Silnik stuka, trzeszczy, wydaje dziwne dźwięki. Co się zepsuło?

Jacek Waśkiel

Sprawnie działający silnik powinien pracować cicho i równomiernie, dlatego wszelkie stuki, szumy czy metaliczne odgłosy mogą świadczyć o problemach wymagających natychmiastowej uwagi. Ich przyczyną mogą być zarówno drobne usterki, jak poluzowane osłony czy zużyte łożyska, jak i poważniejsze awarie, np. problemy z układem smarowania lub rozrządem. Ignorowanie tych sygnałów często prowadzi do kosztownych napraw, dlatego warto jak najszybciej ustalić źródło dźwięku i podjąć odpowiednie działania.

Silnik wydaje głośne dźwięki? Oto jak szybko ustalić przyczynę awarii.
Silnik wydaje głośne dźwięki? Oto jak szybko ustalić przyczynę awarii.123rf.com123RF/PICSEL

Dziwny dźwięk silnika na niskich obrotach: co robić?

Nietypowe odgłosy dobiegające spod maski przy niskich obrotach mogą wskazywać na szereg problemów, od błahych usterek po poważne awarie wymagające natychmiastowej interwencji. Warto zwrócić szczególną uwagę na metaliczne dźwięki, takie jak stukanie, obcieranie czy pobrzękiwanie, ponieważ często świadczą o poluzowanych lub uszkodzonych elementach. Szczególnie narażone są wieszaki układu wydechowego oraz osłony termiczne, które mogą wpadać w wibracje i uderzać o inne części pojazdu. Jeśli hałas pojawia się tylko w określonym zakresie obrotów, warto sprawdzić również rolkę napinającą pasek osprzętu oraz komponenty układu klimatyzacji i alternatora – ich zużycie może powodować zgrzytanie lub tarcie słyszalne jedynie przy lekkim obciążeniu silnika.

Dokładna inspekcja układu wydechowego często pozwala szybko znaleźć źródło problemu, zwłaszcza jeśli hałas przypomina metaliczne brzęczenie lub stukanie. Przyczyną może być rozszczelnienie rury wydechowej, uszkodzenie katalizatora lub poluzowanie mocowań, co najlepiej słychać na biegu jałowym. W wielu przypadkach wystarczy dokręcenie lub wymiana wieszaka, by hałas ustąpił, ale jeśli problem nie znika, warto sprawdzić ciśnienie oleju i stan rozrządu – zwłaszcza w starszych silnikach, gdzie zużycie mechaniczne jest bardziej prawdopodobne. Ignorowanie takich objawów może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń, dlatego nie należy zwlekać z diagnostyką.

Dalsze poszukiwania źródła dźwięku powinny obejmować wszystkie elementy osprzętu silnika, które mogą powodować hałas w wąskim zakresie obrotów. Rolki prowadzące, łożyska alternatora czy inne komponenty osprzętu mogą wydawać metaliczne odgłosy przy lekkim obciążeniu, a przy wzroście obrotów dźwięk zanika, co wskazuje na wibracje związane z luźnymi częściami. Jeśli problem pojawia się jedynie przy zimnym silniku i znika po nagrzaniu, winne mogą być również elementy układu smarowania, np. niewłaściwe ciśnienie oleju. Systematyczna kontrola wszystkich tych podzespołów pozwala zapobiec nie tylko uciążliwemu hałasowi, ale także kosztownym naprawom wynikającym z ich zaniedbania.

Czy głośny dźwięk silnika przy dodawaniu gazu to powód do obaw?

Wzmożony hałas podczas przyspieszania nie zawsze oznacza poważną awarię, ale w każdym przypadku wymaga wnikliwej analizy. Szczególnie niepokojące są metaliczne stuki i klekotanie, które mogą wskazywać na problem z układem smarowania. Niedobór oleju skutkuje niewystarczającym smarowaniem popychaczy hydraulicznych, co prowadzi do ich nadmiernego zużycia. Objawem jest charakterystyczne stukanie, nasilające się podczas gwałtownego zwiększania obrotów. Pierwszym krokiem diagnostycznym powinno być sprawdzenie poziomu oleju i uzupełnienie ewentualnych braków, ponieważ niedobór tego płynu eksploatacyjnego jest jedną z najczęstszych, a zarazem łatwych do wyeliminowania przyczyn głośnej pracy silnika.

Niepokojące dźwięki mogą również pochodzić z układu dolotowego, szczególnie jeśli słychać syczenie lub gwizd, który narasta wraz z dodawaniem gazu. Nieszczelności w dolocie, takie jak uszkodzona rura, obluzowane opaski zaciskowe czy wadliwy intercooler, zakłócają prawidłowe dostarczanie powietrza do komory spalania. W silnikach benzynowych problem może wynikać z wypadania zapłonów spowodowanego usterką świec lub cewek zapłonowych – objawia się to nie tylko zwiększonym hałasem, ale także spadkiem mocy i nierówną pracą jednostki napędowej. Wykrycie tego typu usterek wymaga często dokładniejszej diagnostyki komputerowej, ponieważ w niektórych przypadkach usterka może być subtelna i pojawiać się tylko w określonych warunkach.

W silnikach Diesla głośniejsza praca przy dodawaniu gazu może sygnalizować problemy z układem wtryskowym lub niedrożność filtra paliwa, co bezpośrednio wpływa na spalanie i wydajność. Częstą przyczyną dodatkowych hałasów i szarpania podczas przyspieszania jest również zużyta turbosprężarka, zwłaszcza jeśli towarzyszy temu spadek osiągów. Należy wtedy skontrolować wszystkie elementy układu paliwowego i doładowania, aby uniknąć poważniejszych awarii, takich jak uszkodzenie wtryskiwaczy czy samej turbiny. Zwlekanie z diagnostyką często prowadzi do kosztownych napraw, dlatego każdy nienaturalny dźwięk przy przyspieszaniu powinien być jak najszybciej skonsultowany z mechanikiem.

interiaPolicja