Jak parkować na chodniku, żeby nie dostać mandatu? Jasne zasady
Parkowanie na chodniku wcale nie musi wiązać się z mandatem - w wielu miejscach jest to legalne i nie utrudnia poruszania się innym uczestnikom ruchu. Istnieje jednak szereg sytuacji, w których zostawienie samochodu na drodze dla pieszych grozi nieprzyjemnymi konsekwencjami. Mandat za parkowanie na chodniku nie jest jednak wysoki w porównaniu z innymi karami przewidzianymi w aktualnym taryfikatorze. Kiedy możemy zaparkować na chodniku? Kiedy zatrzymywanie w tym miejscu jest niedozwolone?
Zaparkowanie samochodu na chodniku nie zawsze grozi mandatem. W rzeczywistości istnieje wiele sytuacji i miejsc, w których bezpiecznie możemy zostawić nasz samochód na drodze dla pieszych. To sformułowanie nie pojawia się przypadkowo - droga dla pieszych wcale nie oznacza tego samego co chodnik. Zmiany w definicjach pojawiły się w Ustawie o ruchu drogowym w 2022 roku. Zgodnie z jej zapisami:
- droga dla pieszych to droga lub część drogi przeznaczona do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch oraz pełnienia innych funkcji, w szczególności zatrzymania lub postoju pojazdów;
- chodnik to część drogi dla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.
W myśl nowych przepisów chodnik jest więc częścią drogi dla pieszych, a jej definicja dopuszcza parkowanie samochodów. Trzeba jednak pamiętać o kilku innych zasadach - przede wszystkim konieczności pozostawienia pieszym co najmniej 150 cm szerokości chodnika.
Oprócz tego nasz samochód nie może utrudniać ruchu pojazdów na pobliskiej jezdni. Parkowania na chodniku nie może też zakazywać odpowiedni znak - zakaz postoju lub zakaz zatrzymywania się.
O ile w niektórych przypadkach polskie przepisy drogowe potrafią być niezbyt precyzyjne, to kwestia parkowania na chodniku została opisana bardzo szczegółowo. Precyzyjnie określony został m.in. prawidłowy sposób ustawiania pojazdu na drodze dla pieszych. Zgodnie z art. 47 Kodeksu drogowego:
- samochód można zaparkować kołami jednego boku na drodze dla pieszych;
- samochód można zaparkować kołami przedniej osi na drodze dla pieszych;
- samochód można zaparkować wszystkimi kołami na drodze dla pieszych, ale przy krawędzi ulicy.
Wszystkie te ustawienia są dopuszczalne, jeśli po zaparkowaniu samochód nie narusza opisanych powyżej zasad - nie utrudnia poruszania innym uczestnikom ruchu, zarówno pieszym jak i zmotoryzowanym.
Zgodnie z aktualnym taryfikatorem za nieprawidłowe parkowanie na chodniku grozi 100 zł grzywny i 2 punkty karne. Dodatkowe koszty poniesiemy w przypadku odholowania auta, jednak służby wzywają lawetę tylko wtedy, kiedy pojazd w znaczący sposób blokuje normalny ruch uliczny.
W nawiązaniu do ustaleń z pierwszego akapitu, parkowanie na chodniku może skończyć się mandatem, jeżeli:
- samochód waży więcej niż 2,5 tony;
- nie zostawimy wystarczająco dużo miejsca dla przechodniów;
- nie pozostawimy wystarczająco dużo miejsca dla swobodnego przejazdu innych aut;
- zaparkujemy w miejscu, gdzie zabrania tego znak zakazu zatrzymywania lub postoju.
Mimo że kategoria B uprawnia do poruszania się pojazdami o masie do 3,5 tony, to limit dla samochodów parkujących na chodniku jest o tonę niższy.
Oprócz samochodów osobowych na chodnika mogą też parkować motocykle, motorowery i wózki rowerowe. Wszystkie inne pojazdy mogą parkować na drodze dla pieszych tylko, jeżeli zostały na niej wyznaczone odpowiednie miejsca, o których poinformują nas znaki poziome i pionowe.
Wszystkie podane powyżej informacje wynikają bezpośrednio z poszczególnych przepisów Ustawy o ruchu drogowym. Jeżeli dostałeś mandat za parkowanie na chodniku i uważasz, że został nałożony niesłusznie, masz zdecydowanie większe szanse na udowodnienie swoich racji, powołując się na konkretne przepisy, a nie artykuł opublikowany w internecie.
Aby oszczędzić czytelnikom mozolnego przekopywania się przez ustawy, poniżej zamieszczamy wszystkie istotne przepisy dotyczące parkowania na chodniku. Zaczynając od początku, definicje chodnika i drogi dla pieszych przytoczone na początku artykułu pochodzą z art 2. pkt 4a i pkt. 9 Ustawy o ruchu drogowym.
Najważniejszy jest art. 47 w.w. ustawy - Zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych. Samochodów osobowych dotyczą dwa pierwsze ustępy tego przepisu w brzmieniu:
Ust. 1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku, lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:
- na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
- szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych;
- pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni
Ust. 2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na drodze dla pieszych tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.
Bezpośrednio do art. 47 Ustawy o ruchu drogowym odwołuje się też aktualny taryfikator mandatów, czyli Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń.
Mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne grożą za "naruszenie warunków dopuszczalności zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku", co reguluje wiersz 163., który znajdziemy w rubryce oznaczonej literą K - Zatrzymanie i postój.
Czytaj także:
Stanie też uważają za ruch. I wlepiają 500 zł mandatu
Wraca temat jazdy w słuchawkach. Szykują się mandaty?
Nowy znak D-51a a tysiące mandatów. Dlaczego kierowcy się gubią?
Zobacz też: