Motoryzacyjny gigant zamyka pierwszą fabrykę. To koniec ważnej epoki
Nissan oficjalnie potwierdził, że do marca 2026 roku zamknie zakład montażowy Civac w Meksyku - pierwszą fabrykę producenta zlokalizowaną poza granicami Japonii. Firma, która od dłuższego czasu zmaga się z trudnościami finansowymi, poinformowała o planie przeniesienia produkcji do kompleksu Aguascalientes, oddalonego o około 300 km.

W skrócie
- Nissan zamyka fabrykę Civac w Meksyku do marca 2026 roku i przenosi produkcję do kompleksu Aguascalientes.
- Koncern wprowadza szeroko zakrojony program restrukturyzacji skupiający się na redukcji kosztów, zamykaniu zakładów oraz ograniczeniu zatrudnienia.
- Nissan mierzy się z pogłębiającym kryzysem finansowym i rozważa sprzedaż części aktywów.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Problemy Nissana na globalnych rynkach stają się coraz poważniejsze. Firma, która jeszcze do niedawna świeciła triumfy na całym świecie, teraz walczy o przetrwanie w warunkach spadającej sprzedaży i malejących zysków. W reakcji na trudną sytuację, kierownictwo spółki postanowiło wdrożyć program naprawczy, w ramach którego przewiduje się zamykanie nierentownych fabryk oraz znaczną redukcję zatrudnienia.
Nissan skupia się na redukcji kosztów i zwiększeniu efektywności
Pod koniec czerwca 2025 roku dyrektor generalny Nissan Motor, Ivan Espinosa, ogłosił, że w związku z niezadowalającymi wynikami finansowymi za rok obrotowy 2024 oraz rosnącymi kosztami zmiennymi, firma zmuszona jest obrać nowy kierunek. Jak podkreślił - Nissan musi skoncentrować się na osiąganiu rentowności, która nie będzie w tak dużym stopniu uzależniona od skali sprzedaży. W praktyce oznacza to odejście od dotychczasowego modelu biznesowego, opartego przede wszystkim na wysokim wolumenie produkcji i sprzedaży, na rzecz strategii zakładającej poprawę marż i ograniczenie kosztów.
Japoński gigant zamyka fabryki w Japonii i Meksyku
Nowa strategia Nissana zaczęła być wcielana w życie już w lipcu. Producent zapowiedział wówczas, że do marca 2028 r. zamknie dwa zakłady w Japonii - w Oppama i Nissan Shatai. Produkcja z tych fabryk zostanie przeniesiona do nowej placówki w Shonan, której uruchomienie planowane jest na marzec 2027 r. Dziennikarze agencji Reuters ustalili, że działania restrukturyzacyjne objęły również pracowników w Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych.
Jak się jednak okazuje, pierwszym zakładem poza Japonią, który zostanie zamknięty, będzie fabryka Civac w Meksyku. Zakład ten rozpoczął działalność w 1966 roku, stając się pierwszym punktem w międzynarodowej ekspansji Nissana poza granice Japonii. Do dziś wyprodukowano tam ponad 6,5 miliona pojazdów. Wiadomo już jednak, że do marca 2026 roku cały proces produkcyjny zostanie przeniesiony do nowoczesnego kompleksu Aguascalientes.
Przez ponad 60 lat Nissan Mexicana budował silne i oparte na zaufaniu relacje ze swoimi interesariuszami w Meksyku, zyskując globalne uznanie jako jeden z flagowych projektów firmy. Dziś podjęliśmy trudną, ale konieczną decyzję, która pozwoli nam stać się bardziej efektywnymi, konkurencyjnymi i zrównoważonymi
Nissan przeżywa wyjątkowo trudny okres
Przed Nissanem zdaje się rozpościerać okres wyjątkowo intensywnych wyzwań, a coraz więcej przesłanek wskazuje, że bez zewnętrznego wsparcia gigant może nie poradzić sobie z przedłużającym się kryzysem. Koncern mierzy się obecnie z zahamowaniem wzrostu na najważniejszych rynkach, zdezaktualizowaną ofertą produktową, zbyt rozbudowanymi programami wsparcia sprzedaży oraz znacznym zadłużeniem.
Potencjalnym ratunkiem dla japońskiego producenta może okazać się tajwański koncern technologiczny Foxconn, znany m.in. z produkcji komponentów do iPhone'ów. Zanim jednak japoński producent zdecyduje się na tak daleko idące zmiany, firma opracowuje plan awaryjny, który zakłada sprzedaż części aktywów. Nieoficjalnie mówi się, że jednym z rozważanych kroków jest zbycie globalnej siedziby firmy zlokalizowanej w Jokohamie.