Na wakacje z przyczepą. Te przepisy zaskakują kierowców
Lato to czas wyjazdów z przyczepami kempingowymi, a także, rzadziej, bagażowymi. Na polskich drogach przybywa pojazdów ciągnących za sobą dodatkowy bagaż. Problem w tym, że przepisy regulujące jazdę z przyczepą są bardziej skomplikowane, niż większość kierowców przypuszcza. Niektóre ograniczenia potrafią zaskoczyć nawet doświadczonych kierowców, a mandaty sięgają kilkuset złotych za jedno wykroczenie.

W skrócie
- Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą są złożone i niosą wysokie mandaty za naruszenia, jak przekroczenie dozwolonej prędkości czy korzystanie z lewego pasa autostrady zestawem powyżej 7 metrów.
- Kierowcy muszą pamiętać o dodatkowych zasadach bezpieczeństwa, takich jak zachowanie większego odstępu w tunelach i przestrzeganie ograniczeń długości pojazdu z przyczepą na niektórych drogach.
- Podróżując z przyczepą, należy przygotować odpowiednie dokumenty oraz sprawdzić przepisy obowiązujące w krajach tranzytowych, które mogą różnić się szczegółami.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Ograniczenie prędkości dla aut z przyczepami
Podstawowym błędem jest przekraczanie dozwolonej prędkości. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że limity dla pojazdów z przyczepą są znacznie niższe. Na autostradzie, gdzie samochód osobowy może jechać 140 km/h, zestaw z przyczepą ma ograniczenie do zaledwie 80 km/h. Nietrudno więc tutaj o wysoki mandat. Dla przykładu jadąc 125 km/h przekraczamy prędkość aż o 45 km/h, zatem policjant może nałożyć karę w wysokości tysiąca złotych i aż 11 punktów karnych. Co więcej, w takiej sytuacji może zadziałać zasada recydywy, gdy popełniliśmy identyczne wykroczenie w przeciągu ostatnich dwóch lat. Wówczas kwota mandatu podwaja się. Z obserwacji można wnioskować, że limit dopuszczalnej prędkości dla aut z przyczepami jest jednym z najczęściej łamanych.
Jazda z przyczepą i wyprzedzanie na autostradzie
Jeszcze większym zaskoczeniem bywa zakaz korzystania z lewego pasa na trzypasmowych autostradach. Przepis ten dotyczy zestawów dłuższych niż 7 metrów, czyli w praktyce większość zestawów typu pojazd osobowy i przyczepa. Jadąc autem z przyczepą możliwości wyprzedzania są więc ograniczone - nie tylko przez dopuszczalną prędkość maksymalną, ale też zakaz wjazdu na skrajnie lewy pas. Można jedynie wjechać na pas środkowy wyprzedzając na przykład wolniej jadącą ciężarówkę. Za jazdę lewym pasem autostrady zestawem dłuższym niż 7 metrów grozi 500 złotych mandatu i 6 punktów karnych.
Jazda z przyczepą w tunelu. Jaki odstęp?
Kolejną pułapką są tunele i choć nadal nie ma ich w Polsce zbyt wiele, to jednak w ciągu ostatnich kilku lat ich liczba znacząco się zwiększyła. W tunelach dłuższych niż 500 metrów pojazdy z przyczepą muszą zachować odstęp minimum 80 metrów od poprzedzającego pojazdu. To o 30 metrów więcej niż w przypadku zwykłych samochodów osobowych.
Jak sprawdzić, czy zestaw przekracza 7 metrów?
Liczy się długość pojazdu ciągnącego plus długość przyczepy, mierzona od zderzaka do zderzaka.
Przeciętny samochód kompaktowy mierzy około 4,2-4,5 metra. SUV-y i kombi często przekraczają 4,7 metra. Małe przyczepy bagażowe mają zazwyczaj 2-3 metry, ale popularne przyczepy kempingowe to już 4-6 metrów. W efekcie większość zestawów wakacyjnych przekracza granicę 7 metrów.
W związku z wymiarami zestawu na niektórych drogach trzeba mieć się na baczności, bo obowiązują tam zakazy wjazdu dla pojazdów przekraczających określoną długość.
Znalezienie parkingu także może być wyzwanie,. Standardowe miejsca postojowe nie są oczywiście przystosowane do zestawów z przyczepą. Kierowcy często muszą szukać specjalnych parkingów lub zajmować kilka miejsc, co może wiązać się z dodatkowymi opłatami.
Gdzie jeszcze obowiązują specjalne zasady dla przyczep?
Na przejściach granicznych zestawy z przyczepą mogą być kierowane do osobnych pasów kontrolnych. Szczególnie dotyczy to granic zewnętrznych Unii Europejskiej, gdzie kontrole są bardziej szczegółowe. Warto mieć przygotowane dokumenty przyczepy, w tym dowód rejestracyjny i potwierdzenie badania technicznego.
Przed wyjazdem warto sprawdzić nie tylko stan techniczny przyczepy, ale także przepisy obowiązujące w krajach, przez które prowadzi trasa. W niektórych państwach limity prędkości są inne, obowiązują dodatkowe naklejki autostradowe lub specjalne oznakowania.