Oleje long life można wymieniać co 30 tys. km? To nie jest reguła
Każdy silnik spalinowy, niezależnie od typu paliwa czy konfiguracji cylindrów, wymaga odpowiedniego smarowania. Na rynku dostępnych jest wiele olejów long life, które mają zapewnić lepsze smarowanie na dłuższym dystansie.

Spis treści:
Miska olejowa zazwyczaj mieści od czterech do sześciu litrów płynu, który nie tylko redukuje tarcie między ruchomymi elementami, ale również odprowadza ciepło z gorącego wnętrza jednostki napędowej czy chroni przed korozją. Przyjmuje się, że wymianę oleju należy przeprowadzić raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów. Szczególnie, jeśli eksploatujemy auto na krótkich dystansach, w mieście lub intensywnie na autostradach. Na rynku sporo jest jednak środków smarnych typu long life. Czy warto z nich korzystać?
Co to jest olej long life?
Olej long life to specjalny rodzaj płynu smarującego, który charakteryzuje się zwiększoną odpornością na starzenie oraz utrzymaniem pierwotnych właściwości przez znacznie dłuższy okres. Zamiast standardowych 15 tys. km, niektóre oleje long life pozwalają na przedłużenie interwałów wymiany nawet do 30 tys., a w ekstremalnych przypadkach - do 60 tys. km.
Sekret tkwi w zaawansowanej technologii produkcji oraz specjalnych dodatkach uszlachetniających. Oleje long life to zazwyczaj płyny o niskiej lepkości, wzbogacone o wysoko wydajne pakiety dodatków przeciwzużyciowych, antykorozyjnych i detergentowych. Te substancje nie tylko spowalniają proces degradacji oleju, ale również skuteczniej chronią silnik przed korozją oraz lepiej usuwają zanieczyszczenia z wnętrza jednostki napędowej.
Czy opłaca się kupić olej long life?
Korzyści ekonomiczne są oczywiste - mniejsza częstotliwość wymian oznacza niższe koszty eksploatacji, mniej wizyt w serwisie oraz redukcję ilości zużytego oleju. Wydłużone interwały serwisowe przekładają się także na mniejszą produkcję odpadów olejowych oraz filtrów.
Czy olej long life pasuje do każdego silnika?
Krótko? Nie! Kluczowa jest oficjalna homologacja producenta pojazdu dla konkretnego typu oleju. Producenci samochodów przeprowadzają długotrwałe testy kompatybilności, analizując wpływ różnych środków smarnych na trwałość silnika, emisję spalin oraz ogólną niezawodność jednostki napędowej.
Na przykład Volkswagen od ponad dwóch dekad współpracuje z firmą Castrol przy rozwoju olejów long life, co zaowocowało szeregiem produktów przeznaczonych dla różnych generacji silników koncernu.
Co to jest SAE?
Klasy lepkości SAE to międzynarodowy standard opisujący zachowanie oleju w różnych temperaturach. Oznaczenia typu 0W-30 czy 5W-30 określają charakterystykę płynu przy niskich i wysokich temperaturach pracy. Pierwsza cyfra wskazuje na lepkość przy zimnym silniku - im niższa, tym łatwiej olej płynie w niskich temperaturach, co przekłada się na lepszą ochronę podczas zimnych startów. Liczba po literze W charakteryzuje lepkość w wysokich temperaturach roboczych silnika.
Warto podkreślić, że oznaczenie SAE nie ma bezpośredniego związku z technologią long life. Olej o klasie 5W-30 może być zarówno konwencjonalnym płynem z krótkim interwałem wymiany, jak i zaawansowanym produktem long life. Kluczowa jest dokładna specyfikacja producenta oraz wyraźne oznaczenie "LL" lub pełne określenie "long life" na opakowaniu.
Czy warto kupić olej long life?
Silniki projektowane pod kątem konwencjonalnych olejów mogą nie być przystosowane do pracy z płynami o wydłużonych interwałach wymiany. Różnice dotyczą nie tylko formulacji chemicznej, ale również wpływu na systemy oczyszczania spalin, szczelność uszczelek oraz kompatybilność z materiałami konstrukcyjnymi silnika.
Styl jazdy ma fundamentalne znaczenie - częste przejazdy autostradowe z wysokimi prędkościami, systematyczne przeciążenia czy agresywna jazda w mieście skracają żywotność oleju, którego właściwości pogarszają się szybciej niż w przypadku aut, których kierowcy uprawiają spokojny styl jazdy z umiarkowanymi obciążeniami.
Dlatego przede wszystkim trzeba pamiętać o regularnej kontroli poziomu oleju oraz zwrócić szczególną uwagę na to, w jakich warunkach eksploatowane jest auto. W przypadku bardziej wymagającego użytkowania oszczędności związane ze stosowaniem oleju long life mogą być krótkotrwałe, kiedy zużyty olej zacznie powodować awarie jednostki napędowej.