Czy można do letniego płynu do spryskiwaczy dolać zimowego?
Kierowcy często zastanawiają się, czy mogą zmieszać pozostały w zbiorniku letni płyn do spryskiwaczy z zimowym, szczególnie podczas sezonowej zmiany. W przypadku tego rodzaju płynów, w przeciwieństwie na przykład do olejów o różnych właściwościach, których łączyć nie należy, nie ma większych przeciwskazań, by bez opróżniania do zera zbiornika na płyn do spryskiwaczy dolać zimowego do letniego. Trzeba jednak pamiętać o jednej ważnej zasadzie.
Płyn letni składa się głównie z wody demineralizowanej, która stanowi około 80-90% jego objętości. Pozostałe składniki to detergenty i środki powierzchniowo czynne (5-10%) oraz alkohol etylowy lub izopropylowy (5-10%). Dodatkowo zawiera substancje zapachowe, barwniki i dodatki nabłyszczające. Z kolei płyn zimowy ma znacząco inny skład, w którym kluczową rolę odgrywa zwiększona zawartość alkoholu etylowego lub izopropylowego (25-40%). Zawiera również wodę demineralizowaną, ale w mniejszej ilości (50-60%), oraz detergenty i środki powierzchniowo czynne (5-10%). W niektórych przypadkach może zawierać także glikol propylenowy. Podobnie jak płyn letni, zawiera substancje zapachowe i barwniki, ale dodatkowo wzbogacony jest o inhibitory korozji - te ostatnie są szczególnie istotne właśnie zimą, gdy na drogach pojawiają się sól czy piasek, które mogą przyspieszyć korozję.
Główna różnica między płynami tkwi w zawartości alkoholu lub glikolu, które są odpowiedzialne za obniżenie temperatury zamarzania. Płyn zimowy może wytrzymać temperatury nawet do -40°C (w zależności od stężenia), podczas gdy letni zamarza już przy temperaturach bliskich 0°C.
Pewnie zastanawiasz się, czy można po prostu wlać zimowy płyn do letniego i mieć problem z głowy? Teoretycznie da się to zrobić, ale trzeba pamiętać o prostej zasadzie. Jeśli temperatury spadną poniżej zera taka nowo powstała mieszanka może zamarznąć. A to nie koniec możliwych niespodzianek. Różne składniki tych płynów mogą się zamienić się w jakiś dziwny roztwór i zamiast zgodnie współpracować, mogą zacząć tworzyć dziwne osady (coś jak piasek w zbiorniku), przestać skutecznie czyścić szybę (co szczególnie "ucieszy" kierowców podczas jazdy pod słońce), a w najgorszym przypadku mogą nawet uszkodzić elementy układu spryskiwaczy. Dlatego najlepsze rozwiązania to opróżnić zbiornik płynu do spryskiwaczy niemal do zera i dopiero wlać świeży, zimowy płyn. Wtedy mamy pewność, że nie zamarznie i będziemy w stanie skutecznie pozbyć się brudu z szyby.
W większości samochodów rozpoznasz go bardzo łatwo - szukaj plastikowego korka z symbolem spryskiwacza (taka mała szyba ze strzałkami symbolizującymi strumień wody). Zazwyczaj korek jest w kolorze niebieskim, co ułatwia jego znalezienie pośród innych elementów w komorze silnika. Zwykle zbiornik jest przezroczysty lub półprzezroczysty, dzięki czemu łatwo sprawdzisz poziom płynu bez otwierania korka. Warto pamiętać, że zbiornik na płyn do spryskiwaczy ma pojemność od 3 do nawet 6 litrów, w zależności od modelu samochodu.