Jaki zasięg mają fotoradary w Polsce?
Fotoradary stały się nieodłącznym elementem polskich dróg, skutecznie pilnując przestrzegania przepisów dotyczących prędkości. Jakim zasięgiem dysponują? Wiele zależy od konkretnego urządzenia - w Polsce przy drogach jest łącznie 476 stacjonarnych fotoradarów, ale można spodziewać się, że w nadchodzących miesiącach ich liczba wzrośnie. CANARD, który obsługuje większość z nich, wymienia też najstarsze na nowsze i bardziej skuteczne.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) zarządza siecią 471 stacjonarnych urządzeń pomiarowych w Polsce, czyli przeważającą większością. Charakterystyczne żółte obudowy kryją zaawansowany sprzęt, na który składają się lampa błyskowa, system rejestrujący oraz moduł transmisji danych. Co ciekawe, lokalizacje fotoradarów (a przynajmniej części z nich) zostały starannie wybrane przez ekspertów z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Krakowskiej oraz Instytutu Transportu Samochodowego.
Fotoradary w Polsce - TrafiiStar SR390 potrafi monitorować aż sześć pasów ruchu
W ramach ostatniej modernizacji systemu kontroli prędkości w Polsce dokonano “aktualizacji” i wymieniono 98 przestarzałych urządzeń na Multaradary CD, zainstalowano 147 fotoradarów typu Mesta Fusion RN oraz wprowadzono nowoczesne urządzenia TraffiStar SR390 w dwóch lokalizacjach. Dodatkowo system poszerzono o 26 nowych punktów kontrolnych w miejscach dotychczas nieobjętych nadzorem.
Szczególną uwagę warto zwrócić na TraffiStar SR390, którego pierwsze egzemplarze pojawiły się w Warszawie i Bytomiu. To urządzenie, mimo niewielkiej wagi (7,5 kg), oferuje imponujące możliwości. Potrafi jednocześnie monitorować do 6 pasów ruchu i śledzić do 6 pojazdów równocześnie, rozróżniając przy tym pojazdy osobowe od ciężarowych. System wyposażony w czujniki laserowe i radarowe zapewnia precyzyjny pomiar prędkości, a także rejestruje pas ruchu oraz dokładny czas i miejsce popełnienia wykroczenia.
Urządzenie wykorzystuje kamerę wysokiej rozdzielczości, która skutecznie działa nawet w trudnych warunkach pogodowych i po zmroku, zapewniając 98-procentową skuteczność w odczytywaniu tablic rejestracyjnych i twarzy kierowców. Dzięki kompaktowej konstrukcji TraffiStar SR390 może być montowany zarówno stacjonarnie na masztach, jak i mobilnie - na trójnogu lub w radiowozie. Koszt zakupu i montażu jednego takiego urządzenia przekracza 200 000 złotych.
W 2025 roku na polskie drogi trafi aż 70 tych supernowoczesnych urządzeń, bo pod koniec zeszłego roku rozstrzygnięto przetarg w ramach wykorzystania środków pozyskanych z KPO.
Jaki jest zasięg fotoradarów w Polsce?
Zasięg działania fotoradarów jest bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać. Choć urządzenia potrafią wykryć pojazd z odległości nawet 150 metrów (dzięki czujnikom laserowym), samo wykonanie zdjęcia następuje ze znacznie mniejszej odległości. Jest to konieczne dla zapewnienia odpowiedniej jakości fotografii i możliwości identyfikacji pojazdu oraz kierowcy. Standardowo zdjęcia wykonywane są pod kątem 20-22 stopni względem kierunku ruchu. Dla pojazdów na pierwszym pasie (najbliższym fotoradarowi) odległość wynosi 6-12 metrów, na drugim pasie 15-25 metrów, a na trzecim 20-35 metrów. Maksymalny zasięg wykonania zdjęcia to 60 metrów.
Jaki błąd pomiarowy mają fotoradary?
W zależności od modelu, fotoradary mają różny zakres pomiarowy, zwykle zaś wysokość błędu pomiarowego jest niewielka. Fotorapid CF ma najszerszy zakres od 15 do 320 km/h, MESTA Fusion RN mierzy od 30 do 250 km/h, Multaradar CD od 25 do 250 km/h, a Fotorapid CM i TraffiStar SR520 od 20 do 250 km/h. Dokładność pomiaru jest bardzo wysoka - do 100 km/h wynosi ±3 km/h, a powyżej tej prędkości ±3 proc od prędkości pojazdu.