Polacy nie chcą samochodów elektrycznych. Sprzedaż stale spada

Wstrzymanie dofinansowania do zakupu samochodów elektrycznych w postaci programu „Mój elektryk” sprawiło, że w ubiegłym roku sprzedaż nowych samochodów elektrycznych kolejny raz znalazła się na minusie. W minionym roku w Polsce zarejestrowano 16 563 samochodów elektrycznych, a więc o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Niestety wszystko wskazuje, że w najbliższym czasie sytuacja polskiej elektromobilnosci nie ulegnie poprawie.

Polacy nie chcą samochodów elektrycznych. Sprzedaż szoruje po dnie
Polacy nie chcą samochodów elektrycznych. Sprzedaż szoruje po dnieJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Nie ma już większych wątpliwości, że polska elektromobilność znajduje się w miejscu znacznie odbiegającym od oczekiwań. Ostatni raport Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności wyraźnie uwidocznił ten problem, wskazując na coraz większy spadek sprzedaży samochodów elektrycznych na polskim rynku motoryzacyjnym. Obecnie pojazdy w pełni elektryczne stanowią zaledwie około 3 proc. rynku nowych samochodów osobowych, co plasuje Polskę na trzecim miejscu od końca w Unii Europejskiej.

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce

Na trudną sytuację polskiego rynku elektromobilności zwrócił również uwagę Instytut SAMAR, który przedstawił podsumowanie sprzedaży pojazdów bezemisyjnych w 2024 roku. W ostatnich 12 miesiącach zarejestrowano w Polsce 16 563 takich samochodów, co oznacza spadek o 3 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Największa liczba rejestracji - 1739 egzemplarzy - miała miejsce w grudniu 2024 roku, który był jednocześnie jedynym miesiącem odnotowującym wzrost zainteresowania pojazdami elektrycznymi. Eksperci podkreślają jednak, że wynik ten był głównie zasługują wyprzedaży aut z kończącego się rocznika, którym towarzyszyły atrakcyjne rabaty na nowe modele.

TOP10 najpopularniejszych modeli elektrycznych w Polsce prezentuje się następująco:

  1. Tesla Model Y - 2 272 szt.
  2. Tesla Model 3 - 2 136 szt.
  3. Volvo EX30 - 1 070 szt.
  4. Audi Q4 e-tron - 702 szt.
  5. Mercedes EQA - 471 szt.
  6. Nissan Leaf - 449 szt.
  7. KIA EV6 - 431 szt.
  8. MG4 - 401 szt.
  9. BMW serii 4 - 388 szt.
  10. KIA Niro - 379 szt.
W naszym kraju najlepiej sprzedają się samochody marki Tesla. Wciąż to jednak za mało, by mówić o sukcesie elektromobilności.materiały prasowe

Polacy nie chcą aut elektrycznych. Są za drogie

Wśród głównych powodów słabnącej sprzedaży i niechęci Polaków do samochodów elektrycznych, autorzy raportu wskazują niewystarczające tempo rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania oraz wstrzymanie dopłat do zakupu aut w programie „Mój elektryk”. Nabór wniosków został zawieszony formalnie z końcem sierpnia ubiegłego roku, a ze względu na wyczerpanie środków został całkowicie zamknięty z końcem roku. To jednocześnie dobitnie pokazało, że Polaków po prostu na samochody elektryczne nie stać.

Mój elektryk 2.0 nie poprawi sytuacji na rynku

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie spoczął jednak na laurach i zapowiedział już nowy program o nazwie „Mój elektryk 2.0”. Zgodnie z zapowiedziami, osoby fizyczne będą mogły liczyć na 18 750 zł dotacji, która jednak może zostać powiększona o kolejne 10 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego. Niestety eksperci instytutu SAMAR dość sceptycznie podchodzą do nowego pomysłu.

Nic nie wskazuje, by nowy rządowy program dopłat „Mój elektryk 2.0”, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy, istotnie wpłynął na ożywienie rynku samochodów elektrycznych w Polsce.
podsumowuje SAMAR.

Według analityków kluczowym źródłem kontrowersji jest wykluczenie firm z grona beneficjentów programu dopłat, mimo że to właśnie one odpowiadają za około 70 proc. zakupów nowych samochodów w Polsce. Wsparcie finansowe dostępne jest wyłącznie dla osób fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Budzi to poważne obawy, że popyt na samochody elektryczne w tej grupie klientów okaże się niewystarczający.

"Graffiti". Myrcha o zaostrzeniu kar dla kierowców-recydywistówPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas