Niemcy wolą Audi i VW od chińskich nowości. To odwrotnie niż Polacy
Choć chińscy producenci samochodów zyskują coraz większą popularność na świecie, w niektórych europejskich krajach wciąż napotykają na silny opór wynikający z przywiązania do lokalnej motoryzacji. Przykładem są Niemcy, gdzie konsumenci nadal z rezerwą podchodzą do ofert producentów z Chin. To zupełnie odwrotnie niż w Polsce, gdzie tempo ekspansji producentów z Państwa Środka robi spore wrażenie.

W skrócie
- Chińscy producenci samochodów spotykają się z wyzwaniami na rynku niemieckim, gdzie konsumenci są przywiązani do lokalnych marek.
- Mimo sceptycyzmu niemieckich dealerów, chińskie marki mają potencjał w segmencie masowym dzięki konkurencyjnym cenom.
- W Polsce chińskie samochody cieszą się rosnącą popularnością dzięki niższym cenom i szerokiemu wyborowi, co przełożyło się na podwojenie liczby chińskich marek na rynku.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Jak informuje serwis Automotive News Europe - w pierwszym kwartale 2025 roku udział chińskich producentów w niemieckim rynku motoryzacyjnym wyniósł około 1,5 proc., co stanowi jedynie symboliczny wzrost o 0,5 punktu procentowego względem roku poprzedniego. W obliczu niewielkiego zainteresowania konsumentów chińskimi samochodami, niemieccy dealerzy wykazują rosnący sceptycyzm wobec współpracy z markami z Państwa Środka, co istotnie spowalnia ich rozwój na tym rynku.
Przykładem może być koncern BYD , który jeszcze niedawno deklarował plany sprzedaży około 50 tys. pojazdów w Niemczech w 2025 roku. Tymczasem dane niemieckiego urzędu transportu KBA wskazują, że od stycznia do kwietnia tego roku zarejestrowano zaledwie 2791 pojazdów tej marki, co odpowiada jedynie 0,3 proc. udziału w rynku. Najlepiej radzącą sobie chińską marką w Niemczech pozostaje MG - z 7245 sprzedanymi samochodami i udziałem na poziomie 0,8 proc. Dla porównania, Leapmotor osiągnął wynik 981 rejestracji, Xpeng - 639, a Nio zaledwie 83 zarejestrowane pojazdy.
Niemieccy klienci lojalni wobec europejskiej motoryzacji
Jak podkreśla Stefan Reindl, dyrektor Instytutu Przemysłu Motoryzacyjnego, wielu niemieckich dealerów nie odczuwa potrzeby współpracy z chińskimi markami. Wynika to między innymi z faktu, że niemieccy i europejscy producenci poczynili znaczące postępy w segmencie samochodów elektrycznych, oferując obecnie coraz szerszą gamę modeli. Podczas gdy chińskie firmy koncentrowały się na dopracowywaniu strategii marketingowych i budowaniu zaufania do swoich pojazdów, europejscy producenci stopniowo nadrabiali dystans. Nie bez znaczenia pozostaje także silne przywiązanie niemieckich konsumentów do krajowych marek.
Niemieccy konsumenci nadal przywiązują dużą wagę do tożsamości marki, szczególnie jeżeli chodzi o uznanych producentów samochodów, takich jak BMW, Audi, Mercedes i Porsche. Wielu klientów nie chce ryzykować, wybierając nieznane nazwy, szczególnie gdy długoterminowa wartość — np. potencjalna odsprzedaż — pozostaje niepewna
Z prognoz wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat udział chińskich producentów w niemieckim rynku może sięgnąć jedynie 0,5 do 1 proc. Mimo ograniczonego popytu, niemieccy analitycy zauważają jednak, że marki z Chin mogą mieć większe szanse na przebicie się w segmencie rynku masowego, gdzie czynniki cenowe często przeważają nad przywiązaniem do konkretnej marki.
Polacy kochają chińskie samochody. Kupują po 30 aut dziennie
Dokładnie taki trend od dłuższego czasu obserwowany jest na polskim rynku . Nowe samochody chińskich marek są zazwyczaj o około 30 proc. tańsze niż ich odpowiedniki pochodzące z Europy, Japonii czy Korei. Dzięki temu stanowią atrakcyjną alternatywę nie tylko dla nowych modeli znanych producentów, lecz także dla kilkuletnich pojazdów dostępnych na rynku wtórnym.
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 11 335 nowych samochodów osobowych pochodzących od chińskich producentów - co oznacza średnio ponad 30 pojazdów dziennie, licząc także niedziele i święta. W tym samym czasie na krajowym rynku pojawiło się aż 16 marek o chińskim rodowodzie, co w praktyce doprowadziło do podwojenia liczby firm oferujących nowe auta.
Najpopularniejszym producentem na polskim rynku jest marka MG, która od 2005 roku należy do chińskiego giganta motoryzacyjnego - koncernu SAIC. W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1248 nowych aut tej marki. Wśród nich wyróżniał się model MG HS , który zajął 7. miejsce w rankingu najczęściej kupowanych nowych aut w Polsce przez klientów indywidualnych. Samochód ten wyprzedził w zestawieniu takie modele, jak Renault Captur czy Skoda Kamiq .