Co zrobić, gdy zamarznie płyn do spryskiwaczy? Najlepszy sposób

Oprac.: Justyna Nachman

Odpowiednio dobrany płyn do spryskiwaczy zimą nie tylko zwiększa komfort jazdy, ale przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo na drodze. Zamarznięty płyn w układzie może skutkować zarówno ograniczeniem widoczności, jak i poważnymi uszkodzeniami pojazdu. Jak radzić sobie w sytuacji, gdy przysłowiowo "zima zaskoczy kierowców" i letni płyn do spryskiwaczy zamarznie? Oto poradnik.

W okresie jesienno-zimowym, jeszcze przed pierwszymi przymrozkami, warto jest wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy.
W okresie jesienno-zimowym, jeszcze przed pierwszymi przymrozkami, warto jest wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy.123RF/PICSEL

Letni płyn do spryskiwaczy. Do jakiej temperatury nie zamarza?

Letnie płyny do spryskiwaczy są zaprojektowane z myślą o usuwaniu trudnych zabrudzeń, takich jak ptasie odchody, owady czy kurz i pył. Jednak w przeciwieństwie do zimowych odpowiedników, zawierają stosunkowo małą ilość alkoholu, co znacznie ogranicza ich odporność na niskie temperatury. Ich skład chemiczny zapewnia skuteczność jedynie w umiarkowanych warunkach atmosferycznych.

Letni płyn do spryskiwaczy składa się w większości z wody demineralizowanej, która stanowi ok. 80–90% jego objętości. Pozostałą część tworzą detergenty i środki powierzchniowo czynne (5–10%) oraz niewielka ilość alkoholu etylowego lub izopropylowego (5–10%). Dodatkowo płyn zawiera barwniki, substancje zapachowe i dodatki nabłyszczające.

W przypadku płynu zimowego główną rolę odgrywa wysoka zawartość alkoholu etylowego lub izopropylowego (25–40%), co zapewnia odporność na niskie temperatury. Zawartość wody demineralizowanej jest mniejsza i wynosi 50–60%, a środki powierzchniowo czynne oraz detergenty pozostają na poziomie 5–10%. Zimowy płyn może dodatkowo zawierać glikol propylenowy, a także inhibitory korozji. Te ostatnie są szczególnie istotne w okresie zimowym, chroniąc układ spryskiwaczy przed działaniem soli i piasku stosowanych na drogach.

Większość letnich płynów nie zamarza w temperaturach do 0°C, a niektóre wytrzymują nawet lekki mróz, do -5°C. Jednak w praktyce używanie letniego płynu do spryskiwaczy w zimowych warunkach może prowadzić do uciążliwych problemów. Po rozpylaniu na zimną szybę letni płyn schładza się błyskawicznie, a w połączeniu z działaniem wiatru może tworzyć cienką warstwę lodu. Takie zjawisko nie tylko zmniejsza widoczność na drodze, ale również utrudnia skuteczne oczyszczanie szyby.

Jak rozmrozić płyn do spryskiwaczy?

Zamarznięty płyn w układzie spryskiwaczy może stanowić poważny problem, zwłaszcza w trakcie jazdy. Oto kilka skutecznych metod jego rozmrożenia:

  • Rozgrzewanie poprzez jazdę

Najbardziej efektywnym i bezpiecznym sposobem na rozmrożenie płynu do spryskiwaczy jest uruchomienie silnika i jazda w bezpiecznych warunkach drogowych. W większości samochodów zbiornik na płyn znajduje się w komorze silnika, gdzie rozgrzewa się od ciepła generowanego przez jednostkę napędową. Dzięki temu płyn w zbiorniku stopniowo rozmarza. Należy pamiętać, że pozostawianie auta z włączonym silnikiem na postoju przez dłużej niż minutę grozi mandatem w wysokości od 100 do 300 zł, a proces rozmrażania w takich warunkach przebiega wolniej niż w trakcie jazdy.

  • Zaparkowanie w ciepłym miejscu

Postój w garażach podziemnych, parkingach przy centrach handlowych czy w innych miejscach z dodatnią temperaturą to skuteczna alternatywa, chociaż wymagająca zdecydowanie więcej czasu. Płyn w takich warunkach powinien zacząć się rozmrażać już po kilku godzinach. W przypadku intensywnych mrozów czas ten może się wydłużyć, dlatego warto pozostawić auto w cieplejszym miejscu na dłużej, np. całą noc.

W podziemnych parkingach panuje temperatura dodatnia, która umożliwia samoistne rozmrożenie letniego płynu w układzie spryskiwaczy. Jednak to wymaga czasu.Mateusz Kotowicz/REPORTEREast News
  • Wymontowanie zbiornika

Jeżeli sytuacja tego wymaga, można wymontować zbiornik na płyn do spryskiwaczy z samochodu i przenieść go do ciepłego pomieszczenia. Ten sposób wymaga jednak podstawowych umiejętności technicznych oraz narzędzi, gdyż konieczne jest odpięcie przewodów i odkręcenie kilku śrub. Jednak należy pamiętać, że rozmrożenie samego zbiornika nie rozwiąże problemu zamarzniętego płynu w przewodach czy dyszach.

  • Dodanie koncentratu płynu zimowego

Teoretycznie do zbiornika z zamarzniętym płynem można dodać koncentrat zimowego płynu do spryskiwaczy. Jego składniki powinny zmieszać się z powoli rozmrażającym płynem letnim, co zwiększy jego odporność na niskie temperatury.

Jednak mieszanie różnych płynów do spryskiwaczy może także prowadzić do wytrącania się osadu w zbiorniku, przypominającego strukturą piasek. W efekcie czego płyn przestaje skutecznie czyścić szybę i dodatkowo może ją porysować. W najgorszym przypadku powstały roztwór z osadem może uszkodzić elementy układu spryskiwaczy.

Aby uniknąć tych problemów, najlepiej niemal całkowicie opróżnić zbiornik płynu do spryskiwaczy przed dolaniem nowego, zimowego płynu. Dzięki temu można mieć pewność, że płyn nie zamarznie, a układ spryskiwaczy będzie działał efektywnie, skutecznie usuwając brud z szyby.

Ważne!

Nie należy dolewać ciepłej wody do układu spryskiwaczy, ponieważ gwałtowna zmiana temperatury może spowodować uszkodzenie plastikowych i gumowych elementów. Również mechaniczne usuwanie lodu z dysz spryskiwaczy może prowadzić do ich trwałego uszkodzenia.

Krzysztof MocekINTERIA.PL
materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas