Popełnił jeden błąd przy zakupie roweru. Na dofinasowanie nie ma co liczyć
Rowerzyści z niecierpliwością czekają na ogłoszenie uruchomienia nowego programu dopłat do zakupu rowerów elektrycznych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie podał jeszcze oficjalnej daty rozpoczęcia przyjmowania wniosków, jednakże niecierpliwi cykliści przed zakupem powinni dokładnie zapoznać się z obowiązującymi wymogami.

W skrócie
- Program "Mój Rower Elektryczny" umożliwi dofinansowanie do zakupu roweru elektrycznego do 50 proc. kosztów, jednak nie więcej niż 2,5 tys. zł.
- Aby otrzymać dotację, rower musi być wyprodukowany w Unii Europejskiej oraz spełniać szczegółowe, techniczne i formalne wymogi.
- Dofinansowanie nie obejmie rowerów z manetką gazu ani umożliwiających zmianę limitu prędkości wspomagania powyżej 25 km/h.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Na początku czerwca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił więcej szczegółów dotyczących ubiegania się o dotację. Przede wszystkim maksymalnie uproszczono formalności, aby uzyskanie dopłaty było znacznie łatwiejsze. Przypomnijmy, że program "Mój Rower Elektryczny" zakłada dotacje na zakup nowego roweru elektrycznego w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 2,5 tys. zł. W przypadku elektrycznego roweru transportowego typu cargo lub wózka rowerowego dofinansowanie również wyniesie do 50 proc., ale nie więcej niż 4,5 tys. zł. Z dotacji będą mogły skorzystać wyłącznie osoby pełnoletnie.
Pośpieszył się z kupnem roweru elektrycznego. Na rządową dotację nie ma co liczyć
Potężna grupa cyklistów z niecierpliwością wyczekuje rozpoczęcia przyjmowania wniosków. Spora część z nich chce skorzystać z zapisu określającego maksymalny wiek kwalifikowanego pojazdu. Początkowo ustalono go na 24 miesiące od daty produkcji, jednak słusznie zauważono, że często producenci podają jedynie rok produkcji, bez dokładnego dnia i miesiąca. W myśl nowych przepisów rower nie może być po prostu starszy niż 2 lata. Oznacza to, że nowy rower elektryczny można kupić dziś, a dowód zakupu oraz wypełniony wniosek dostarczyć po uruchomieniu programu.
Nie wszyscy zainteresowani zapoznali się jednak dokładnie z wymogami dotyczącymi rowerów kwalifikujących się do programu. Osoby, które zdecydowały się na zakup jednośladu z Chin nie otrzymają dopłaty. Zgodnie z zapisami regulującymi funkcjonowanie programu "Mój Rower Elektryczny", zakupiony rower musi być wyprodukowany na terenie Unii Europejskiej, a miejsce produkcji musi zostać udokumentowane przez zamieszczenie stosownej informacji na fakturze zakupu lub imiennym paragonie, bądź poprzez oświadczenie sprzedawcy lub producenta. Ponadto rower musi posiadać certyfikat CE.
Jakie są wymogi roweru elektrycznego? Musisz o nich pamiętać, aby ubiegać się o dofinansowanie
Przede wszystkim należy wiedzieć, że dofinansowanie obejmuje trzy typy jednośladów:
- rower elektryczny - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem, wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny uruchamiany naciskiem na pedały, zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V, o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h,
- rower elektryczny transportowy (cargo) - pojazd zbudowany lub przystosowany do przewozu towarów lub osób, spełniający jednocześnie powyższą definicję roweru elektrycznego,
- elektryczny wózek rowerowy - pojazd o szerokości powyżej 0,9 m, przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy, spełniający jednocześnie powyższą definicję roweru elektrycznego.

Aby pojazd kwalifikował się do wsparcia w ramach programu, musi również spełniać wymogi Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 502 z późn. zm.) oraz posiadać normę EN15194 udokumentowaną przez umieszczenie informacji na fakturze zakupu/paragonie imiennym, oświadczenie sprzedawcy/producenta lub dokumentację zdjęciową oznakowania roweru (naklejka z normą EN15194 i numer ramy).
Dodatkowo:
- pojazd musi być wyposażony w akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej, o pojemności minimum 10 Ah, umieszczony w sposób utrudniający jego wyciągnięcie osobom postronnym (bateria musi być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2023/1542),
- pojazd musi być wyprodukowany w UE, a miejsce produkcji musi zostać udokumentowane poprzez stosowną informację na fakturze zakupu/paragonie imiennym lub przez oświadczenie sprzedawcy/producenta oraz posiadać certyfikat CE,
- uruchomienie wspomagającego napędu elektrycznego musi następować wyłącznie po rozpoczęciu pedałowania (z wyjątkiem funkcji tzw. walk assist). Po zaprzestaniu pedałowania silnik elektryczny powinien przestać wspomagać napęd i nie powinno być możliwości jazdy wyłącznie z użyciem silnika, bez pedałowania,
- rower musi mieć możliwość ładowania baterii z domowego gniazdka elektrycznego (napięcie 230 V, częstotliwość 50 Hz, prąd przemienny),
- w przypadku roweru elektrycznego transportowego (cargo) oraz elektrycznego wózka rowerowego minimalna ładowność (w ramach specjalnej przestrzeni transportowej, stanowiącej konstrukcyjną całość z ramą roweru) musi wynosić 60 kg (waga samego ładunku). Dofinansowaniu nie będą podlegać pojazdy z odrębną przyczepą,
- pojazd musi być wyposażony w zestaw elementów niezbędnych do ładowania akumulatora (np. kable, adapter, ładowarkę).

Kupisz taki rower i nie dostaniesz dofinansowania. Oto lista rzeczy zabronionych
Dofinansowanie nie obejmie rowerów elektrycznych wyposażonych w manetkę gazu, pozwalającą na jazdę przy użyciu silnika elektrycznego bez konieczności pedałowania. Ponadto dotacja nie zostanie przyznana w przypadku modeli, do których producent dołącza dźwignię potencjometru jako element do samodzielnego montażu przez użytkownika po zakupie. Negatywne rozpatrzenie wniosku dotyczyć będzie także rowerów umożliwiających zmianę limitu prędkości wyłączenia wspomagania elektrycznego z domyślnych 25 km/h na wyższą wartość zarówno poprzez oprogramowanie (interfejs użytkownika), jak i fizyczną ingerencję w układ elektroniczny.