Tak jeżdżą polscy policjanci na motocyklach. Nie ma miejsca na błąd
Kilka lat temu internet obiegło nagranie przedstawiające nieudolną jazdę polskich policjantów na motocyklach. Służby dokładnie przeanalizowały falę krytyki i usprawniły system szkolenia oraz gruntownie zmodernizowały flotę jednośladów. Dziś po tamtym blamażu nie ma już śladu, a film z treningu Motocyklowej Asysty Honorowej potwierdza wysoki poziom wyszkolenia funkcjonariuszy.

W skrócie
- Polska policja zmodernizowała flotę motocykli, inwestując ponad 60 mln zł w 478 nowoczesnych BMW R 1250 RT.
- Zespół Motocyklowej Asysty Honorowej przeszedł zaawansowane szkolenia i ćwiczy precyzyjną jazdę na maszynach ważących ponad 280 kg.
- Policyjne motocykle są wyposażone w najnowsze technologie, a jednostka MAH zabezpiecza eskorty najważniejszych osób w państwie.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
W ostatnich latach Komenda Główna Policji przeprowadziła w swoich szeregach prawdziwą rewolucję. Przez dłuższy czas zaniedbywano jednostki motocyklowe, które służyły na przestarzałych maszynach. W 2023 r. w ramach programu "Bezpieczniej na drogach - motocykle dla służby ruchu drogowego" flotę zasiliło 478 motocykli BMW R 1250 RT w policyjnej konfiguracji z pełnym osprzętem niezbędnym do pełnienia służby. Całość inwestycji wyniosła ponad 60 mln zł.
Motocyklowa Asysta Honorowa. To najbardziej doświadczeni policjanci na dwóch kołach
Zmodernizowanie gamy sprawiło, że Motocyklowa Asysta Honorowa w 2023 r. została formalnie uregulowana zarządzeniem Komendanta Głównego Policji z 4 sierpnia 2023 r. MAH to reprezentacyjna formacja policji, która wykorzystywana jest do ochraniania kolumny z pojazdami przewożącymi VIP-ów, nadając przejazdom odpowiednią rangę i uroczysty charakter.

5-osobowy zespół wykorzystywany jest podczas zabezpieczenia przejazdu premiera, a 7-osobowy skład przysługuje głowie państwa. Policjanci z formacji MAH zabezpieczają również wizyty prezydentów czy premierów innych krajów, którzy odbywają wizytę w Polsce.
Pokaz kunsztu jazdy na motocyklach ważących 280 kg. Tak trenuje Motocyklowa Asysta Honorowa
Precyzyjna jazda oraz kontrola nad motocyklem ważącym ponad 280 kg nie jest łatwa i wymaga od kierowcy nie tylko wysokich umiejętności, ale przede wszystkim sporego zaufania do pozostałych członków zespołu. Wiele manewrów jest wykonywanych przy znacznych prędkościach, ale nie brakuje również przejazdów na centymetry.
W poniedziałek 16 czerwca Motocyklowa Asysta Honorowa Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach trenowała na autostradzie A4 oraz na terenie Komisariatu Autostradowego Policji w Gliwicach. Funkcjonariusze systematycznie ćwiczą, aby podnosić swoje umiejętności, a także szlifować technikę jazdy precyzyjnej, jazdę w szyku oraz prowadzenie eskorty.
To elita najlepiej wyszkolonych policjantów na motocyklach
Policjanci Motocyklowej Asysty Honorowej powoływani są do elitarnej jednostki przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach. W skład MAH pod dowództwem kom. Dawida Szlachetki wchodzą:
- asp. szt. Paweł Fabiszewski WRD KMP w Katowicach,
- mł. asp. Piotr Zub WRD KMP w Katowicach,
- sierż. szt. Mirosław Kupidura WRD KMP w Katowicach,
- sierż. szt. Grzegorz Hofman WRD KMP w Katowicach,
- mł. asp. Michał Urbanik WRD KMP w Częstochowie,
- sierż. szt. Sebastian Warliński WRD KMP w Sosnowcu,
- sierż. szt. Mateusz Marek WRD KMP w Sosnowcu,
- asp. Tomasz Mandes WRD KMP w Zabrzu.

3,4 sekundy do 100 km/h, 136 KM i prędkość maksymalna ponad 200 km/h. Policyjne BMW R 1250 RT kosztuje prawie 130 tys. zł
BMW R 1250 RT to duży motocykl turystyczny, który napędzany jest dwucylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 1254 cm3. Jednostka generuje moc maksymalną na poziomie 136 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 143 Nm. Na liście standardowego wyposażenia znajduje się zaawansowany system ABS, kontrola trakcji, ledowe oświetlenie, elektrycznie regulowana szyba, a także wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala.
Motocykle zostały oczywiście dostosowane do służy w policji. Modyfikacje objęły zmianę przełożenia pierwszego biegu, co ma pozwolić na powolną jazdę podczas zadań eskorty czy na defiladach. W miejscu siedziska dla pasażera zamontowany został zintegrowany kufer, w którym znajduje się centrala radiowa. Ponadto wszystkie egzemplarze otrzymały sygnały uprzywilejowania barwy niebieskiej i czerwonej oraz gmole z przodu i z tyłu, które ochronią motocykl w razie upadku.
Do komend trafiło łącznie 478 motocykli marki BMW, które kosztowały 60 mln 945 tys. zł. Oznacza to, że każdy egzemplarz kosztował 127,5 tys. zł. Z unijnych funduszy pochodziło 56 351 217,50 zł, a z budżetu państwa 9 944 332,50 zł.