice S7 i droga będzie już trzypasmowa. Ma ona także zostać połączona tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa.
Według planów całość trasy S7 Widoma - Kraków ma zostać oddana do użytku pod koniec bieżącego 2024 roku. Na chwilę obecną budowa odcinka do Mistrzejowic zaawansowana jest w 84 proc., natomiast pozostały odcinek w 54 proc.
Połączenie Bronowic i Prądnika Białego z Nową Hutą - S52 Północna Obwodnica Krakowa
S52 Północna Obwodnica Krakowa to najdłuższa obwodnica, która jest obecnie w budowie w województwie małopolskim. Mierzy ona ponad 12 kilometrów i połączy dwie dzielnice takie jak Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą. Będzie się ona składać z odcinka dwujezdniowego i trzypasmowego.
Według kontraktu obwodnica powinna zostać oddana do użytku na przełomie listopada i grudnia tego roku. Jednakże GDDKiA informuje, że obecnie trwa weryfikacja roszczeń wykonawcy o przedłużenie tego terminu. Powodem mają być dodatkowe prace archeologiczne i intensywne opady deszczu. Budowa S52 Północna Obwodnica Krakowa jest gotowa w 95 proc.
W związku z budową Północnej Obwodnicy Krakowa przewiduje się wzrost natężenia ruchu w Modlnicy na połączeniu z DK94. Przez to zdecydowano wybudowanie kładki dla pieszych i rowerzystów. Powstanie ona w miejscu, w którym kończy się krakowski "ring" drogowy. Będzie mieć 4 m szerokości i 70 m długości. Według umów kładka ma zostać oddana do użytku w listopadzie 2024 r.
Najważniejsze połączenie między woj. małopolskim, a śląskim - DK44 Obwodnica Oświęcimia
DK44 Obwodnica Oświęcimia połączy powstającą na Śląsku trasę S1 Mysłowice - Bielsko-Biała. Obwodnica łącznie będzie mierzyć około 9 kilometrów. Trasa pozwoli na przeniesienie ruchu tranzytowego z centrum, a także umożliwi szybki dojazd na autostradę A4. Odcinek będzie dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu.
Dwie z najtrudniejszych konstrukcji na trasie są już gotowe. Konkretnie chodzi o 12 m most na Młynówce oraz konstrukcja mostu na Wiśle, mającego 432 m. Prace z ostatnimi elementami płyt trzeciego mostu na Sole (463 m) zostaną zakończone jeszcze w październiku.
Pierwszy, wschodni odcinek obwodnicy, mierzący niemalże 2,2 km od ul. Jagiełły do ul. Zatorskiej, ma zostać udostępniony na przełomie października i listopada. Budowa jest gotowa w 75 proc. Całkowita inwestycja zostanie za to przekazana w połowie 2026 roku.
Zachodnia Obwodnica Krakowa - DK75 łącznik brzeski
Łącznik brzeski będzie stanowić zachodnią obwodnicę Krakowa. Jest to najkrótsza planowana obwodnica, bo będzie mierzyć tylko 3 kilometry. Nowy przebieg DK75 jednocześnie to początek sądeczanki, która w planach ma połączyć autostradę A4 ze stolicą Sądecczyzny.
Budowa DK75 łącznik brzeski jest zaawansowana w 90 proc. Według pierwotnych założeń umowy inwestycja miała zostać zakończona w październiku 2024 r. Natomiast ponownie wykonawca złożył wniosek o wydłużenie terminu z powodu m.in. dużej ilości opadów deszczu i śniegu zeszłego roku, bardzo trudne warunki gruntowe. Roszczenie jest rozpatrywane przez GDDKiA.
DK79 obwodnica Zabierzowa
Kolejną drogą powstającą na terenie województwa małopolskiego jest DK79 obwodnica Zabierzowa. Odcinek będzie liczyć 10,3 km i zacznie się już na zachód od węzła Kraków Modlniczka, omijając miejscowość od strony północnej.
Jeśli chodzi o zakres wykonanych prac i ich postęp, obecnie został zrealizowany pełny zakres dróg technologicznych. Rozpoczęto roboty związane ze wzmocnieniami podłoża pod układ drogowy oraz przygotowano podłoże pod fundamenty mostów. Dodatkowo zaczęto budowę ścian szczelinowych od strony zachodniej tunelu, rozpoczynającego się w okolicach ul. Kasztanowej. Według planów budowa ma zostać zakończona w wakacje 2027 r.
Zakopianka - trwają prace między Krakowem, a Myślenicami
Droga DK7, czyli zakopianka jest modernizowana, ze względu na ogromny ruch, jaki na niej panuje. W Małopolsce na tej trasie odbywa się ruch lokalny, tranzytowy i turystyczny. Realizowany program ma na celu zwiększenie płynności ruchu i przepustowości na odcinku.
W związku z nim odbywają się roboty w Krzyszkowicach. Etap przygotowawczy został zakończony, a przed początkiem zimy planowane jest rozpoczęcie prac konstrukcyjnych tunelu pod zakopianką i murów oporowych. Tunel zapewni bezpieczny przejazd do wsi. Prace na tym odcinku mają zakończyć się do końca przyszłego 2025 roku.
Kolejny węzeł powstaje w Myślenicach i ma on usprawnić ruch lokalny, co zapewni płynność na zakopiance. W ramach rozpoczęcia inwestycji zrealizowano już wycinkę drzew i krzewów, oraz rozbiórkę budynków. Trwają prace przy sieci gazowej, deszczowej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej. Ponadto zaczęto poszerzanie jezdni DK7 i budowę fundamentów podpory wiaduktu. Pod węzłem drogowym za to powstanie kładka dla pieszych. Budowa modernizacji tego odcinka ma trwać również do końca 2025 roku.
Kolejna kładka dla pieszych, która połączy ul. Żary i ul. Św. Rity w Mogilanach ma za to zostać oddana już w listopadzie bieżącego roku. Ma mieć ona 3,4 m szerokości i 40 m długości. Będzie się ona znajdować 6 m nad zakopianką.
Ogromne zmiany w Olkuszu - rozbudowa DK94
Niezwykle istotną inwestycją w Olkuszu będzie modernizacja DK94. Rozbudowywany odcinek mierzy 4,4 km i zaczyna się on na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej, a kończy niemalże przy skrzyżowaniu ul. Centralnej z ul. Pakuską. W ramach prac przebudowane zostanie aż sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dla pieszych za to powstanie kładka łącząca ul. Cegielnianą i ul. Szkolną.
Droga krajowa 94 planowo ma zostać poprowadzona nad skrzyżowaniem w centrum Olkusza, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, które będzie obsługiwać ruch lokalny. Prace zasadnicze związane z przebudową DK94 już się rozpoczęły i mają trwać do września 2026 roku.
Modernizacja skrzyżowań w Zakopanem na DK47
Rozpoczęto również przebudowę dwóch skrzyżowań w Zakopanem na DK74. Konkretnie chodzi o skrzyżowanie DK47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup. Skrzyżowanie z ul. Wojdyły będzie turbinowe i ma zapewnić płynny przejazd w kierunku Zakopanego, Poronina i na Olczę. Drugie rondo zaś poprawi połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą.
Według GDDKiA prace zaawansowane są w 85 proc. Termin zakończenia modernizacji przewidziano na listopad 2024 r.