W Niemczech kierowcy mogą się zdziwić. Chodzi o fotoradary

Przekroczenie dozwolonej prędkości pozostaje główną przyczyną wypadków drogowych w Niemczech. Aby temperować zapędy kierowców do przekraczania prędkości policja i władze lokalne stosują na drogach fotoradary. Ich wykorzystanie podlega jednak szczegółowym regulacjom prawnym, co więcej, może się różnić, w zależności od tego, w której części Niemiec jesteśmy.

Przekroczenie dozwolonej prędkości pozostaje główną przyczyną wypadków drogowych w Niemczech. Aby temperować zapędy kierowców do przekraczania prędkości policja i władze lokalne stosują na drogach fotoradary.
Przekroczenie dozwolonej prędkości pozostaje główną przyczyną wypadków drogowych w Niemczech. Aby temperować zapędy kierowców do przekraczania prędkości policja i władze lokalne stosują na drogach fotoradary.materiały prasowe

System kontroli prędkości w Niemczech charakteryzuje się zdecentralizowanym podejściem - każdy land ustala własne wytyczne dotyczące zasad używania fotoradarów. Przepisy te określają, kto może prowadzić pomiary i gdzie można instalować urządzenia pomiarowe.

Fotoradary w Niemczech

W większości landów obowiązują minimalne odległości między znakiem ograniczenia prędkości a urządzeniem pomiarowym. Według wytycznych ADAC (Niemiecki Automobilklub), standardowa odległość powinna wynosić od 150 do 200 metrów. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły, szczególnie w miejscach podwyższonego ryzyka, takich jak:

  • okolice szkół i domów opieki,
  • skrzyżowania o zwiększonej liczbie wypadków,
  • miejsca szczególnie niebezpieczne.

Warto zaznaczyć, że nie wszystkie landy stosują takie wymogi - przykładowo Badenia-Wirtembergia nie określa minimalnej odległości między znakiem a fotoradarem.

Czy fotoradary w Niemczech są oznakowane?

Kwestia “ukrywania” urządzeń pomiarowych również różni się w zależności od landu. Przykładowo w Bawarii dozwolone jest wykorzystanie naturalnego maskowania (np. za krzakami), ale zabronione jest stosowanie sztucznego kamuflażu, takiego jak siatki maskujące. Dopuszczalne jest również prowadzenie pomiarów z wnętrza pojazdów.

W większości landów obowiązują minimalne odległości między znakiem ograniczenia prędkości a urządzeniem pomiarowym. Według wytycznych ADAC (Niemiecki Automobilklub), standardowa odległość powinna wynosić od 150 do 200 metrów. WOJCIECH STROZYK/REPORTER East News

Niemieckie przepisy zezwalają na prowadzenie pomiarów w różnorodnych warunkach, między innymi:

  • podczas opadów deszczu i śniegu,
  • przy występowaniu gołoledzi,
  • w nocy,
  • w tunelach,
  • na zakrętach.

Każde urządzenie pomiarowe musi być używane zgodnie z instrukcją producenta, która określa dokładne wytyczne dotyczące ustawienia sprzętu, przeprowadza niezbędne testy przed rozpoczęciem pomiarów, uwzględnia sposób warunków lokalnych i określa wymogi dotyczące dokumentacji pomiarów

Wszystkie stosowane metody pomiaru prędkości muszą przejść testy techniczne i uzyskać odpowiednie dopuszczenie (badanie zgodności). Producent zobowiązany jest przedstawić deklarację zgodności w autoryzowanej jednostce badawczej.

Kto może używać fotoradarów w Niemczech?

Fotoradary mogą być obsługiwane wyłącznie przez funkcjonariuszy policji lub pracowników lokalnych organów administracji. Udział firm prywatnych w pomiarach prędkości jest znacząco ograniczony. Niektóre landy, jak Badenia-Wirtembergia, całkowicie zakazują takiej współpracy, podczas gdy inne dopuszczają pewne działania pomocnicze, pod warunkiem że analiza danych pozostaje w gestii odpowiednich organów.

Zdjęcie z fotoradaru w Niemczech

W przypadku podejrzenia, że fotoradar został zainstalowany w niedozwolonym miejscu lub był nieprawidłowo obsługiwany, kierowca ma prawo odwołać się od mandatu. Warto jednak pamiętać, że wszystkie zatwierdzone metody pomiaru są uznawane za “znormalizowane procedury pomiarowe”, co oznacza domniemanie prawidłowości wykonanych pomiarów prędkości.

Sąd kolejny raz podważa wiarygodność fotoradaru Iskra 1Polsat PlayPolsat Play