Wymieniałeś olej? Uważaj na masowe kontrole, sprawdzą gdzie kupiłeś
Tym razem na celowniku Urzędu Skarbowego znalazły się warsztaty samochodowe, które kupowały olej silnikowy za granicą. Właściciele zakładów mechaniki pojazdowej wysyłając tylko jeden dokument i nie zgłaszając zakupu w systemie akcyzowym, narażają się na kontrolę.

W skrócie
- Warsztaty samochodowe są kontrolowane przez Urząd Skarbowy za zakupy olejów silnikowych za granicą.
- Zakup olejów wiąże się z formalnościami, których nieprzestrzeganie grozi karami finansowymi.
- Akcyza musi być uregulowana, a zakup zgłoszony do odpowiednich organów, w przeciwnym razie warsztat może zostać ukarany.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
W teorii zakup części, samochodu czy oleju silnikowego za granicą nie jest niczym nielegalnym. Jak poinformowała redakcja portalu Motofocus.pl, w warsztatach samochodowych pojawiły się zmasowane kontrole, podczas których urzędnicy sprawdzają kraj zakupu środków smarnych. Chociaż samo kupno przez internet jest dozwolone, niewielu właścicieli zdaje sobie sprawę, że taka transakcja nie kończy się na uiszczeniu opłaty i odebraniu przesyłki - konieczne jest jeszcze spełnienie trzech obowiązków. Ich poprawne wykonanie w terminie stanowi gwarancję uniknięcia kontroli oraz kary finansowej.
Czy kupując olej silnikowy za granicą jako osoba prywatna muszę to zgłosić do Urzędu Skarbowego?
Przedsiębiorca kupując środki smarne za granicą i wprowadzając je do użytku w naszym kraju, podlega akcyzie. Taki zakup musi zostać zgłoszony do Urzędu Celno-Skarbowego, co wiąże się z koniecznością opłacenia podatku w wysokości 1,18 zł za każdy litr. W tym przypadku nie można się uchylić od opłaty nawet w przypadku, gdy olej pochodzi z innego kraju należącego do Unii Europejskiej i jest to nabycie wewnątrzwspólnotowe.
Nie jest to jednak wysoki koszt, więc nadal spora część warsztatów decyduje się na zakup olejów za granicą w niższych cenach. Należy jednak pamiętać o spełnieniu wszystkich formalnych obowiązków, co w wielu przypadkach wymaga skorzystania z profesjonalnej pomocy doradcy. Dzięki temu uda się jednak uniknąć kontroli i kary finansowej.
Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest opłata produktowa, która dotyczy wszystkich rzeczy przeznaczonych do sprzedaży. Nie dotyczy ona jednak osób fizycznych, które kupując i używając - w tym przypadku oleju silnikowego we własnym pojeździe - nie muszą jej uiszczać. Dla właściciela warsztatu samochodowego jest to kolejna powinność, którą musi zgłosić wraz z zapłaceniem należytego podatku.
W jaki sposób typowane są warsztaty samochodowe do kontroli?
W przeprowadzonych przez urzędnikach kontrolach nie ma losowości, a organy administracyjne typują warsztaty na podstawie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), który właściciele wysyłają do Urzędu Skarbowego. Jeśli w JPK_VAT widnieje zakup oleju poza granicami kraju, a w systemie akcyzowym brakuje zgłoszenia, może to wskazywać na unikanie opodatkowania.
W wypowiedzi dla Motofocusa, dyrektor ds. Analiz Rynku POPiHN Jan Strubiński wskazuje, że tego typu kontrole powinny być już dawno, ale urzędy przez lata nie zajmowały się tematem zakupów olejów za granicą. Rosnący udział rynku e-Commerce zwrócił uwagę urzędników na ten problem, którzy rozpoczęli działania na znacznie szerszą skalę, wykorzystując informacje zawarte w systemie. Dzięki temu osoby kontrolujące dokładnie wiedzą, do drzwi którego warsztatu powinny zapukać.
Właściciele warsztatów samochodowych są narażeni na kontrolę
Przedsiębiorcy, którzy nie zgłoszą do Urzędu Skarbowego wprowadzenia oleju kupionego poza granicami kraju do obiegu, mogą zostać ukarani karą grzywny, a także zapłacą zaległą akcyzę. Jeżeli zakupy były wykonywane systematycznie i dodatkowo na dużą skalę, grozić może nawet kara pozbawienia wolności.
Warto zaznaczyć, że nie wszystkie zagraniczne oleje spełniają obowiązujące w Polsce normy, dlatego nie mogą zostać wprowadzone do obrotu. W tym przypadku o grzywnie, a także nakazie wycofania danego oleju z obrotu, zadecyduje Inspekcja Handlowa. Ponadto uprawnienia do kontroli warsztatów samochodowych ma również Sanepid oraz Inspekcja Ochrony Środowiska.