Skasuj check engine bez komputera. Jest jeden prosty sposób

Żółta kontrolka check engine zapala się, gdy system diagnostyczny pojazdu zidentyfikuje kwestię związaną z funkcjonowaniem silnika. Zwykle wiąże się to z systemem kontroli emisji spalin. Zdarza się jednak, że może to sygnalizować poważniejszą awarię. Na szczęście istnieje możliwość wyłączenia kontrolki check engine bez konieczności odwiedzenia mechanika.

Samodzielne skasowanie kontrolki check engine nie zawsze jest dobrym pomysłem
Samodzielne skasowanie kontrolki check engine nie zawsze jest dobrym pomysłem123RF/PICSEL

Bywa jednak, że kontrolka check engine zapala się mimo braku poważnej awarii silnika – z powodu drobnych usterek. Wówczas warto wyłączyć ją by uniknąć niepotrzebnego stresu.

Kiedy lepiej nie kasować symbolu check engine samemu?

Lepiej nie robić tego gdy wiemy, że przyczyną nie jest prosty defekt lub błąd, który nie został "wyczyszczony" z pamięci systemu. W takim scenariuszu niezbędne jest skonsultowanie się z mechanikiem oraz naprawienie zaistniałej usterki w jednostce napędowej.

Jak samodzielnie skasować błąd check engine bez komputera?

Jeżeli mamy pewność, że kwestia z silnikiem została rozwiązana lub jej przyczyna jest niezwykle błaha, istnieje możliwość samodzielnego wyłączenia kontrolki. Trzeba przyznać, ze kiedyś było to prostsze. Wystarczyło uzyskać dostęp do akumulatora. Następnie trzeba było zdjąć klemę z ujemnego bieguna akumulatora. Po upływie tego czasu, system resetował się razem z kodem błędu. Kontrolka check engine gasła bez potrzeby korzystania z komputera.

Niestety, mniej więcej od końca lat 90 obowiązuje reguła EOBD, a jej wymogiem jest pamiętanie kodów błędów po zaniku zasilania czyli po odłączeniu akumulatora. To oznacza, że samo odpięcie akumulatora nie rozwiązuje problemu. Ale wciąż można samodzielnie skasować kod błędu - trzeba w tym celi podłączyć się do auta.

Jak sprawdzić, co jest przyczyną check engine?

Aby zyskać dostęp do systemu diagnostycznego w samochodzie, który monitoruje funkcjonowanie różnych komponentów, niezbędne jest posiadanie urządzenia z wejściem kompatybilnym z gniazdem OBD2. Jest to port, który umożliwia podłączenie zewnętrznych narzędzi diagnostycznych do komputera pokładowego pojazdu. Konieczne jest także posiadanie odpowiedniej aplikacji, takiej jak Piston, SDProg lub Smart Control Free.

Posiadając urządzenie i odpowiednie oprogramowanie, można się połączyć z pojazdem. Przy użyciu wspomnianych aplikacji, możliwe jest zidentyfikowanie przyczyny zaświecenia się kontrolki check engine (sprawdzając wyświetlony kod błędu w Google). Dodatkowo, można również skasować komunikat o błędzie.

interiaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas