Polacy rzucili na chińskie samochody. Kupują 30 aut dziennie

Tempo ekspansji chińskich producentów samochodów w Polsce robi gigantyczne wrażenie. W zaledwie rok liczba sprzedawanych w Polsce nowych aut osobowych ”made ich China” wzrosła blisko trzydziestokrotnie! Dziennie rejestrowaliśmy ich ponad 30.

Chińskie samochody zdobywają Polsce. W 2024 roku rejestrowaliśmy ich po 30 dziennie
Chińskie samochody zdobywają Polsce. W 2024 roku rejestrowaliśmy ich po 30 dzienniePaweł RygasINTERIA.PL

2024 rok zamknął się w Polsce liczbą 11 335 rejestracji nowych samochodów osobowych chińskich producentów. To ponad 30 aut dziennie wliczając w to wszystkie niedziele i święta. Dla porównania, jeszcze rok wcześniej, w Polsce zarejestrowano niespełna 400 chińskich aut.

Chińskie auta zdobywają polski rynek. Tempo ekspansji wgniata w fotel

O ciekawą analizę dotyczącą ekspansji chińskich marek motoryzacyjnych w Polsce pokusiła się – wyspecjalizowana w sprawdzaniu historii pojazdów – firma AutoDNA. Jej eksperci donoszą, że w całym 2023 roku Polacy zaledwie 64 razy wygenerowali raporty dotyczące historii samochodów chińskich producentów. Dla porównania, ubiegły rok zamknął się już liczbą ponad 500 takich sprawdzeń, co daje 725 proc. wzrostu rok do roku. To wciąż śladowe ilości, ale doskonale widać, ze chińscy producenci coraz mocniej przebijają się do świadomości polskich nabywców.

Wynika to oczywiście z szybkiego tempa zdobywania polskiego rynku nowych aut przez chińskich producentów. Z danych CEPiKu wynika, że w całym 2023 roku w Polsce zarejestrowano 370 chińskich samochodów. W ubiegłym roku było to już 11 335 rejestracji co oznacza wzrost o imponujące 2963 proc!

Jakie chińskie samochody królują w Polsce? Elektryki to ułamek sprzedaży

Dane z polskiego rynku nie pozostawiają złudzeń. W 2024 roku na polskim rynku zadebiutowało 16 marek z chińskimi korzeniami. W efekcie liczba producentów oferujących w Polsce nowe auta w praktyce się podwoiła

Chińczykom – przynajmniej na ten moment - nie zależy wcale na sprzedaży w Europie swoich samochodów elektrycznych lecz budowaniu wizerunku własnych marek. 9410 ze sprzedanych w ubiegłym roku w Polsce nowych chińskich aut napędzanych było klasycznymi silnikami benzynowymi. To aż 83 proc. ogółu sprzedanych w Polsce w 2024 roku chińskich aut. Drugie miejsce – z wynikiem 994 rejestracji (8,8 proc. ogółu) – zajęły samochody hybrydowe.

Dopiero na trzecim miejscu zestawienia uplasowały się auta elektryczne. Ale nawet w ich przypadku wynik 854 rejestracji uznać trzeba za imponujący, jeśli wziąć pod uwagę, że całkowita sprzedaż nowych aut elektrycznych w Polsce zamknęła się wynikiem 16 563 rejestracji. Oznacza to, że nawet w tym segmencie rynku Chińczykom udało się uszczknąć dla siebie ponad 5 proc. ogółu.

Najczęściej kupowane chińskie auta w Polsce. Ranking marek

W rankingu najpopularniejszych producentów absolutnym numerem jeden jest brytyjska marka MG, która od 2005 roku znajduje się w rękach chińskiego giganta motoryzacyjnego – koncernu SAIC. W całym ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano aż 7104 nowe auta marki MG. To rewelacyjny wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że producent oficjalnie zadebiutował w naszym kraju w grudniu 2023 roku.

Rekordzistą był model MG HS, który odpowiadał za ponad 4,5 tys. wszystkich zarejestrowanych w Polsce aut z Chin. Wypada jednak zauważyć, że na rewelacyjny wynik złożyły się dwie generacje popularnego modelu. W sierpniu ubiegłego roku w polskiej ofercie zadebiutowało zupełnie nowe wcielenie rodzinnego SUV-a. Do dziś część dealerów oferuje jeszcze atrakcyjnie wycenione modele poprzedniej generacji.

Najczęściej sprzedawane chińskie auta w Polsce - marki

Najczęściej rejestrowane marki chińskie w Polsce w 2023 oraz 2024
Marka
Rejestracje 2023
Rejestracje 2024
MG
85
7104
BAIC
9
1748
Omoda
0
1106
Jaecoo
0
504
BYD
12
449
Maxus
154
175
Forthing
0
80
Seres
20
23
DFSK
14
29
Lynk & Co
6
34

Na polskim rynku coraz głębiej zakorzeniają się też takie marki, jak BAIC (1748 rejestracji), Omoda (1106 rejestracji), JAECOO (506 rejestracji) czy chiński potentat elektromobilności – BYD (449 rejestracje).

Chery wchodzi do Polski. MG zyska groźnego konkurenta

Rok 2025 przynieść może kolejne duże zmiany na polskim rynku. Jak już informowaliśmy, w połowie roku nad Wisłą zadebiutuje właściciel oferowanych już w Polsce marek Omoda i Jaecoo – Chery. Można się spodziewać mocnego uderzenia, bo – jak informował Interię prezes Chery – Eric Zheng – Polska jest pierwszym krajem ekspansji marki na Starym Kontynencie i stanowić ma bramę, przez którą Chery zamierza wejść na rynki UE.

Najczęściej rejestrowane chińskie samochody w Polsce:

Najczęściej rejestrowane chińskie samochody w Polsce - ranking modeli

Marka
Model
Rejestracje 2023
Rejestracje 2024
MG
HS
39
4586
MG
ZS
32
1789
Omoda
Omoda 5
0
1101
BAIC
Beijing 5
0
694
Jaecoo
Jaecoo 7
0
504
MG
MG4
11
431
BAIC
Beijing 3
0
320
MG
MG3
0
280
BYD
Seal U DM-I
0
241
BAIC
Beijing X7
0
232
BAIC
Beijing X55
5
217
BAIC
Beijing 7
0
196
 
 
 
 
Nowy MG HS już w Polsce. Sprawdzamy, jak jeździ chińsko-brytyjska wołowina w pięciu smakach?INTERIA.PL