Czym się różni benzyna 95 od 98 i którą lepiej tankować?

Na stacjach benzynowych mamy wybór między dwoma popularnymi rodzaje paliwa: benzyną 95 (E10) i 98 (E5). Wyraźnie różnią się one ceną, ale często widzimy promocję, w której kupimy droższe paliwo w cenie tańszego. Czy warto z nich korzystać lub kupować droższą benzynę w nadziei na lepsze osiągi silnika? Czym, oprócz ceny, benzyna 98 różni się od benzyny 95? Czy rzeczywiście jest lepsza? Wyjaśniamy, czy warto więcej płacić za paliwo.

Czym się różni benzyna 95 od 98? 

Podstawowa różnica między benzyną 95 a 98 tkwi w liczbie oktanowej, która określa odporność paliwa na spalanie stukowe. Benzyna 95 ma liczbę oktanową równą 95, a benzyna 98 - 98. Wyższa liczba oktanowa oznacza większą odporność na spalanie stukowe, co jest szczególnie istotne w silnikach o wysokim stopniu sprężania.  

Liczba oktanowa i jej znaczenie: 

Reklama
  • benzyna 95 (E10): Przeznaczona do większości standardowych samochodów osobowych z silnikami o umiarkowanym stopniu sprężania;
  • benzyna 98 (E5): Stosowana głównie w samochodach sportowych, luksusowych lub z silnikami turbo, które wymagają wyższego poziomu ochrony przed spalaniem stukowym. 

Jednak liczba oktanowa to nie wszystko. Obecnie na stacjach spotykamy dwie nazwy tych samych rodzajów paliwa - 95/E10 i 98/E5. To liczby określające zawartość biokomponentów, których w 95 jest 10 proc, a w benzynie 98 tylko proc. 

Czy benzyna 98 jest lepsza od 95?  

Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku czynników. Przede wszystkim weź pod uwagę rodzaj ślinika. Jeśli producent twojego samochody zaleca używanie benzyny 98, to oznacza, że jest ona w tym przypadku lepsza niż 95. Silniki o wysokiej wydajności zaprojektowane są do pracy z wyższą liczbą oktanową, co przekłada się na lepsze osiągi i większą żywotność. W niektórych samochodach benzyna 98 może poprawić dynamikę jazdy i płynność pracy silnika. 

Jeśli jednak nie ma żadnych zaleceń producenta co do rodzaju paliwa, lepiej lać 95-tkę. Jest ona zdecydowanie tańsza, a różnica w cenie nie zawsze przekłada się na zauważalne korzyści w standardowych samochodach osobowych. Jeśli twój samochód jest przystosowany do benzyny 95, stosowanie 98 zwykle nie daje wymiernych korzyści, a w niektórych przypadkach może być po prostu zbędnym wydatkiem. Jeśli jeździsz najczęściej w warunkach miejskich, lepiej tankuj benzynę 95, która będzie się lepiej sprawdzać niż 98, a zapłacisz za nią mniej. Wysokooktanowe paliwo może poprawić osiągi silnika w długich trasach na autostradach czy w górach. 

 

Nowe oznaczenia benzyny: lepsza E10 czy E5? 

Od początku roku 2024 spotykamy na stacjach dodatkowe dwa oznaczenia paliwa: E10, odnoszące się do benzyny 95 i E5 przy 98. To zawartość procentowa bioetanolu w benzynie. Wśród kierowców panuje przekonanie, że im mniej biokomponentów w paliwie, tym jest ono lepsze dla silnika i jego osiągów. Nie jest to do końca prawda. Jeśli twój samochód jest przystosowany do E10, wybór między E5 a E10 nie wpłynie na jego działanie. Natomiast w starszych pojazdach lepiej używać E5, ponieważ mniejsza zawartość bioetanolu zmniejsza ryzyko korozji i degradacji elementów układu paliwowego. Dotyczy to niektórych aut wyprodukowanych przed 2011 rokiem. W takim wypadku najlepiej sprawdzić zalecenia producenta.

Czytaj też: LPG ostro w górę od grudnia. Czy autogaz jeszcze się opłaca? 

Kiedy benzyna może zaszkodzić silnikowi? 

Czy tankowanie benzyny 95 lub 98 może zaszkodzić silnikowi i jego osiągom? Okazuje się, że tak. Benzyna 98 zaszkodzi starszym silnikom z gaźnikiem, które były projektowane do pracy na paliwach o niższej liczbie oktanowej. W takich przypadkach benzyna 98 może być "zbyt wolno spalana". Powoduje to niedopalone paliwo w komorze spalania, co może prowadzić do osadzania się nagaru i pogorszenia pracy silnika. Dotyczy to również silników bez zaawansowanego systemu zarządzania zapłonem, czyli po prostu starszych modeli aut.  

Natomiast jeśli producent wyraźnie zaleca stosowanie benzyny 98, lepiej się tego trzymać. W takich wypadkach stosowanie 95 może prowadzić do spalania stukowego. To zjawisko występuje, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się w niekontrolowany sposób, zanim tłok osiągnie optymalne położenie w cylindrze. W efekcie auto nie tylko będzie miało gorsze osiągi, ale może to powodować uszkodzenia tłoków, zaworów i głowicy cylindrów. Dotyczy to jednak głównie japońskich aut sportowych, samochodów po tuningu, wyczynowych lub pojazdów z turbodoładowaniem czy kompresorem.  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: benzyna | paliwo E10 | tankowanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy