BAIC 5 z fabrycznym LPG. Przejedziemy 20 000 km poniżej 30 zł za 100 km
BAIC 5 trafił niedawno do naszej redakcji na pierwszy w Polsce test długodystansowy chińskiego samochodu z instalacją LPG. Przez ponad 20 tys. km będzie intensywnie eksploatowany, a na koniec tej przygody trafi pod lupę ekspertów, którzy sprawdzą jego najbardziej newralgiczne punkty. Policzymy ile kosztowało użytkowanie, porównamy z europejską konkurencją i sprawdzimy ile stracił na wartości.

Spis treści:
BAIC 5 z LPG podczas testu długodystansowego nie będzie mógł liczyć na taryfę ulgową. Będziemy go sprawdzać w różnych warunkach - od codziennej jazdy w korkach aż po intensywną eksploatację po europejskich drogach. Jedno jest pewne - w tym czasie wszystkie jego wady i zalety zostaną pieczołowicie wypunktowane.
Podczas testu będziemy regularnie dzielić się z Wami wszystkimi spostrzeżeniami, a przy okazji postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości oraz mity dotyczące tego samochodu. Rozprawimy się również z powielanymi często "głosami w sieci".

Nowa marka w Polsce. Co oznacza nazwa BAIC?
Skrót BAIC oznacza Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd. Jest to jeden z największych koncernów motoryzacyjnych w Chinach. Firma powstała w 1958 roku i przez kilka dekad wyprodukowała ponad 31 milionów samochodów, które jeżdżą po drogach ponad 110 krajów świata. Od 2023 roku marka BAIC jest dostępna w Polsce za sprawą oficjalnego importera - BAIC Auto Polska.
Główna siedziba koncernu BAIC znajduje się w stolicy Kraju Środka. Stąd nawiązanie w nazewnictwie gamy modelowej - "Beijing" to po chińsku... Pekin. Bezpośrednie tłumaczenie nazwy oznacza "BAIC Pekin 5". Tak początkowo nazywał się ten samochód podczas wprowadzania go na Polski rynek. Importer postanowił ułatwić sprawę i skrócić nazwę do BAIC 5.

"Piątka" to jeden z trzech modeli oferowanych na polskim rynku. Jest pozycjonowany pomiędzy mniejszym modelem 3, a większym 7. Oficjalna premiera samochodu na macierzystym rynku miała miejsce w 2023 roku.
Samochód zbudowano od podstaw na bazie nowej platformy - z myślą o globalnej ekspansji. Dlatego przeszukując internet możemy spotkać się z różnym nazewnictwem tego modelu - np. Beijing X6, BAIC X55 czy Beijing X55. Po prostu w różnych zakątkach świata samochód może mieć trochę inną nazwę.
BAIC 5 - ceny i konkurencja. Od Dacii po Toyotę
Chiński SUV klasy średniej ma 4,62 m długości, 1,89 m szerokości oraz 1,68 m wysokości, a jego rozstaw osi to 2,74 m. Przy okazji warto wspomnieć, że prześwit w tym modelu wynosi 16 cm. Auto jest dostępne w Polsce w jednej wersji nadwozia, z jednym silnikiem, ale w dwóch wersjach wyposażenia.
Podstawowa wersja wyposażenia Business kosztuje 99 900 zł, ale do naszego testu wybraliśmy bogatszy wariant Luxury. Za taki samochód trzeba zapłacić aktualnie 132 800 zł. Konkurencja w tym segmencie jest bardzo mocna.

W tej samej lidze grają następujące modele (ceny aktualne w dniu przygotowania publikacji): Dacia Bigster (od 99 000 zł), MG HS (od 109 900 zł), Nissan Qashqai (od 128 000 zł), Kia Sportage (od 135 500 zł), Hyundai Tucson (od 120 400 zł), Toyota RAV4 (od 176 100 zł) czy Ford Kuga (od 140 480 zł).
Klienci mogą wybierać za dopłatą 2900 zł jeden z pięciu kolorów nadwozia: żółty metalizowany, biały perłowy, czerwony metalizowany, szary metalizowany oraz turkusowy metalizowany. Tylko kolor szaroniebieski jest bez dopłaty.
Oczywiście wybraliśmy kolor żółty, ponieważ już z daleka rzuca się w oczy, rozświetla szarość dominującą na polskich drogach i wywołuje uśmiechy na ustach przechodniów. Polacy nadal boją się wybierać odważne kolory, zwłaszcza w popularnych modelach ze względu na obawy związane z odsprzedażą. Zupełnie niepotrzebnie.

Jakie wyposażenie w BAIC 5?
W podstawowej wersji Business kierowca otrzymuje już całkiem solidny zestaw wyposażenia. Na liście znajdziemy reflektory LED wraz ze światłami do jazdy dziennej LED, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne z kierunkowskazami LED, a także system opóźnionego wyłączenia świateł "follow me home".
W zakresie stylistyki wersja Business oferuje m.in. 18-calowe czarne felgi aluminiowe, klasyczne relingi dachowe, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, wycieraczki z czujnikiem deszczu, a także tapicerkę wykonaną ze skóry ekologicznej. Komfort podróży podnosi dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, nawiewy powietrza dla drugiego rzędu siedzeń, chłodzony schowek w podłokietniku, elektrycznie sterowane szyby z funkcją zapobiegania przytrzaśnięciu oraz tryby jazdy ECO, Sport, Comfort i Smart.
Nie zabrakło również praktycznych elementów, takich jak porty ładowania 12V dla pasażerów i w bagażniku, zwijana roleta bagażnika, czy elektryczne ogrzewanie całej przedniej szyby oraz podgrzewane dysze spryskiwaczy (w ramach pakietu Comfort).

Wersja Luxury względem Business wyróżnia się bogatszym wyposażeniem w zakresie oświetlenia, stylistyki oraz komfortu. Otrzymuje dodatkowo m.in. automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych (HBA), dynamiczne kierunkowskazy LED, panoramiczny szklany dach, czarne relingi dachowe, chowane klamki, lusterka z funkcją składania, przyciemniane szyby boczne oraz elektrycznie sterowaną klapę bagażnika z zabezpieczeniem przed przytrzaśnięciem.
W standardzie znajdziemy także czujnik otwierania klapy, ambientowe oświetlenie wnętrza, 19-calowe felgi oraz dwukolorowe malowanie nadwozia. Pod kątem komfortu Luxury oferuje m.in. tryb powitania kierowcy, a w ramach pakietu Comfort - podgrzewane dysze spryskiwaczy, elektrycznie ogrzewaną przednią szybę i powiększony zbiornik płynu do spryskiwaczy.

Czy chińskie auta są bezpieczne?
Choć BAIC 5 nie przeszedł jeszcze rygorystycznych testów zderzeniowych Euro NCAP, jego bezpieczeństwo zostało potwierdzone maksymalną, pięciogwiazdkową oceną chińskiego C-NCAP. SUV ten imponuje bogatym zestawem zaawansowanych systemów aktywnego bezpieczeństwa.
Na pokładzie znajdziemy nie tylko adaptacyjny tempomat, ale także inteligentnych asystentów monitorowania martwego pola, utrzymania na pasie ruchu czy wsparcia w jeździe w korkach. Wszystko w zależności od wersji wyposażenia.

Najwięcej różnic występuje w zakresie inteligentnych systemów wsparcia. Bazowa wersja zawiera tylko zwykły tempomat, standardowa kamera cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi oraz system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy. W droższej wersji Luxury jest już pełen pakiet nowoczesnych systemów wsparcia: ACC - aktywny tempomat, LDW - ostrzeżenie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, LKA - system utrzymywania pasa ruchu, FCW - system ostrzegający przed kolizją czołową, AEB - automatyczne hamowanie awaryjne (identyfikacja pojazdów i pieszych), BSD - czujniki martwego pola, TJA - asystent jazdy w korku, APA - system automatycznego parkowania, System kamer monitorujących otoczenie pojazdu 360 stopni.
Podczas testu w osobnej publikacji przyjrzymy się szczegółowo konkurentom pod kątem kosztu zakupu, wyposażenia oraz wydatków związanych z eksploatacją.

Jaki silnik w BAIC 5? Tylko jeden wybór
Chiński SUV jest dostępny z jednym silnikiem. Turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra rozwija 177 KM maksymalnej mocy oraz dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 305 Nm. To wystarczy, żeby rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy.
Co ciekawe, producent chwali się oficjalnie, że konstrukcja powstała przy udziale niemieckich ekspertów. Motor jest połączony z 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową (7DCT), a napęd trafia wyłącznie na przednią oś. Prędkość maksymalna to 200 km/h. Średnie zużycie paliwa podawane przez producenta wynosi 9,2 l/100 km.

Chiński SUV z instalacją LPG. Ile można zaoszczędzić?
Nasz egzemplarz w momencie rozpoczęcia testu został doposażony w instalację LPG dostępną za 1 zł. Aktualnie za dodatkowe źródło zasilania trzeba dopłacić od 4599 zł (wersja ze zbiornikiem 52,5 litra brutto) do 5207 zł (wariant 62 litry brutto) plus cena montażu.
Instalacja LPG marki EuropeGAS została specjalnie przygotowana na potrzeby modelu 5. Zbiornik o pojemności 62 litrów pozwoli przejechać dodatkowe kilkaset kilometrów. Ile realnie można zaoszczędzić dzięki instalacji gazowej w chińskim SUV-ie? Kalkulatory na stronie importera mówią o 401 zł miesięcznie oraz 4809 zł rocznie. Wszystko dokładnie przeliczymy podczas kilkumiesięcznego testu.

Pod maską "piątki" pracuje silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. To oznacza konieczność zastosowania sterownika, który będzie odpowiednio skalibrowany z tą jednostką. Rozwiązanie przygotowane przez EuropeGAS (sterownik EG Injecto) chroni gniazda zaworowe oraz wtryskiwacze benzynowe w komorach spalania poprzez zaprogramowane dotryski niewielkich ilości benzyny co kilka cykli pracy silnika.
Takie rozwiązanie powinno sprawić, że silnik jest odpowiednio zabezpieczony, ale trzeba mieć świadomość, że w baku powinna się znaleźć większa ilość paliwa niż "trochę ponad rezerwę".
Ile gwarancji na chiński BAIC 5?
Importer od dwóch lat oficjalnie współpracuje z dostawcą tego rozwiązania. Montaż instalacji odbywa się w ASO. To oznacza, że kupujący nie muszą się przejmować utratą gwarancji fabrycznej. A ta w przypadku BAIC obowiązuje przez 5 lat lub 100 tys. km.

Długość / szerokość / wysokość (mm) | 4620 / 1886 / 1680 |
Rozstaw osi (mm) | 2735 |
Prześwit przy pełnym obciążeniu (mm) | 160 |
Masa własna / Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1550 / 1970 |
Liczba miejsc | 5 |
Pojemność bagażnika (l) | 350 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 |
Pojemność silnika w cm3 | 1498 |
Maksymalna moc silnika w kW (KM) | 130 (177) |
Prędkość maksymalna w km/h | 200 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm / przy obr. min.) | 305 / 1500-4500 |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg WLTP (l/100 km) | 9,2 |
Wartość emisji CO2 wg WLTP (g/km). Cykl mieszany | 209,5 |
Przyspieszenie 0-100 km/h w sek. | 7,8 |
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa | 7DCT |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Norma emisji | Euro VI |
Typ napędu | Przedni |
Zawieszenie przednie | Kolumny McPherson |
Zawieszenie tylne | Niezależne zawieszenie wielowahaczowe |
Hamulce przednie | Tarczowe wentylowane |
Hamulce tylne | Tarczowe |
Opony | 225 / 55 R18 (225 / 55 R19 Luxury) |
Koło zapasowe | Dojazdowe T125 / 80R15 |