Przez miesiąc nie zwróciła uwagi na odcinkowy pomiar prędkości. Mandaty zbiły z nóg
Pewna mieszkanka Gliwic przez miesiąc nie zwracała uwagi, że jeździ po drogach objętych systemami odcinkowego pomiaru prędkości. W efekcie nie tylko musi ponownie wybrać się na egzamin, ale zapłaci również kosmiczny mandat.

Spis treści:
Każdy posiadacz prawa jazdy powinien stosować się do przepisów ruchu drogowego. Oczywiście, w praktyce bywa z tym różnie, szczególnie jeśli chodzi o ograniczenia prędkości. Z tego względu na drogach przybywa fotoradarów i systemów odcinkowego pomiaru prędkości.
Zarówno fotoradary, jak i systemy OPP oznaczone są specjalnymi tabliczkami, więc kierowca nie powinien być zaskoczony pomiarem. Jeśli jednak pomiarowy odcinek systemu OPP jest długi, a kierowca rozkojarzony i nie pilnuje prędkości, z jaką się porusza, to może za to słono zapłacić.
Przez miesiąc nie zwracała uwagi na ograniczenia prędkości
Przekonała się o tym 40-letnia mieszkanka Gliwic, która w ciągu zaledwie jednego miesiąca, została 13-krotnie przyłapana na przekroczeniu prędkości przez systemy OPP zainstalowane na drodze krajowej nr 88 w Zabrzu i drodze wojewódzkiej nr 902 w Katowicach.
Ponieważ każde przekroczenie było traktowane jak osobne wykroczenie, kara dla gliwiczanki okazała się bardzo wysoka. Kobieta będzie musiała zapłacić mandaty w łącznej wysokości 7600 zł. Ponadto kierującej naliczono 96 pkt karnych, co oznacza, że czeka ją ponowny egzamin na prawo jazdy, został bowiem wobec niej wystosowany wniosek o sprawdzenie kwalifikacji.
Od początku roku na drogach województwa śląskiego policjanci ujawnili niemal 142 tys. wykroczeń polegających na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości. W 688 przypadkach kierujący przekroczyli dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym o ponad 50 km/h, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System odcinkowego pomiaru prędkości to proste rozwiązanie, bazujące na kamerach ustawionych na początku i na końcu danego odcinka drogi. Każda z nich skanuje numery rejestracyjne samochodu, a system odnotowuje godzinę wjazdu i zjazdu z odcinka pomiarowego. Następnie, na podstawie czasu przejazdu oraz odległości między kamerami, obliczana jest średnia prędkość samochodu.
Przykładowo jeśli odcinek pomiarowy ma długość 2 kilometrów, a dany samochód przejechał go w czasie 1 minuty, to jechał z prędkością średnią wynoszącą 120 km/h. Pomiar rozpoczyna się w momencie, kiedy pierwsza kamera wychwyci pojazd na początku danego odcinka, a gdy pojazd dotrze do drugiej kamery, system ponownie go odnotuje i obliczy średnią prędkość, z jaką się poruszał. Jeśli ta była wyższa niż obowiązujące w tym miejscu ograniczenie, wystawiony zostaje mandat.

Jak uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości?
Najprościej unikniemy mandatu oczywiście nie łamiąc przepisów. W przypadku OPP jest jednak dodatkowy "trik". Jeśli zbyt późno zorientowaliśmy się, że jedziemy przez odcinkowy pomiar prędkości i poruszaliśmy się zbyt szybko, rozwiązaniem jest jazda wyraźnie poniżej obowiązującego ograniczenia. W ten sposób obniżmy średnią prędkość na odcinku i możemy uniknąć mandatu.
Przestrzegamy jednak przed stosowaniem tej metody. OPP często spotykane są na drogach szybkiego ruchu, a tam nagłe zmniejszenie prędkości może być szczególnie niebezpieczne. Nasza jazda nie może także utrudniać innym ruchu, więc nie powinniśmy poruszać się zbyt wolno. Tym bardziej nie powinniśmy zatrzymywać się na pasie awaryjnym drogi szybkiego ruchu - wbrew pozorom to niebezpieczne miejsce i można z niego korzystać tylko na wypadek awarii uniemożliwiającej poruszanie się.
Jakie są ograniczenia prędkości w Polsce?
Ograniczenia prędkości obowiązujące w Polsce powinny być doskonale znane każdemu kierującemu. Warto jednak przypomnieć, że na przykład na drogach ekspresowych obowiązują dwa limity prędkości, zaś podwyższenie limitu do 60 km/h w terenie zabudowanym w nocy, zostało zniesione parę lat temu. Obecnie w Polsce możemy jechać:
- w terenie zabudowanym - 50 km/h
- na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych - 90 km/h,
- na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu - 100 km/h,
- na drogach ekspresowych jednojezdniowych - 100 km/h,
- na drogach ekspresowych dwujezdniowych - 120 km/h,
- na autostradach - 140 km/h.
Taryfikator mandatów za prędkość 2025 rok
Kierowcy powinni szczególnie uważać na prędkość, ponieważ obecnie obowiązujący taryfikator jest bezwzględny. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, nawet za jazdę o 1 km/h ponad limit, można otrzymać mandat i punkty karne. Pamiętajmy też o zasadzie recydywy - ponowne przekroczenie prędkości w ciągu kolejnych dwóch lat, oznacza podwójny mandat. Dotyczy to poważniejszych przekroczeń.
Obecnie mandaty za prędkość w Polsce wyglądają następująco:
- do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
- ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
- ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
- ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
- ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych