Francja ogłosiła zakaz jazdy dla 1,7 mln aut. Są niebezpieczne dla kierowców
Afera z wadliwymi poduszkami firmy Takata, które przez kilkanaście lat zamontowano w kilkudziesięciu milionach samochodów na całym świecie, zdaje się nie mieć końca. Zdecydowane kroki w tej sprawie podjęła właśnie Francja. Tamtejszy rząd wydał właśnie zakaz jazdy dla 1,7 mln samochodów.

Spis treści:
Przypomnijmy, 11 czerwca we Francji doszło do wypadku, w którym śmierć poniosła kierująca Citroenem C3 37-letnia kobieta. Jak wykazało dochodzenie, przyczyną zgonu była eksplozja tzw. inflatora, czyli elementu, który odpowiada za odpalenie poduszki powietrznej podczas wypadku.
Niebezpieczne poduszki firmy Takata
Problem w poduszkach wyprodukowanych przez japońską firmę Takata polega na tym, że inflator wykonany został z wadliwych materiałów, w efekcie podczas uruchomienia poduszki może dojść do jego rozerwania, co skutkuje tym, że metalowe elementy zostają z dużą siłą wyrzucone w twarz kierowcy i pasażera.
Według francuskich śledczych ostatni wypadek był 18. takim przypadkiem, w którym poduszka zamiast ratować życie - zabiła kierowcę. Kolejne 25 osób odniosło obrażenia. Zdecydowana większość tych zdarzeń (16 wypadków śmiertelnych, 24 osoby ranne) miała miejsc na terytoriach zamorskich Francji.
Akcja Stop Drive we Francji
Po ostatnim wypadku francuski minister transportu Philippe Tabarot zażądał od producentów natychmiastowego wycofania z ruchu (tzw. akcja Stop Drive) wszystkich egzemplarzy Citroena C3 i DS3 objętych ogłoszoną już wcześniej akcją nawrotową dotyczącą wadliwych poduszek powietrznych.
Stellantis, do którego obecnie należą marki Citroen i DS zareagował, wydając zakaz użytkowania 441 tys. samochodów jeżdżących po Francji i Europie, wyprodukowanych w latach 2009-2019.
We wtorek francuski minister podjął kolejne kroki. Przed wszystkim zwrócił się z apelem do wszystkich producentów samochodów z wadliwymi poduszkami, by podjęli akcje naprawcze, niezależnie do wieku samochodów.
Ponadto minister rozszerzył ogłoszoną akcję "Stop Drive" na wszystkie pojazdy objęte wcześniej ogłoszonymi akcjami serwisowymi. Dotyczy to wszystkich samochodów z wadliwymi poduszkami, niezależnie od marki i wieku, poruszających się po departamentach i terytoriach zamorskich Francji (z Korsyką włącznie), a także samochodów jeżdżących po samej Francji kontynentalnej, przy czym w tym ostatnim przypadku dotyczy to samochodów wyprodukowanych przed 2012 rokiem.

Takie zróżnicowane jest spowodowane tym, że materiał, z którego zbudowano inflator gorzej znosi wysokie temperatury i dużą wilgotność powietrza. To właśnie dlatego do większość tragicznych zdarzeń doszło poza Francją kontynentalną
W sumie akcje nawrotowe dotyczą już 2,5 mln samochodów (o 600 tys. więcej niż do tej pory), z czego zakaz jazdy obejmuje 1,7 mln samochodów (wcześniej dotyczył 900 tys. aut) kilkunastu różnych marek.
Wadliwe poduszki Takata. Jak wygląda sytuacja w Polsce?
W Polsce Stellantis również rozpoczął naprawy od ogłoszenia (w maju 2024 roku) akcji nawrotowej, którą objęto Citroeny C3 (druga generacja) i DS3 (pierwsza generacja) wyprodukowane w latach 2009 - 2019.
Teraz, 19 czerwca 2025 roku, ogłoszono zakaz jazdy tymi modelami (w sumie w Polsce dotyczy to około 11 400 samochodów). Jak zapewnia koncern, właściciele samochodów objętych ww. akcją zostaną poinformowani o konieczności natychmiastowego zaprzestania użytkowania auta i skontaktowania się z autoryzowaną siecią dealerską w celu przeprowadzenia bezpłatnej naprawy.
Właściciele samochodów, których dotyczy akcja „Stop-Drive” otrzymają w najbliższym czasie dodatkowe pismo z powiadomieniem o konieczności natychmiastowego zaprzestania użytkowania pojazdu. Osoby, które jeszcze nie otrzymały takiego powiadomienia, zostaną wkrótce dołączone do akcji
Kierowcy mogą również samodzielnie sprawdzić, czy ich samochód jest objęty powyższą akcją, korzystając z narzędzia do sprawdzania numeru VIN na stronie Citroena, kontaktując się z najbliższym autoryzowanym dealerem lub dzwoniąc na infolinię obsługi klienta 00 800 0825 1001.
Jeżeli samochód jest objęty akcją, ale klient nie otrzymał jeszcze listu, zdecydowanie zalecamy umówienie wizyty u lokalnego dealera i jak najszybszą wymianę poduszki powietrznej
Producent czerpie informację o obecnych właścicielach samochodów z CEPiK-u, dlatego zwraca się z apelem do właścicieli samochodów, którzy zmienili adres zamieszkania lub dane kontaktowe, o ich niezwłoczną aktualizację w odpowiednich lokalnych bazach danych, aby zapewnić skuteczny i terminowy kontakt w sprawach bezpieczeństwa.
Co oznacza zakaz jazdy?
Zakaz jazdy oznacza, że producent oficjalnie informuje, że dany samochód może stwarzać zagrożenie, wobec czego nie powinno się nim jeździć. Oczywiście podczas kontroli drogowej policjant nie zatrzyma dowodu i nie wezwie lawety, jednak jazda samochodami objętymi zakazem odbywa się na własne ryzyko. Jeśli podczas wypadku dojdzie do rozerwania inflatora i poranienia kierowcy, to wobec ogłoszenia akcji Stop Drive, szanse na odszkodowanie będą niewielkie.
Na czym polegają problemy z poduszkami powietrznymi Takata?
Sprawę wadliwych poduszek powietrznych firmy Takata nagłośnił Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) w 2009 roku.
Szybko okazało się, że potencjalnie niebezpieczne airbagi trafiły do dziesiątków milionów samochodów kilkunastu różnych marek, nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Skala problemu okazała się naprawdę duża, ponieważ do Takaty należało 20 proc. światowego rynku poduszek powietrznych.
Obecnie szacuje się, że wadliwe airbagi trafiły do koło 100 mln pojazdów różnych marek i przyczyniły się do śmierci kilkudziesięciu osób (kolejne kilkaset zostało rannych).
Na skutek afery japońska firma Takata w 2017 roku ogłosiła upadłość.