Po tym poznasz, że DPF jest zapchany. Jedź od razu do mechanika

Andrzej Zasadni

Oprac.: Andrzej Zasadni

Zapchany DPF może doprowadzić do wielu poważnych usterek. Chociaż nowoczesne diesle są znane z czystego spalania, zapchany filtr może na przykład powodować emisję widocznego dymu z rury wydechowej, zwłaszcza podczas przyspieszania. To najbardziej znany objaw awarii, tych jednak jest znacznie więcej. Sprawdzamy więc, po czym poznać, że DPF jest zapchany oraz co robić, gdy filtr nie działa prawidłowo.

Po czym poznać, że DPF jest zapchany?
Po czym poznać, że DPF jest zapchany? 123RF/PICSEL

Po czym poznać, że DPF jest zapchany?

DPF, czyli filtr cząstek stałych to filtr, którego zadaniem jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek stałych, w skład których wchodzi głównie niespalony węgiel w formie sadzy. Na tej zaadsorbowane są również inne substancje, jak chociażby tlenki metali.

Wprowadzenie filtrów cząstek stałych pozwoliło częściowo wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla pojazdów z silnikami Diesla. DPF jest wyposażony w mechanizmy oczyszczania filtra. To może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszy zachodzi naturalnie podczas jazdy z większą prędkością, kiedy temperatura spalin jest wystarczająco wysoka, aby spalić zgromadzoną sadzę. Drugi inicjowany jest przez system sterowania silnikiem, kiedy warunki jazdy nie sprzyjają oczyszczaniu. Ten podnosi temperaturę spalin poprzez dodanie dodatkowej dawki paliwa, co umożliwia spalenie nagromadzonej sadzy.

DPF może się zapychać z dwóch przyczyn. Pierwsza jest naturalna — ilość nagromadzonego popiołu podczas spalania sadzy jest tak duża, że filtr w końcu przestaje spełniać swoje zadanie. Jednak DPF często jest zapchany z powodu awarii, która sprawia, że do zapchania dochodzi szybciej i częściej, a pozostałość spalania zaczyna się kumulować. Po czym poznać, że DPF jest zapchany? Jeżeli w naszym samochodzie na desce rozdzielczej nie ma kontrolki, która potwierdzi problem, to zapchany DPF często oznacza odczuwalne skoki obrotów. Ociężała praca silnika, wysokie spalanie benzyny, a także szarpanie kierownicy to również symptomy zapchanego DPF-a.

Zapchany DPF może także skutkować zwiększoną emisją cząstek stałych, które widzimy jako czarny dym z wydechu. Inne objawy dotyczą także układu paliwa, który staje się nieszczelny. W najgorszym przypadku może dojść do zatarcia silnika, ponieważ olej przestaje smarować poszczególne elementy. Zapchany DPF sprawia także, że uwalnia się charakterystyczny zapach. Na postoju można wyczuć intensywną woń spalin.

Zapchany filtr DPF. Co zrobić?

Jeżeli mamy pewność, że filtr DPF jest zapchany, można spróbować oczyścić go na drodze szybkiego ruchu. Po kilkunastu lub kilkudziesięciu minutach jazdy na wysokich obrotach kontrolka powinna zgasnąć. Nie da się ukryć, że krótkie przejazdy w ruchu miejskim nie pozwalają na osiągnięcie temperatury niezbędnej do naturalnej regeneracji filtra, dlatego szybsza jazda na autostradzie jest jak najbardziej wskazana. Jeżeli DPF jest zapchanym, warto również sprawdzić instrukcję obsługi samochodu. W zależności od marki i modelu samochodu, mogą istnieć specyficzne zalecenia dotyczące postępowania w takiej sytuacji.

Jeżeli próby oczyszczenia DPF-a na szybkiej drodze nie pomogły, trzeba zastanowić się dad wymianą filtra. To jednak nie należy do najtańszych, bo w zależności od modelu może kosztować od 2 do nawet 8 tysięcy złotych. Lepszą opcją, którą warto rozważyć, jest regeneracja filtra DPF. Ta kosztuje znacznie mniej, bo oscyluje w granicach 300-600 zł. Skuteczność regeneracji DPF-a jest wysoka, bo przywraca nawet 99% sprawności filtra.

Jak długo można jeździć z zapchanym DPF?

Ignorowanie zapchanego filtra cząstek stałych może słono kosztować. Jeżeli po próbie oczyszczenia filtra na drodze szybkiego ruchu znów zapaliła się kontrolka, trzeba natychmiast zareagować. Jak wspomnieliśmy wcześniej, samochód może tracić moc. Dodatkowo na uszkodzenie narażamy np. turbosprężarkę, a w najgorszym wypadku ryzykujemy awarię silnika. Dlatego, jeśli kontrolka nie gaśnie, koniecznie trzeba udać się do mechanika. Ten zmierzy poziom ciśnienia przed oraz za filtrem i na podstawie uzyskanych wyników może stwierdzić, w jakim stopniu DPF zapełnił się zanieczyszczeniami.

Przeczytaj również:

Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego dieslaMaciej OlesiukINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas