Niespodziewany koniec Porsche Macan. Wszystko przez nowe regulacje
Historia spalinowego Porsche Macan dobiega końca. Sprzedaż jednego z najważniejszych modeli marki z Zuffenhausen zostanie przerwana w Europie w kwietniu 2024 roku. Powodem jest nowe rozporządzenie dotyczące cyberbezpieczeństwa. Czy inne auta też są zagrożone?
Spis treści:
Po 10 latach Porsche Macan odchodzi na emeryturę
Po prawie 10 latach SUV z Zuffenhausen żegna się ze Starym Kontynentem. Z początkiem kwietnia 2024 roku Porsche Macan zostanie wycofane ze sprzedaży na rynku europejskim. Wszystko za sprawą nowego rozporządzenia UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych), dotyczącego cyberbezpieczeństwa.
Dlaczego Porsche Macan zostanie wycofane ze sprzedaży
Zestaw regulacji przyjętych w lipcu 2020 roku ustanowił jednolite międzynarodowe standardy bezpieczeństwa oraz aktualizacji oprogramowania dla wszystkich producentów. Przepisy weszły w życie w lipcu 2022 roku (dla nowych modeli), a od lipca 2024 roku będą obowiązywać już wszystkie produkowane auta.
Wszystko po to, by samochody poruszające się po drogach potrafiły wykrywać i bronić się przed atakami hakerskimi. Jednym z aut, które w przyszłym roku nie spełni wszystkich kryteriów, jest spalinowe Porsche Macan, oparte na platformie MLB. Na tej samej konstrukcji bazuje Audi Q5, choć jak zapewnia producent z Ingolstadt, w tym modelu sytuacja została opanowana.
Ostatnia szansa na zamówienie Porsche Macan
Porsche Macan zostanie wycofane ze sprzedaży w europejskich salonach, ale jego produkcja nie zostanie przerwana. Ten model cieszy się również sporym zainteresowaniem w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Na tych rynkach - przez jeszcze co najmniej dwa lata - SUV ze Stuttgartu będzie oferowany.
Porsche Macan - wersje i polskie ceny
Dla klientów ze Starego Kontynentu jest to więc ostatnia szansa, na składanie zamówień. W polskich salonach Porsche Macan startuje od 298 tys. zł. Tyle zapłacimy za podstawowo wyposażony egzemplarz z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 265 KM i momentem obrotowym 400 Nm, który do pierwszej “setki" przyspiesza w 6,4 sekundy. Z 4-cylindrowym silnikiem występuje również wariant “T", zaś “S" i “GTS" napędza widlasta “szóstka".
Wersja | Silnik | Moc | 0-100 km/h | Cena |
---|---|---|---|---|
Macan | R4, 2.0 | 265 KM i 400 NM | 6,4 s (6,2 s z pakietem Sport Chrono) | 298 000 zł |
T | R4, 2.0 | 265 KM i 400 NM | 6,2 s | 319 000 zł |
S | V6, 2.9 | 380 KM i 520 Nm | 4,8 s (4,6 s z pakietem Sport Chrono) | 380 000 zł |
GTS | V6, 2.9 | 440 KM i 550 Nm | 4,5 s (4,3 s z pakietem Sport Chrono) | 457 000 zł |